Professionell Master i Big Data och Digital Transformation av företaget
Centro De Estudios Financieros CEF
Nyckelinformation
Campus läge
Madrid, Spanien
språk
Spanska
Studieformat
Distansutbildning, På Campus
Varaktighet
12 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 8 400 / per course
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Den digitala transformationen inom företagets område är ett ostoppbart fenomen. I en allt mer konkurrensutsatt och hyperprofessionaliserad miljö är att ligga i teknikens framkant det enda sättet att kunna lyckas på jobbet.
Området digital transformation påverkar alla delar av företaget och alla sektorer utan undantag. Och inom dessa transformativa processer finns det ett element som representerar en verklig konkurrensfördel: korrekt hantering av data.
Big data har blivit modeordet på den organisatoriska arenan. De senaste åren har de mest efterfrågade tjänsterna av företag varit de som är en specialist på big data inom företagets område. Enligt World Economic Forum, i sin rapport The Future of Jobs, kommer 85 % av företagen år 2022 att ha antagit big data-teknik.
Denna efterfrågan på proffs är svår att täcka eftersom det finns en dubbel lucka i de sökta profilerna: å ena sidan har tekniska profiler specialiserade på big data vanligtvis inte praktiska affärskunskaper; å andra sidan har yrkesverksamma inom olika delar av företaget sällan den nödvändiga tekniska kunskapen.
Det är viktigt att förstå att big data och digital transformation inte bara handlar om plattformsinlärning, utan särskilt om deras praktiska tillämpning för företagets specifika intressen.
I detta sammanhang lanserar CEF.- sin Professional Master i Big Data och Digital Transformation av företaget, som strävar efter målet att utbilda studenter i denna dubbla aspekt, både teknisk och affärsmässig, för att förbättra deras jobbtillväxt.
Programresultat
Ett differentiellt inslag i detta program är det utomordentligt praktiska förhållningssättet till innehållet, både på grund av det faktum att de viktigaste verktygen i big data-ekosystemet lärs ut och för att möta de utmaningar som digital transformation innebär, och på grund av det faktum att de lärare som De som undervisar mastern är specialister på digitalisering av företagets olika områden, som direkt deltar i big data-projekt inom organisationsområdet.
Idealiska studenter
riktar sig till
CEF Professional Master i Big Data och Digital Transformation av företaget riktar sig till universitetsakademiker från företagets olika områden, såväl som tekniska profiler med särskilt intresse för organisationers digitala transformationsprocesser.
Att slutföra denna magisterexamen kräver en betydande personlig ansträngning för att framgångsrikt uppnå de eftersträvade målen.
Programmet undervisas på helger (fredag eftermiddagar och lördagsförmiddagar, med respekt för långhelgerna) för att kunna kombinera det med professionell aktivitet.
Läroplan
Programmet startar med en 0-kurs i grundläggande programmering i SQL och ETL för de studenter som inte är bekanta med den tekniska miljön.
Modul 1: Big Data Technological Ecosystem
- Relationer mellan tabeller
- Ekosystemöversikt
Datalagring
- Strukturerad data (SQL, CSV)
- Semistrukturerad och ostrukturerad data (text och multimedia, XML, JSON)
- Big Data Batch Ecosystems: Spark och Hadoop
- Big Data Stream Ecosystems: Storm, Kafka
- Molnsystemleverantörer: Microsoft Azure, Amazon Web Services
Databehandling
- Avancerad analys; Klassificering, klustring, upptäckt av anomali; Maskininlärning
- Grundläggande statistisk analys: regression
- Databehandling med R och Python
- Avancerade analysplattformar: Dataiku, Rapid Minder
Datavisualisering
- Visualiseringsteori: Inställning av KPI:er
- Datavisualisering med Tableau
- Power BI
Modul 2: Digital transformation och innovation i företaget
Digital transformation
- Utmaningar, stadier och egenskaper
- Transformationsnivåer
- Byt drivmodeller
- Mätvärden för transformation
- Disruptiv teknik (4 sessioner)
