Skolhantering
Campos de Andrade University Centre (Centro Universitário Campos de Andrade (UNIANDRADE))
Nyckelinformation
Campus läge
Paraná, Brasilien
språk
Portugisiska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
Begär info
Takt
Begär info
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Mar 2024
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Utbildningsinstitutioner ansvarar för relevansen av utbildning i landet. Men med förändringen av det ekonomiska scenariot, de sociala relationerna och utvecklingen av teknik, började marknaden kräva utbildningschefer uppdaterade i koncept, färdigheter, strategier och ledningsverktyg.
Regeringen har i allt högre grad investerat i program som syftar till att utöka grund- och yrkesutbildningen. Dessa program signalerar en utvidgning av grundutbildning och teknisk utbildning, vilket ökar efterfrågan på ledande befattningar i skolor.
Dessutom kräver scenariot som genereras av de stora omvandlingarna till följd av tekniska framsteg och globaliseringen av ekonomin ett begrepp med skola enligt ett systemiskt tillvägagångssätt, inom ramen för skolledning. Detta innebär att man tänker på en modern, demokratisk och autonom förvaltningsmodell, som kan bidra till att höja kvaliteten på utbildningen och främja hållbarhet, här förstås i sitt bredaste koncept, som omfattar den sociala, ekonomiska och miljömässiga dimensionen.
Därför extrapolerar skolchefen aktiviteterna som är inriktade på rektorsfiguren och på den byråkratiska kontrollen av skolan. Han är ansvarig för att organisera det arbete som ska utvecklas i skolan, planera aktiviteterna, samordna arbetsgrupperna och formulera alla åtgärder som ska utvecklas i skolan.
Mål:
Kursen syftar till att förbereda proffs att agera i riktning, handledning, samordning och pedagogisk vägledning i utbildningsinstitutioner. Det syftar till att utveckla kompetenser som möjliggör effektiv och effektiv utförande av dessa respektive funktioner, ur perspektivet av strategisk och entreprenörsadministration, för att bidra till att höja kvalitetsstandarderna för utbildning och förverkliga skolans sociala funktion. Det överensstämmer med artikel 64, i lag nr 9.394 / 96, Riktlinjer och grundval för nationell utbildning (LDB).