Master i lärarutbildning i musik för högstadie- och gymnasieskolor med dubbla läroplansstudier Lärarutbildning i pedagogik för gymnasieskolor
Charles University Faculty of Education
Nyckelinformation
Campus läge
Prague, Tjeckien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 334 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* onlineansökningsavgift: 820 CZK
Introduktion
Lärarutbildning i musik för grund- och gymnasieskolor
Utbildningen följer efter kandidatprogrammet Musikpedagogik med inriktning mot utbildning.
Syftet med utbildningen är att ge sina utexaminerade en omfattande magisterexamen, som förbereder dem för yrket som musiklärare på grund- och gymnasieskolans 2:a nivå. Utbildningen tar hänsyn till proportionaliteten av de kognitiva, didaktiska och pedagogiskt-psykologiska delarna av utbildningen, samtidigt som de fältkunskaper som erhålls i kandidatexamen ytterligare systematiseras och tillämpas inom det didaktiska området och yrkesämnen som är nära besläktade med denna. Utexaminerade från utbildningsprogrammet är behöriga att självständigt skapa skolutbildningsprogram inom utbildningsområdet Konst och kultur. De är redo att undervisa i musikutbildning med alla dess aspekter inom kunskaps- och färdighetsområdet. Utbildningen bygger på kreativ verksamhet inom musikpedagogiken och dess didaktik. Fältdelen är inriktad på en djupare förståelse för musikpedagogiska frågor, vilket återspeglas i undervisningen i musikpedagogik i grund- och gymnasieskolan. Musikaliska fenomen och begrepp presenteras i ett bredare sammanhang och relationer mellan olika typer av vetenskap och konst. Den musikdidaktiska delen bygger på den kunskap som erhållits inom musikpedagogisk forskning och på bästa praxis verifierad i praktiken. Den musikteoretiska och pedagogiska delen kan sedan fördjupas i en forskarutbildning, t.ex. Musikteori och Pedagogik. Studieprogrammet i huvudplanen respekterar balansen mellan ämnesmässiga, didaktiska och pedagogiskt-psykologiska komponenter i utbildningen enligt utbildningsministeriets normer för lärarutbildning. Pedagogisk-psykologisk utbildning omfattar ämnen pedagogik, psykologi och specialpedagogik, inklusive pedagogisk-psykologisk praktik. En del av det är utarbetandet av en diplomuppsats.
Lärarutbildning för utbildning för gymnasieskolor
Studierna syftar i första hand till att utveckla professionella, pedagogiska och psykologiska, kommunikationsmässiga och andra personliga och odlingskompetenser som behövs för att bli lärare i pedagogik på gymnasieskolan och för annan utbildnings- och samordningsverksamhet inom utbildningsområdet. Förutom att intensifiera de professionella vetenskapliga grunderna för pedagogiska discipliner (efter innehållet i kandidatstudierna) är syftet med utbildningens didaktik och tillämpningen av yrkesdidaktiska kompetenser i pedagogisk praktik. Särskilt fokus ligger på den pedagogiska forskningens metodik eftersom ett av målen är att göra pedagogiklärare skickliga bland annat i att föreslå, genomföra och utvärdera empirisk forskning inom utbildningsområdet. Fokus i utbildningen läggs även på kunskaper och färdigheter inom området socialpedagogik, socialt arbete och metodiken för dessa fenomen. Eleverna har sin undervisningspraktik i skolor, skollokaler; men också inom socialtjänsten.