Masterprogram i grafisk design och kommunikation

Allmänt

Programbeskrivning

Officiell examen: magisterexamen i grafisk design och kommunikation
Varaktighet / ECTS: 10 månader / 60 ECTS
Platser / campus: 25 / Alfara
Undervisade på: spanska
Modalitet: ansikte mot ansikte

128029_pexels-photo-251225.jpeg

Tranmautritam / Pexels

Jag riktar mig till

samordning

Akademiska avgifter och bidrag

Kandidater, examensbevis eller examen inom industriell och grafisk design, konst, reklam och kommunikation. Förutom andra högre eller medelgrader relaterade till aktiviteten.

Pedro Gonzalez
Sara Barquero

Kontrollera de akademiska priserna för denna mästare. San Pablo CEU University Foundation är den utbildningsinstitution som avsätter mest pengar i Spanien för att investera i stipendier och bidrag.

kompetens

allmänna

  • CG1. Att eleverna kan analysera och syntetisera idéer och kunskap för beslutsfattande och anpassning till förändringar i projektprocesser inom området design och grafisk kommunikation.
  • CG2. Att studenter kan använda förhandlings- och konsensustekniker för att integrera dem i tvärvetenskapliga arbetsgrupper som är nödvändiga för utvecklingen av grafisk design och kommunikationsprojekt.
  • CG3 Att eleverna ska kunna analysera, utvärdera och relatera de olika kunskapsområden som sammanfaller i den grafiska formgivarens och kommunikatörens yrkesutövning.
  • CG4. Att eleverna kan uppdatera sina kunskaper, anpassa sig både till tekniska förändringar och till nya situationer, konstant i formgivarens och grafiska kommunikatörens professionella aktivitet.
  • CG5. Att eleverna visar etisk och professionell medvetenhet, samt aktiv respekt, både för människor och för miljön, i utvecklingen av grafisk design och kommunikationsprojekt.
  • CG6. Att eleverna demonstrerar för att kunna förstå och värdera det aktuella samhället och kulturen, avgörande i designprocesserna för grafisk design och kommunikation.

specifik

De specifika kompetenser som är förknippade med examen är:

  • CE1. Att studenten förvärvar förmågan att förstå begreppen grafisk databehandling som påverkar grafisk design och kommunikation.
  • CE2. Att studenten förvärvar förmågan att förstå utvecklingen av grafisk design i förhållande till modern visuell kultur.
  • CE3. Att studenten förvärvar förmågan att analysera designkulturens olika teorier och strömmar för att generera kriterier som en kritisk kapacitet.
  • EC4. Att studenten förvärvar förmågan att förstå och förstå de strategiska positionerna för företag och institutioner: de politiska, ekonomiska, sociala och tekniska faktorer som villkorar deras miljö; dess filosofi och varumärken; profilen och egenskaperna hos din målgrupp.
  • CE5. Att studenten förvärvar förmågan att konsekvent integrera kunskap relaterad till affärsmiljön med det visuella budskapet om sitt arbete.
  • CE6. Att studenten förvärvar förmågan att identifiera genom kontextanalys, nya sätt att genomföra, nya marknader och nya sätt att utveckla sitt yrke.
  • EC7. Att studenten förvärvar förmågan att känna till och utveckla färdigheter för att systematiskt integrera och kanalisera kreativt tänkande relaterat till visuell kommunikation.
  • EC8. Att studenten förvärvar förmågan att förstå tekniker, processer och nya strategier för visuell kommunikation.
  • EG9. Att studenten förvärvar förmågan att närma sig processerna i grafisk skapelse genom att förstå de grundläggande elementen i grafisk design och visuell kommunikation, som är fragmenterade i specifik kunskap om form, typografi, färg, komposition och bild.
  • CE10. Att studenten förvärvar förmågan att förstå de begrepp som är relaterade till bilden, de olika uppfattningsteorierna och deras användning för sammansättningen av visuella meddelanden.
  • CE11. Att studenten förvärvar förmågan att förstå de olika tryckteknikerna, de olika medierna och deras tillämpningar, samt utveckla lämplig slutkonst för den grafiska industrin.
  • CE12. Att studenten förvärvar förmågan att förstå aspekter relaterade till fotografi och video som audiovisuella medier och deras egenskaper som sätt att skapa digitala bilder.
  • CE13. Att studenten förvärvar förmågan att hantera färg i vart och ett av de faser som utgör designprocessen: från digitala format, till dess tillämpning i fysiska format.
  • CE14. Att studenten förvärvar färdigheter i hantering av grafisk designverktyg för generering av vektorbildillustrationer.
  • CE15. Att studenten förvärvar färdigheter i hantering av grafisk designverktyg för behandling av digitala bilder.
  • CE16. Att studenten förvärvar färdigheter för att utveckla de nödvändiga formaten för varje tryckteknik och tillhandahållet media.
  • CE17. Att studenten förvärvar förmågan att utveckla förpackningar och etikettdesign.
  • CE18. Att studenten förvärvar förmågan att förstå förpackningen som en del av kommunikations- och produktstrategin som företaget använder för att sprida sin image och sälja.
  • CE19. Att studenten förvärvar förmågan att utveckla företagens visuella identitetsprogram och utformningen av företagets image.
  • CE20. Att studenten förvärvar förmågan att utveckla projekt för grafisk skapelse baserat på experiment och förslag på innovativa medel och lösningar.
  • CE21. Att studenten förvärvar förmågan att utveckla projekt för tillämpning av grafiska element, genom sin definition, sammansättning och hierarki, till produkter från olika sektorer.
  • CE22. Att studenten förvärvar förmågan att hantera och samordna de faktorer som är involverade i konstriktningen förknippade med ett grafiskt förslag: interna faktorer: konkurrens, kreativ fas och produktiv process; yttre faktorer: fotografer, platser etc.
  • CE23. Att studenten förvärvar förmågan att förstå aspekter relaterade till typografi: evolution, familjer, klassificering, aspekter som utgör dess struktur, etc.
  • CE24. Att eleven förvärvar förmågan att skapa nya typsnitt med kunskap om elementen som utgör strukturen i typografin.
  • CE25. Att studenten förvärvar förmågan att ta itu med grafiska skapelseprocesser för layout och sammansättning av publikationer som tidskrifter, tidningar eller böcker.
  • CE26. Att studenten förvärvar förmågan att förstå de grundläggande grunderna i teknik och programmering som tillämpas på webben för att förstå separationen av olika ansvarsområden mellan de olika aktörerna som är involverade i ett webbprojekt för att kunna gå med i tvärvetenskapliga team.
  • CE27. Att studenten förvärvar färdigheter i hantering av ett redigeringsverktyg för multimedia för utveckling av en webbapplikation.
  • CE28. Att studenten förvärvar förmågan att förstå multimediamediets egenskaper och dess konsekvenser i designprocessen.
  • CE29. Att studenten förvärvar förmågan att tolka företagets kommunikationsbehov och översätta dem till övertygande visuella grafiska lösningar.
  • CE30. Att studenten kan skapa en grafisk kommunikationskampanj för en produkt, hantera och samordna alla element som är involverade i produktkommunikationsprocessen. Förmåga att förstå processerna från grafisk skapelse till slutproduktion.

