PhDLawBachelorMBAHealthcareCoursesOnlineMaster
Keystone logo
Centro Studi Panta Rei Master i avkopplingstekniker och Mindfulness
Centro Studi Panta Rei

Master i avkopplingstekniker och Mindfulness

Milan, Italien

138 Hours

Italienska

Heltid

Sista ansökningsdag för begäran

Begär tidigaste startdatum

EUR 2 700

På Campus

Stipendier

Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Läs mer

Introduktion

Mästaren fokuserar på den skickliga kunskapen om avslappning, medvetenhet och ger en kort teoretisk jämförelse - praktisk även med Ericksonian hypnotiska tekniker. Studenterna styrs mot en teoretisk men framför allt praktisk kunskap som ger möjlighet att dela upplevelsen men ibland också att leda gruppen av de enskilda deltagarna. Särskild uppmärksamhet kommer att ägnas åt de psykofysiologiska och neurofysiologiska aspekterna som kommer att leda oss mot studien av kroppssinnet fram till PNEI-modellen.

Mottagare och nyckelord

Denna Master är reserverad för kandidater i psykologi (psykologi och psykoterapeuter), psykologer och psykoterapeuter, forskare i medicin med psykologisk träning (specialiserad eller specialiserad på klinisk psykologi, psykiatri, neurologi).

Nyckelord: teoretisk-erfarenhetsjämförelse mellan avslappningstekniker, Meditation (Mindfulness) och Hypnos, psyko- och neurofysiologiska baser, PNEI-modell, epigenetik, spegelneuroner, biofeedback och neurofeedback, indikationer och kontraindikationer för tekniker, träning och efterföljande förmåga att öva tekniker på dig själv, patient- och gruppledning, flexibilitet i tillämpningen av tekniker, planering och marknadsföring av kurser.

Deltagande i vår mästare betyder:

  • Förvärva tekniker, verktyg som används med utmärkta resultat inom olika områden inom psykologi (särskilt den kliniska sektorn, sport, arbete) för wellness och stressförebyggande och hantering. På det psykologiska och psykoterapeutiska området används de av kollegor i alla inriktningar (till exempel: kognitivt beteende, system-relation, psykoanalytisk, humanistisk, etc.) och utgör en solid grund för utvecklingen av ett gemensamt språk.
  • Projektering i den professionella framtiden: integration mellan den psykologiska, neurovetenskapliga och PNEI-modellen (PsicoNeuroEndocrinoImmunologia).

Begär en gratis orienteringsintervju för masterprogrammet utan registrering

Vittnesmål studenter tidigare utgåvor

"Avkoppling var ett bra verktyg för mig. Det gjorde det möjligt för mig att upptäcka och lära mig mer om mig själv, förstå mina grundläggande värden, att fokusera på mina mål, att leva mitt arbete passionerat. Han tillät mig också att gå igenom livet med större lugn och självkänsla osv. "
(Valentina Morizio)

"Jag skulle ärligt talat inte rekommendera befälhavaren för alla, ovillkorligt. Jag rekommenderar det definitivt till de som i detta ögonblick känner att de har resurser att öppna upptäckten eller återupptäckten av aspekter av sig själva. "
(Sara Girotti)

"En professionellt stimulerande upplevelse, intensivt och engagerande personligt arbete, en krävande resa, etc."
(Agnese Olivato)

"Denna kurs är en riktig inre resa, att upptäcka ett verktyg som kan ge lugn, stabilitet, som får dig att komma ihåg att din kropp är en maskin som fungerar mycket bra utan för många humorala förändringar som vi värdelöst utsätter den för dagligen, etc."
(David D. Swan)

"Nu när tentamen är över vill jag tacka er för den precision som befälhavaren har genomfört, uppmärksamheten på fysiologiska aspekter, den uppenbara kompetensen och framför allt den extrema villigheten att acceptera alla tvivel och begäran om stöd. Jag är också glad över examens svårighetsgrad, mycket mer användbar än de klassiska "proforma" -testerna för att ge mig tillbaka effektiviteten i mitt lärande. I själva verket beror mycket av min nuvarande lycka på att det verkligen verkar för mig att veta något om avslappning och att ha gått denna typ av examen hjälper mig att tro på det lite mer. "
(Matteo Castilletti)

