Officiell mästare - fjärranalys och geografiska informationssystem

Allmänt

Programbeskrivning

Fjärranalys och geografiska informationssystem (GIS) är avgörande för att studera jorden och hantera sina resurser. Denna centrala roll är inte bara förekommer i den akademiska världen, men vi uppfattar det i flera fält. I själva verket fann vi tecken på ökad närvaro och intresse inom områden såsom (nya och förbättrade satellit jordobservation, flygfarkoster eller UAV, Europeiska uppsving för GPS-system som Galileo, etc.) verktyg, geografisk information (framgång Google Earth eller Google Maps, kvaliteten utmärkt ICC kartläggning, etc.), dess metadata (ökad närvaro och konsolidering av standarder), katalogisering speciellt datainfrastruktur (IDEC, IDEE, etc.) eller programvara (såsom den nuvarande gottgörelse av Miramon programms för förvaltningar och studenter som har drivit Generalitat de Catalunya och de olika alternativen av fri programvara).

I detta sammanhang finns det ett behov av välutbildade yrkesverksamma inom dessa discipliner, som känner till grunderna, men också de senaste trenderna som standardisering främjas av Open Geospatial Consortium (OGC).

Syftet med denna Master är att ge solid vetenskaplig utbildning i tekniker för jordobservation och generering och analys av information för studien av territoriet och förvaltningen av sina resurser genom GIS. Det är en 60 hp Master strukturerade i 4 obligatoriska moment, en valfri modul för avancerad utbildning (att välja mellan två möjliga) och slutligen arbete Examensarbete. Alla klasser sker med dator. Kursen kompletteras med praktiska handledning, seminarier och eventuella besök till organisationer inom sektorn.

MasterOficial401

Karriärmöjligheter

Innehållet i befälhavaren är utformade för att ge studenterna vetenskaplig och teknisk utbildning. Med fokus på fördjupad kunskap och skapa en solid grund för den naturliga kontinuiteten i utbildning av studenter. Detta blandat tillvägagångssätt av studierna gör dem idealiska för både utveckla senare forskarkarriär genom en forskarutbildning, för att utföra uppgifter mer tillämpas när specialiserad teknisk personal för att ta itu med de problem med de högsta garantier för framgång krävs.

Således, den viktigaste karriär av befälhavaren är:

  • Som en tekniker i fjärranalys och GIS i privata företag (både flyg- och miljöområdet, till exempel) eller statliga (på avdelningar tillägnad miljöledning, fysisk planering, etc.) där användningen av GIS det är utbredd och personal med avancerad kunskap som krävs för den dagliga driften av geografiska data.
  • Som forskare i metoder och tillämpningar inom fjärranalys och GIS vid universitet och offentlig och privat forskning.

Läroplan

Beskrivning ledar

Mästaren i Fjärranalys och geografiska informationssystem är en mästare på 60 hp som skall utföras under ett läsår. Denna Master har en blandad profil och riktar sig till studenter som vill driva en vetenskaplig karriär senare genom forskarutbildningen, och de studenter som önskar ett bildande av professionalisering skriver båda.

Strukturen för kursen ingår 7 moduler, varav fyra krävs (en modul av 15 hp, 2 juni och den 1 september respektive), 2 valfria (9 hp vardera) och de återstående motsvarar Arbete Examensarbete (15 hp).

Obligatoriska moduler kännetecknas av en betoning på vissa av dessa områden: (a) Geografisk informationsvetenskap: Fjärranalys och GIS.

(B) Remote Sensing bildbehandling.
(C) rumslig analys
(D) Metoder för att erhålla geografiska informationssystem inställningar valfria ämnen syftar till att ge utbildning erbjuda befälhavaren avancerade kunskaper inom områdena Geografiska informationssystem och fjärranalys samt erbjuder en metod för möjliga tillämpningar dessa tekniker för rumslig analys och fjärrobservation.

Struktur av läroplanen

MasterOficial402

* Tillval, måste du ta 9 poäng

OB: Obligatorisk
OT: Valfri

Competencies

Idealisk elevprofil

MU i fjärranalys och GIS vänder sig till studenter, akademiker och akademiker som är intresserade av grunderna och tillämpningar av fjärranalys och geografiska informationssystem (GIS).