Projektskapande och ledning
- Design Tänkande
- Snabb prototypframställning och Minimum Viable Unit
- Cascade-modeller vs. Agila metoder
- PMP-metodik för projektledning
- SCRUM metodik och certifikat
- Ändra hantering
Modul 3: Big Data och digital transformation för det juridiska-juridiska området
- Datastyrningsteori
- GRPD
- Moln och datasäkerhet
- Outsourcing och extern säkerhet
Modul 4: Big Data och digital transformation för marknadsföring och kommersiell ledning
- Avancerad analys tillämpad på marknadsföring
- Tillskrivningsmodeller
- Analys av sentiment i sociala nätverk
- Kundkluster
- Churn rate (kundminskning)
- Datahanteringsplattform
- CRO och Inbound Marketing, A/B-testning
- Chatbots och maskininlärningsmetoder
- Marketing automation
- Big Data och sökmotormarknadsföring
- Rekommendationer, korsförsäljning och uppförsäljning
- GeoMarketing
- Prissättning
- Försäljningsprognos
- Programmatiskt inköp och budgivning i realtid
- Annonsbedrägeri, synlighet och varumärkessäker
- DMP
Modul 5: Big Data och digital transformation för finans
- Fintech
- Analys av Pipeline och avvikelsen enligt prissättning, churn rate
- Kreditpoäng
- Uteblivna betalningsmodeller
- Identifiering av bedrägerier och upptäckt av anomalier
- Avancerade instrumentpaneler
- Kryptovalutor och nya digitala betalningsmetoder
- Mobilbank
- Digitala finansiella instrument och verktyg
- Crowdfunding, mikrokrediter
- Teknik för automatisering av finansiella investeringar
- Riskhantering
- Kostnadsanalys och effektivitetsoptimering
- Prestationshantering (prognosplattformar, budgetering)
Modul 6: Big Data och digital transformation i logistik och drift
- Användning av IKT i logistik
- EDI och streckkod
- ERP och CRM
- Omvänd logistik och datahantering
- Just in Time Systems
- Ansökningar för den sista milen
- Analys av optimerade rutter
- Kapacitets- och lageruppdelningsanalys
- Efterfrågeprognoser och leveranskedja
- Adressverifiering med hjälp av big data-teknik
- E-logistik och mobil logistik
- Robotisering av logistikprocesser
- Spåra varor i realtid
Modul 7: Big Data och digital transformation i mänskliga resurser (People Analytics)
- Arbetsvärdering genom avancerad dataanalys
- HR-analys
- Arbetskraftsplanering
- Talangkartor
- Förutsägelse av talangbrist och oönskad omsättning
- Rörlig ersättning och ersättning
Modul 8: Masters slutprojekt
Karriärmöjligheter
Big data och digital transformation är några av de mest dynamiska sektorerna som finns. Å ena sidan finns det en specifik efterfrågan på yrkesverksamma särskilt inriktade på dessa områden: digital transformationskonsult, projektledare, big data-utvecklare, big data-arkitekt, datavetare, avancerad analysspecialist, big data och business intelligence-konsult, specialist på digitalt transformation, maskininlärningsingenjör, NLP-konsult, affärsanalytiker.
Å andra sidan, i företagets olika avdelningar kommer det att vara nödvändigt att införliva dessa yrkesverksamma. Med andra ord kommer det snart att vara otänkbart att det finns en ekonomi-, marknads- eller personaldirektör som inte har specifik kunskap inom digital transformation och datahantering.
Job Board
Job and Entrepreneur Exchange är en kostnadsfri tjänst som erbjuds både studenter och alumner från CEF.- UDIMA samt företag som vill tillsätta tjänster inom olika funktionsområden, med syftet att skapa ett ömsesidigt samband. Det har kontor i Barcelona, Madrid och Valencia från vilka nationella och internationella erbjudanden hanteras.
Job and Entrepreneurs Exchange erbjuder professionell vägledning och information för anställning och är en fantastisk källa för att rekrytera professionella profiler på alla nivåer i företaget, från praktikanter i utbildningsmetoder till seniora profiler, inklusive chefer och tekniker. För att underlätta sökningar har den en egen anställnings- och praktikportal.
Som ett exempel på sin prognose har CEF.- UDIMA tecknat mer än 4 000 avtal med nationella och internationella samarbetsföretag från alla affärssektorer.