"Att säga att lektionerna var formande, det är att använda en eufemism ... både som energi och positivitet som du överförde som lärare och som entusiasm för att fördjupa ämnena som täcktes när du återvände hem, etc."
(Adele Callegari)

"Lärare har ett originellt och vidhäftande sätt att lära ut sina personligheter. De vet, utöver innehållet, också överför passion för detta arbete, entusiasm och törst efter kunskap. En sak jag märkte var den totala frånvaron av "intellektuell själviskhet" hos dem. Ofta och generöst kliniska erfarenheter delas osv. "
(Sabrina Menozzi)

"Möjligheten att hantera klassen, organisera och genomföra lektionen i första person, ha omedelbar feedback på mitt sätt att relatera och leda gruppen, är levande tester av vad jag kommer att göra med framtida patientgrupper som jag kommer att hitta att möta osv. "
(Luca Mazzucchelli)

”Upplevelsen av denna mästare var vacker. Vackert eftersom det är komplett och konkret, vackert för att du har gett oss insikter som fascinerade mig, vackert för din öppenhet, tillgänglighet och flexibilitet. "
(Marta del Bono)

För att fördjupa den fullständiga versionen av vittnesmålen

Huvudmål i sammanfattning

Våra mål är att främja och öka välbefinnandet och förmågan att utöva mästertekniker på oss själva och andra, och att främja sin egen och andras personliga och arbetsmässiga tillväxt, förbättra förmågan att hantera både akuta och stressande upplevelser att kroniska, lärande verktyg för att använda lönsamt i sitt arbete och, sist men inte minst, hjälpa dem att förhindra arbetsrelaterade utbrändhet och stress.

Förvärvade huvudfärdigheter

  1. Personlig kompetens för självmedvetenhet, slappna av, hantera och förebygga stress.
  2. Administration och hantering av tekniker för individer och grupper med psykopatologier (endast för psykoterapeuter).
  3. Administration och hantering av tekniker för individer och grupper inom välbefinnande, förebyggande av stresssjukdomar, arbets- och sportsektorn.
  4. Kursdesign och marknadsföringsfärdigheter.

Metoder och verktyg

Mästaren är starkt fokuserad på övning . I varje lektion kommer det att finnas en kort teoretisk introduktion till ämnet följt av en omfattande övning av teknikerna .

Deltagarna kommer att uppmanas att öva teknikerna hemma och skriva relevanta protokoll för att öva och generalisera lärande utanför lektionen.

Rollspel och simuleringar av intervjuer kommer att genomföras för att kunna verifiera personliga upplevelser både som konduktör och som användare i en intervju.

Före, under och i slutet av master kommer studenten att bli ombedd att genomgå psykofysiologiska mätningar (med biofeedback) för att utvärdera sina grundläggande färdigheter (och de han kommer att förvärva) och förmågan att slappna av, hantera stress och att vara självmedveten. pixel2013 / Pixabay

Grundläggande masterprogram

A) Öva på dig själv: hur man kan främja välbefinnande, förebygga och hantera stress med avslappningstekniker.

RMP-teknik (Progressive Muscle Relaxation) enligt E. Jacobson:

  • Öva på progressiva muskelavslappningsövningar.
  • Allmän information om avkoppling: positioner, skjutövningar, praktisk frekvens hemma.
  • Allmän information om den praxis som ska utföras hemma: tid, kläder, miljö, hantering av problem och svårigheter, protokoll.

Autogen träning av JH Schultz:

  • Övningar i lägre cykel (tyngd, värme, andning, hjärta, solar plexus, färsk panna, ansikte, ögon och axelhals, minskade övningar). Proportionella övningar.

biofeedback:

  • Psykofysiologisk undersökning (baslinje) om studenter. Genom bioefeedback kommer vi att mäta den grundläggande startkompetensen, som hänför sig till avslappning och stresshantering av eleven, övervaka, under och vid slutet av masteren, de förändringar som inträffar över tid med övningen av avslappning och Mindfulness (den senare i avancerad nivå master).
  • Huvudparametrar som används: elektromyografi, hjärtfrekvens, perifer temperatur, hudledningsförmåga.

Indikationer och kontraindikationer för avslappningstekniker.

B) Hur och varför avslappningstekniker fungerar: neuropsychophysiology of relaxation.