Helst studenter från universitetskurser som geografi, biologi, miljövetenskap, geologi, geodesi, topografi, jordbruksteknik eller andra områden med anknytning till ledningen och miljöplanering, liksom fysik, matematik, statistik, telekom, eller grader väntas motsvarigheter.

Elevernas motivation och längtan efter kunskap och organisationsförmåga och planeringsarbetet förväntas.

Det är tillrådligt några kunskaper i engelska (nivå B1) för en väl fungerande biblioteksresurser under kursen.

grundläggande färdigheter

  • Kunskap och förståelse som ger underlag eller möjlighet till originalitet i att utveckla och / eller tillämpning av idéer, ofta i forskningssammanhang.
  • Att eleverna kan tillämpa sina kunskaper och sin förmåga att lösa problem i nya eller okända miljöer inom bredare (eller tvärvetenskapliga) sammanhang relaterade till deras utbildningsområde.
  • Att eleverna har möjlighet att integrera kunskap och hantera komplexitet och formulera bedömningar baserade på information som var ofullständig eller begränsad, innehåller reflektioner om sociala och etiska ansvar i samband med tillämpningen av sina kunskaper och bedömningar.
  • Eleverna kan kommunicera sina slutsatser och den kunskap och motiv som ligger till grund för specialister och icke-specialister på ett klart och entydigt sätt.
  • Studenterna måste ha de inlärningsförmåga som gör det möjligt för dem att fortsätta studera på ett sätt som kommer att vara i stort sett självstyrt eller självständigt.

Särskilda färdigheter

  • Med hjälp av olika specialiserade GIS och fjärranalys programvara och annan tillhörande programvara.
  • Välj de bästa verktygen och program inom ramen för ett projekt som gäller planering eller rumslig analys.
  • Tillämpa kunskaper om fjärranalys plattformar och sensorer för analys och bearbetning av data i olika typer av undersökningar.
  • Tillämpa olika metoder för primär bearbetning av bilder som erhållits genom fjärrkontroll för efterföljande utvinning av geografiska informationssystem sensorer.
  • Hantera de olika tekniker som används för att få information från fjärrbilder.
  • Med hjälp av olika tekniker och begrepp för att generera användbar information i rumslig analys.
  • Analysera och utnyttja geografiska data från olika källor för att ta fram ny information från befintliga data.
  • korrekt hantera olika dataformat och metadata och tolka betydelsen av internationella standarder i dokumentationen och offentliggörandet av dessa online.
  • Utforma och genomföra baseras på GIS-verktyg för förvaltning och utnyttjande av naturresurser eller informationshantering med en rumslig komponentlösningar.

övergripande kompetenser

Masters titlar, UAB behandlas som motsvarande begrepp i allmänna duglighet och tvär konkurrens.

  • Identifiera och föreslå innovativa och konkurrenskraftiga applikationer baserade på de kunskaper som förvärvats inom områden a priori inte är relaterade direkt.
  • Demonstrera en integrerad syn på problemen, höja olika innovativa lösningar och vidta lämpliga baserat på deras kunskap och domar beslut.
  • Utforma och genomföra en studie metod som bygger på kunskaper för ett specifikt användningsfall.
  • Skriv, skicka och offentligt försvara ett verk individuellt eller i lag i en vetenskaplig och professionellt sammanhang.

studieplaner

Vägleder lärare moduler

  • Modul 1: Geografisk informationsvetenskap: Fjärranalys och GIS
  • Modul 2: Bildbehandling Remote Sensing
  • Modul 3: rumslig analys
  • Modul 4: Metoder för att få geografisk information
  • Modul 5: vidareutbildning inom GIS
  • Modul 6: vidareutbildning inom fjärranalys
  • Modul 7: Examensarbete
Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

La Fundación Universidad Autónoma de Barcelona (FUAB) es una institución creada en el seno de la Universidad Autónoma de Barcelona para colaborar con la Universidad en el desarrollo y en la realizació ... Läs mer

La Fundación Universidad Autónoma de Barcelona (FUAB) es una institución creada en el seno de la Universidad Autónoma de Barcelona para colaborar con la Universidad en el desarrollo y en la realización de proyectos docentes complementarios a su oferta académica e impulsar nuevos sistemas de gestión en colaboración con diversas instituciones y empresas, y para la prestación de servicios vinculados a la universidad y la implementación de nuevos proyectos académicos, de investigación, de asesoramiento, de consultoría y de servicios. Läs mindre