
Spelkonst
Montpellier, Frankrike
VARAKTIGHET
5 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEFORMAT
På Campus
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
VIDEO SPEL I 5 ÅR (Mästare examen ekvivalent)
Mål för videospelkursen
- Förvärva avancerade konstnärliga och tekniska färdigheter inom spelområdet: videospel, traditionella spel och nya former (Virtual Reality, Augmented Reality, Alternative Reality)
- Lär dig hur du lär dig och hur du förstår vad du lär dig
- Mästarspecifika studiovanor: kunskap om handel och videospelbranschen, iterativ utvecklingsmetodik, konstnärlig riktning, produktionsledning och uppföljning, audiovisuell lag, ledning, skapande av företag
- Master programvaran: UE4, Unity 5, Game Maker Studio 2, CryEngine, 3ds Max, Målare / Designer Substance, Maya, Zbrush, SpeedTree, Houdini, etc.
SPEL DESIGN ELLER SPEL ART - VÄLJ MELLAN 2 SPECIALISERINGAR
Börja i det tredje året måste studenten fokusera på en specialisering för att förfina sin profil och kompetens.
Spel design
Mål för speldesignspecialisering
- Bli spelmästaren och förmedla ett meddelande genom en rolig upplevelse
- Lyssna på metoderna för design och interaktiv berättelse
- Känn och förstå mänsklig psykologi och spelteorier
- Utveckla förmågan att analysera roliga system
- Demonstrera förmågan att kommunicera över fält och övervaka lag som utvecklar videospel
Game Design Kurser
- Spel
- Scripting
- ergonomi
- Konceptutveckling
- Använda samarbetsverktyg
- Transmedia / Crossmedia
- Allvarligt spel
- spelifiering
- Anslutning och kollektiv intelligens
- Iterativ uppfattning
Game Designer Profile
Som filmregissör bygger speldesignern spelet: historia, regler, mål ... Speldesignen är väldigt viktig i en videoproduktionsprocess. Han designar spelet (spelkoncept) och spelmekanik. Hans första mål är att göra ett spel så attraktivt som möjligt.
Egenskaper:
- Nyfiken och öppen
- Uppmärksam på världen och dess evolutioner
- Mångsidig
Spelkonst
Mål för spelkonstspecialisering
- Leva interaktiva upplevelser
- Behöva metoderna för att skapa 2D- och 3D-universum
- Känn och förstå människans och djurs fysiognomi
- Se till att ett spel spelas artistiskt: från koncept till realisering av animerade tillgångar integrerat i spelet
Spelkurser
- 2D grafisk design
- 2D
- 3D modellering
- Texturing och belysning
- Ambiance och berättelse
- Spelmotorer
- GUI Design
- Karaktär och miljö design
- Motion design
- Ergonomi och användarupplevelse
- Konceptkonst
- Konstnärlig riktning
- Forskning och utveckling kring ny spelteknik (ARG, AR, VR)
Game Artist Profile
Spelkonstnären skapar konceptet och grafikuniverset i videospelet (karaktärsdesign, färger, texturer och bakgrunder ...). Han är ansvarig för den konstnärliga riktningen av ett spel: från konceptet till integrering av animerade tillgångar i videospelet.
Egenskaper:
- Profil av mångsidig 2D / 3D artist
- Fasta färdigheter i CG
- Kreativ, uppfinningsrik och innovativ
3RD år / speldesign eller spelkonstspecialisering
Att lära sig om videospel: Att vara relevant
mål
- Komport: utveckla uppmärksamhet och goodwill
- Kunskap: utveckla färdigheter kring spelgenrer och digital konst
- Kunskap: Skapa digitala verk och designa spelobjekt (kartor, 3D-modeller, berättelser etc.)
Antagningsprocess
- BAC (eller motsvarande) 2 år av högre utbildning
- Presentera en konstnärlig portfölj som visar färdigheter kring den specialisering du vill driva
- Delta i en individuell intervju och slutföra en skriftlig tentamen
4: e år / experiment
Spelets framtid: Att förutse omfattningen av ett projekt
mål
- Komport: utveckla utbildnings- och pedagogiska tekniker
- Kunskap: Att utveckla kunskap kring nya användningar och media i videospel
- Kunskap: Utför digitalt arbete och designa roliga produkter (prototyper, spelstockar, externa samarbeten etc.)
- Skapande av en professionell portfölj
- Professionell praktik möjlighet
5: e år / spelskapande
Skapande av en original spel, examen juryn
I år ägnas helt åt utvecklingen av ett examensarbete och övergången till en professionell miljö.
Under det här året testar eleverna sin förmåga att övervaka ett lag och projekt under förhållanden som är identiska med dem inom produktionsstudior.
Professionella ingriper under hela året för att få sin expertis och dela med sig av sina erfarenheter.
Femte året avslutas med presentationen av en original spel prototyp framför en publik av spelare och proffs. Speltestet och den formella presentationen gör det möjligt för proffs att mäta kvaliteten på elevernas profiler.
mål
- Komport: utveckla autonomi och solidaritet
- Kunskap: Att utveckla kunskap om branschen och entreprenörskap
- Kunskap: Skapa en rolig prototyp av det ursprungliga spelet och skapa digitala kommunikationsmaterial kring denna prototyp
Förkunskapskrav
- 1: a år: BAC (eller motsvarande) konstnärlig portfölj individuell intervju skriftlig tentamen
- 2: a år: BAC (eller motsvarande) 1 års högre utbildningskurser (helst i konst) konstnärlig portfölj individuell intervju skriftlig tentamen
Årlig utbildning
År 1: 6 900 €
År 2 till 5: 7 900 € per år
- Anmälningsavgifter (EU-student): 1: a gången (350 €) / förnyelse (250 €) / Extra kostnader för att förutse (Social trygghet, utrustning och skolmaterial) Börja i sitt andra studieår måste alla studenter ha en persondator .
- Anmälningsavgifter (icke-EU-student): 1: a gången (850 €) / förnyelse (350 €) / Extra kostnader för att förutse (Social trygghet, utrustning och skolmaterial) Börja i sitt andra studieår krävs alla studenter dator.
Ansökningsperiod
Online ansökningsperiod: november 2018 till maj 2019 .