  • Stress och dess hantering: eustress och nöd, akut och kronisk stress.
  • Introduktion till psykoneuroendokrinoimmunologi (PNEI-modell).
  • Delar av endokrinologi och immunologi involverade i avslappning.
  • Det centrala, perifera och autonoma nervsystemet (sympatiskt och parasympatiskt): motoriska, sensoriska och autonoma vägar involverade i avkoppling.
  • Skelettmuskler och deras funktion. Spänning och muskelavslappning.
  • Visceral avslappning: de släta musklerna som är involverade i avkoppling.
  • Blodkärl: hur de arbetar och varför de är involverade i avkoppling.
  • Andning: Lungorna, revbenet och tillhörande muskler.
  • Hjärtat och hjärt-cirkulationssystemet.
  • Mage-tarmsystemet.
  • Anatomo-fysiologiska element för förståelsen av ögonens övningar, ansiktet, axelns nacke.

C) Hur man övar och hanterar avslappningstekniker på andra: välbefinnande psykologi, stresshantering och förebyggande.

  • Gruppguide till avkoppling. Varje lektion innehåller två praktiska ögonblick för att ägna sig åt avslappning. En av dessa två kommer att hanteras av lärarna, medan den andra kommer att hanteras, från och med den andra lektionen, av eleverna som följer efter varandra för att vägleda gruppen under lektionerna.
  • Gruppledning efter genomförandet av praktiken och relaterad psykologisk dynamik.
  • Sokratisk konstfrågor för gruppledning.
  • Presentation av kliniska fall där avkoppling användes.
  • Rollspel och simuleringar av intervjuer med studenter inom området psykologisk rådgivning och socialhälsosektorn.

Avancerad nivå Masterprogram

A) öva sig själv: hur man kan främja välbefinnande, förebygga och hantera stress med medvetenhet.

Introduktion till Mindfulness

  • Vad är Mindfulness? Hur skiljer det sig (och vad liknar det) från avslappningstekniker ?
  • Anteckningar om Mindfulness historia.
  • Meditativ praxis genom MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction - Awareness based reduction method).
  • Översikt över övningen av Mindfulness: positioner, skjutövningar, praktisk frekvens hemma, protokoll.
  • Allmän information om den övning som ska utföras hemma: tid, kläder, miljö, störningshantering och svårigheter.
  • Öva med MBSR-protokollet: medvetenhet och autopilot; Bor i huvudet; Samla det spridda sinnet; Känna igen motvilja; Acceptera / släpp; Tankar är inte fakta; Hur kan jag ta hand om mig själv på bästa sätt? Odla och öka de nya lärorna.

Biofeedback och Neurofeedback

  • Psykofysiologisk undersökning (baslinje) om studenter. Genom biofeedback och neurofeedback kommer vi att mäta den grundläggande startkompetensen för avslappning, meditation och stresshantering av eleven, övervaka under och i slutet av masteren de förändringar som sker över tiden med övningen av Mindfulness.
  • Huvudparametrar som används: elektromyografi, hjärtfrekvens, perifer temperatur, hudledningsförmåga, elektroencefalografi.

Indikationer och kontraindikationer av Mindfulness.

B) Hur man övar och hanterar mindfulness på andra: välbefinnande psykologi, stresshantering och förebyggande.

  • Ledande av Mindfulness-gruppen och relaterad psykologisk dynamik.
  • Sokratisk konstfrågor för gruppledning.
  • Varje lektion, med undantag för den första, involverar två ögonblick där gruppen ägnas åt övningen av Mindfulness. Det ena av dessa två ögonblick kommer att hanteras av lärarna medan det andra kommer att hanteras, från och med den andra lektionen, av eleverna som kommer att följa en efter den andra under lektionerna.
  • I alla lektioner kommer rollspel och simuleringar av intervjuer med eleverna att genomföras inom ramen för psykologisk rådgivning och den sociala hälsosektorn.

C) Hur och varför avslappningstekniker och mindfulness fungerar: neuropsykofysiologi, genetik och epigenetik.

  • Fördjupad analys av PNEI-modellen: PsicoNeuroEndocrinoImmunologia.
  • Hjärnaktivitet (EEG): Rhythm Alpha, Beta och Theta.
  • Neuroplasticitet och neurogenes: hur hjärnan förändrar sig själv.
  • Den epigenetiska revolutionen: miljöns påverkan på DNA.
  • Spegelneuroner: empatiens kretsar.

