CentraleSupélec är en offentlig institution enligt ministerstadgan, ägnad åt vetenskap och teknik. Denna stadga delas mellan ministeriet för högre utbildning, forskning och innovation och ministeriet för ekonomi, industri och digital teknik.
CentraleSupélec grundades officiellt den 1 januari 2015 och samlade två ledande ingenjörsskolor i Frankrike; Ecole Centrale Paris och Supélec. Samarbetet mellan våra två grandes écoles, som de kallas i det franska systemet, hade successivt fått fart sedan 2009, med ihållande allians inom tre kärnområden: ingenjörsutbildning, verkställande utbildning och forskning.
Sedan 1969 har våra skolor delat samma antagningsprocess; genom konkurrenskraftiga inträdesprov. Likheterna i våra respektive studentpopulationer ledde naturligtvis till en viss harmoni när det gäller vårt förhållningssätt till innovation, entreprenörskap, internationalisering och ledarskapsutveckling. Vår resa mot att bliCentraleSupélec, har gjort det möjligt för oss att konsolidera vår forskning för att täcka all teknik och systemvetenskap.
Idag har vi flera campus över hela landet; i Parisregionen, Metz och Rennes. Vi har 4200 studenter och 370 fakultetsmedlemmar och forskare, som alla interagerar med vårt globala nätverk: tre internationella campus (Kina, Indien och Marocko) och fem associerade laboratorier (Brasilien, Kanada, USA och Kina). Vi har också framgångsrika partnerskap med 176 internationella universitet och 140 företagsinstitutioner. Vår akademiska och forskningskompetens ligger inbäddat i vårt fasta och fruktbara samarbete med stora nationella institutioner som CNRS, CEA, INRIA, ISERM och ONERA.
Ett avrundat akademiskt erbjudande känt för excellens
CentraleSupélec är en institution i världsklass med fyra kärnverksamheter:
- Det prestigefyllda Ingénieurs Généralistes-programmet (för närvarande under Centrale respektive Supélec spår).
- Forskning inom teknik- och systemvetenskap.
- Doktorandprogrammet, med sitt livliga nätverk av åtta doktorandskolor samt ett masterprogram.
- Executive Education-programmet som inkluderar specialiserade magisterexamen (i 23 ämnesområden) och Executive Certificate.
Ett nytt ingenjörsprogram 2018
År 2018 lanserade vi den nyaCentraleSupélec tekniska läroplanen. Den är utformad för att betona studentbyrå inom ett kompetensbyggande akademiskt program; ett program som syftar till att skapa expertis, främja autonomi och vårda karriärutveckling från början.
Kärnan i detta program är kombinationen av grundläggande och tillämpad vetenskap, närmade sig ur ett komplext perspektiv inom en tvärvetenskaplig ram. Dessa discipliner inkluderar matematik, fysik, datavetenskap och teknik, energi, mekanik och industriteknik.
”CentraleSupélecsvarar på behoven hos det globala vetenskapliga samfundet i att forma och stödja våra studenter, inom samhällets nuvarande behov samtidigt som det leder det mot framtida banor. Vår vision är hela ingenjörens vision. En som är självständig och är socialt och miljömässigt ansvarig. Vare sig han eller hon en skapare eller en företagsledare, denCentraleSupélec examen, kommer att kunna sammanföra vetenskaplig spetskompetens, teknisk expertis och en öppenhet i anda grundad på värdena humanism, respekt, delning och samarbete; värderingar som definierar oss som en institution.” Romain Soubeyran, Ordförande förCentraleSupélec.
En ledande offentlig institution med ett internationellt nätverk
Rankat bland de 200 bästa universiteten världen över av QS, vi har ett nätverk av 176 partneruniversitet i 45 länder och 80 dubbelgradsavtal. Vår internationella studentpopulation är på 30%, med 24% internationella fakultetsmedlemmar, också. Vi har ett alumnnätverk med 35 000 människor över hela världen.
Vi fortsätter också att utveckla vår närvaro i Kina, Indien och andra stora framtidsländer. År 2005 blev Ecole Centrale Paris, tillsammans med Groupe Ecole Centrale, den första franska ingenjörsskolan i toppklass som exporterade sin pedagogiska modell utomlands, med skapandet av Ecole Centrale Pekin i Kina. År 2014 lanserades Mahindra Ecole Centrale i Indien, och 2015 lanserades Ecole Centrale Casablanca i Marocko. Förutom våra utomeuropeiska campus, Vi har också aktiva partnerskap med akademiska och forskningsinstitutioner runt om i världen, med fem associerade internationella laboratorier i Kina, Förenta staterna, Singapore och Kanada.
Vi bygger alltså en global grupp skolor och sammanlänkade laboratorier, som vi tänker expandera ytterligare under de kommande åren. Senast, i oktober 2015, undertecknade École Centrale Group ett samförståndsavtal med universitetet i São Paulo för att en dag öppna en skola i Brasilien. Vi arbetar också med idén om en sydafrikansk Ecole Centrale i Mauritius.
En ledande ingenjörsskola inom Paris-Saclay University
CentraleSupélec har varit en nyckelskola för att definiera Université Paris-Saclay-projektet, utvecklingen av sina doktorandskolor, dess masterprogram, samt skapa etiketten för ett Excellence Initiative (IDEX).
Som en ledande ingenjörsskola inom Paris-Saclay University, vi:
- medregissera fem forskarskolor: Gränssnitt, SMEMG, STIC, EOBE och Matematik Jacques Hadamard
- erbjuda ett brett spektrum av ämnen inom masterprogrammen. Mellan 2015 och 2019 omstrukturerades programmet cirka 14 titlar och 40 kurser
- delta i 6 excellenslaboratorier (LABEX) och 2 excellensutrustning (EQUIPEX)
- partner med högprofilerade aktörer på Plateau de Saclay (EDF R& D, CEA, CNRS, IRT SystemX, etc.)
En skola för framtiden
Vår värld upplever oöverträffad förändring, specifikt genom digitala revolutioner, och massiva data. Dessa omvandlingar till samhället är inte bara verkliga utan medför enorma utmaningar som våra framtidens ingenjörer kommer att behöva styra.
Vi behöver ingenjörer som kan hantera problem inom allt mer komplexa system, vi behöver ingenjörer som kan tänka vetenskapligt och slutligen behöver vi ingenjörer som verkligen är innovativa. Vår visionCentraleSupélec för våra akademiker är att de ska kunna samla olika kompetensområden, att generera nya lösningar, att initiera och åberopa förändring. Vårt uppdrag är att våra akademiker ska gå in i yrkeslivet med ett starkt fokus på etik, ansvar och medborgarskap, samt med engagerad dialog och åtgärder i socio-miljömässiga frågor.
Vi är skolan i denna föränderliga värld, vi har varit sedan 1829. Vi har, i varje steg i vår historia, justerat och anpassat vår läroplan och forskning för att passa tiderna, att förändras med tiden och mest av allt, våra ingenjörer har definierat sina tider och kommer att fortsätta göra det i framtiden.
Vi formar framtiden genom att:
- utbildning av multidisciplinära ingenjör-entreprenörer och experter i komplexa system
- Utveckling av innovativa forskningsreaktioner på stora tekniska, ekonomiska, sociala och miljömässiga utmaningar
- göra det möjligt för praktiserande yrkesverksamma att förvärva de färdigheter de behöver för att anpassa sig till förändringar och göra deras företag mer konkurrenskraftiga