karriärmöjligheter

Den professionella profilen är en designer som är specialiserad på grafisk design och kommunikation, som kan lösa projekt inom olika områden och därför är beredda att möta en vision om det mest globala och kompletta yrket.

Det finns olika och olika möjligheter att utöva designeryrket. Å ena sidan finns det möjlighet att arbeta som frilansdesigner med din egen studio, och å andra sidan som en integrerad designer i en avdelning i ett företag.

Vad gör oss annorlunda?

1. 25 år av Higher School of Technical Education

Utbilda designers som kan erbjuda produkter och tjänster som anpassar sig till marknaden.

Formgivare är socialt ansvariga för skapandet och konfigurationen av vår materiella miljö genom föremål och produkter som omger oss (industriell eller produktdesign), meddelandena vi uppfattar (grafisk design eller visuell kommunikation) och de utrymmen vi bor (inredning). Det är ett yrke kopplat till industriproduktion, och i det nuvarande sammanhanget för globaliserade marknader ökar dess betydelse i den utsträckning det ger mervärde till objekt och budskap.

2. De bästa proffsen

Professionals som Héctor Serrano, Cul de Sac, Miguel Herranz, Joaquín García, Alberto Cienfuegos, Inma Bermúdez, Xavi Calvo (Estudio Mint), José Aranda, Paula Aloy och Carlos Velasco (Enblanc), Clara del Portillo (Yonoh) har tränat med oss ), Nacho Carbonell. Många av dem för närvarande undervisar kollegor i skolan.

3. Differentiering av fokus på träning

Det gör det möjligt för eleven att utveckla projekt inom alla verksamhetsområden för grafisk design och placera dem direkt på arbetsmarknaden och yrkesmarknaden, främst genom kontakt med aktiva yrkesverksamma.

4. Ledarskapsprogram integrerat i Mästaren

Denna magisterexamen inkluderar Leadership Program of Center for Creative Leadership (CCL), en av de ledande institutionerna för ledarskapsutbildning i mer än 120 länder. CCL-utbildningen har erkänts bland de tio bästa i världen av Financial Times. I Spanien kan detta program endast tas på CEU: s forskarkurser.

mål

  • Förbered studenten för deras arbetskraft införlivande i den specifika industrisektorn, samt genomföra utbildningen i design ur perspektivet av de nya behoven i branschen och kommunikation.
  • Att främja utbytet mellan designers och studenter genom att integrera yrkesverksamma inom sektorn i undervisningspraxis.
  • Studierna som erbjuds är avsedda att vara en referensmästare inom industrisektorn som de är orienterade tack vare deltagande av ledande företag i sektorn och deras yrkesutövare med mer erfarenhet.
  • Graden kvalificerar sig med kunskap och specialiserad projektupplevelse, nödvändig för de specifika processerna inom detta fält av design.

Vad är en officiell eller universitetsmästare?

  • Universitets (eller officiella) magisterexamen har verifierats och certifierats av det behöriga organet (National Agency for Quality Assessment and Accreditation, ANECA), under Ministry of Education. Till skillnad från själva examen, som verifieras av universitetet själv.
  • Som officiell är den godkänd och erkänd i alla länder inom det europeiska området för högre utbildning.
  • Den officiella examen möjliggör framtida tillgång till ett doktorandprogram.
  • Den officiella mästaren utdelar poäng i tävlingen eller tävlingarna inom den offentliga förvaltningen, medan de egna titlarna punkterar som kontinuerlig träning. I företag är båda lika giltiga.

href = "https://www.uchceu.es/estudios/posgrado/master-universitario-diseno-comunicacion-grafica

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

Somos una Universidad católica, pionera en el desarrollo de proyectos educativos innovadores. Estamos orientados a ayudar a las personas que aprenden con nosotros a entender la disciplina que estudian ... Läs mer

Somos una Universidad católica, pionera en el desarrollo de proyectos educativos innovadores. Estamos orientados a ayudar a las personas que aprenden con nosotros a entender la disciplina que estudian y a desarrollar su actividad profesional con integridad y responsabilidad. Nuestra referencia son los valores del humanismo cristiano que constituyen nuestro criterio de pensamiento y acción para la mejora de la sociedad. Läs mindre