D) Erfarenhetsjämförelse mellan avslappningstekniker, uppmärksamhet och hypnos.

  • Introduktion till hypnos: vad är hypnos? Vad är inte hypnos? Domar och fördomar om hypnos. Hur skiljer det sig från avslappningstekniker och Mindfulness?
  • Definition av trance och förslag.
  • Hypnosens fenomenologi.
  • Tips om hypnoshistoria.
  • Huvudsakliga tillämpningar av hypnos.
  • Exempel på induktionstekniker i direktiv och icke-direktiv trance.
  • Praktiska erfarenheter av hypnos.
  • Introduktion till den nya Eriksoniska hypnosen.
  • Trance som ett naturfenomen (vanligt vardagligt trance) och icke-direktiv. Begreppet rapport och terapeutens roll. Terapeutisk inställning: ett flexibelt och kreativt tillvägagångssätt. Ett nytt begrepp motstånd. Läsa och berättande av Milton H. Erickson. Den paradoxala tekniken.

E) Introduktion till marknadsföring tillämpad på psykologi: hur man utformar kurser och hur man annonserar dem.

  • Introduktion till marknadsföring tillämpad på psykologi.
  • Hur man strukturerar en kurs effektivt: strukturera mål, innehåll, kostnader, identifiera de bästa användningsområdena för de föreslagna teknikerna.
  • Exempel på framgångsrika kursprojekt.
“The present moment is filled with joy and happiness. If you are attentive, you will see it.” ― Thich Nhat Hanh

Lesly Juarez / Unsplash

Lärare och chefer

  • Dr. Maria Cristina Foglia Manzillo: psykolog och psykoterapeut av kognitiv beteendemässig inriktning i Order of Psychologs of Lombardy, doktor-kirurg registrerad i Order of Physicians and Tentists of Como, frilansare, grundare, föreläsare, handledare co -ansvarig för Centro Studi Panta Rei . Hon ansvarar för undervisningen av Master i psykodiagnostik och rådgivning med ett integrerat tillvägagångssätt organiserat av samma centrum, och chef för denna mästare. Han är särskilt intresserad av klinisk psykofysiologi, neurovetenskap och PNEI-modellen.
  • Dr. Nunzio Nast: psykolog och psykoterapeut med kognitiv beteendemässig orientering inskrivna i Order of Psychologists of Lombardy, frilansare, grundare, föreläsare, handledare och co-manager för Centro Studi Panta Rei . Han är chef för Master i integrerad rådgivning som organiseras av samma centrum. Talare och föreläsare i konferenser och kurser i avslappningstekniker.
  • Dr. Cathia Aldeghi: psykolog, inskriven i Order of Psychologists of Lombardy, master i avslappningstekniker och tvåårig Master i klinisk rådgivning och kognitivt beteendemiljö med integrerad strategi vid Centro Studi Panta Rei , en frilansare. Hon är specialiserad på kognitiv psykoterapi på SITCC i Como. Han hanterar klinisk och skolpsykologi, professionell vägledning och utbildning.
  • Dr Giuseppe Sacco: psykolog, psykoterapeut med kognitiv beteendemässig orientering, medlem av Order of Psychologists of Lazio. Specialiserad i psykosomatisk medicin; psykofysiologi; Avslappningstekniker (Autogenic och Jacobson Training) och i Biofeedback. Han arbetade som föreläsare, forskare och kliniker först vid Institutionen för psykologi och vid Postgraduate School of Clinical Psychology vid University of Siena och senare vid Institutionen för neurologiska vetenskaper och beteende vid samma universitet. Han är för närvarande professor och handledare för Center for Research in Psychotherapy (CRP) i Rom och i flera nationella psykoterapiskolor erkända av MIUR (Ministeriet för utbildning, universitet och vetenskaplig forskning). Han är ledamot i styrelsen för italienska föreningen för psykosocial medicin (SIMPS), samarbetar med Biofeedback Federation of Europe (BFE) och är ordförande och grundare av Libra Scientific Association of Rome, Center of Excellence som erkänts av BFE. Han har publicerat 8 böcker och över 70 artiklar inom psykologi och psykoterapi om nationella och internationella tidskrifter.

Lärarassistenter

  • Dr. Federico Scimone: psykolog, medlem i Order of Psychologists of Lombardy. Tvåårig Master i klinisk rådgivning och kognitivt beteendemiljö med en integrerad strategi vid Centro Studi Panta Rei . Han är specialiserad på AMISI neo-Dicksonian skolan för hypnotisk psykoterapi i Milano. Han är specialiserad på användning av EMDR-protokollet. Han arbetar som klinisk psykolog.
  • Dr. Giancarlo Nazzareno: Klinisk och samhällspsykolog, registrerad i Piemonte-registret, master i avkopplingstekniker vid Centro Studi Panta Rei . Frivillig psykologisk rådgivning utförs på frivillig basis av AC OPEN SPACE of Moncalieri (TO). Främjar individuella eller gruppavslappningsplaner. Utformar och koordinerar sensoriska laboratorier och avkopplande dagar / helger i synergi med andra discipliner relaterade till psykofysiskt välbefinnande.

handledare

Maria Cristina Foglia Manzillo; Nunzio Nasti; Cathia Aldeghi

Befälhavarens varaktighet

Mästaren är indelad i en grundläggande och en avancerad nivå. Varje nivå består av:

8 lektioner (64 timmar) 4 timmars individuell handledning .

Totalt Master totalt 138 timmar.

Lektionsschema - Grundnivå

(Lördag) öppettider : 10.00 - 13.30 - 14.30; 3 och 31 oktober, 7 november, 12 december 2020 ; 9 januari, 6 februari, 6 mars, 10 april 2021 .

Lektionsschema - Avancerad nivå

(Lördag) öppettider : 10.00 - 13.30 - 14.30; 8 maj, 5 och 26 juni, 4 september, 2 oktober, 6 och 27 november, 11 december 2021 .


Maximalt antal deltagare: 15

Minsta antal deltagare för aktivering av mästaren: 8

Anm .: Mästers elever kommer att bli underrättad om deras start är uppskjuten minst 2 veckor före det planerade startdatumet om minimumsnumret inte uppnås.

Deltagaravgift

Deltagaravgift för varje nivå

(Priserna inkluderar 4 timmars individuell övervakning)

  • 1400 €: förskott på € 200 8 månatliga utbetalningar på 150 €
  • 1 250 € (150 € rabatt) - 200 € förskott på 1 050 € inom mästarens andra lektion.

Deltagaravgift för hela kursen

(Priserna inkluderar 4 timmars individuell övervakning)

  • € 2 700: (€ 100 rabatt) - 300 € förskottsbetalning på 150 månader per månad
  • € 2.400: (€ 300 rabatt) - € 400 förskottsbetalning på € 2.000 saldo under masterens andra lektion.

Obs: Befälhavaren är momsfri

Urvalsförfaranden och registreringar

För att få tillgång till befälhavaren är det nödvändigt, efter att ha skickat en curriculum vitae och formuläret till centret, att hålla en intervju som syftar till att analysera förväntningar, attityder, motivationer, psyko-fysiska kontraindikationer för deltagande, eventuella tvivel hos deltagaren och förtydliganden om masterprogrammet.

Begär, utan registrering, gratis orienteringsguide till befälhavaren

Intyg om deltagande och examensbevis

  • Specialiseringsdiploma (specialist i avslappningstekniker och medvetenhet) kan erhållas med tilldelning av en helhetsutlåtande, genom godkänd relativa examina.
  • Deltagare som inte deltar i minst 80% av de totala timmarna kommer inte att kunna delta i slutprovet.

English Language Requirements

Certifiera din engelska kunskap med Duolingo English Test! DET är ett bekvämt, snabbt och prisvärt engelska onlinetest som accepteras av över 4 000 universitet (som det här) runt om i världen.

Gör ett gratis övningsprov!

Om skolan

Frågor

Liknande kurser

  • Master Klinische Psychologie und Psychotherapie (M.Sc.)
    • Neuruppin, Tyskland
  • Officiell magisterexamen i tredje generationens psykologiska terapier
    • Valencia, Spanien
  • Msc i kognitiv beteendeterapi (KBT)
    • London, Storbritannien