
Masterexamen (MA) in
MA i internationell turismutveckling
Deggendorf Institute of Technology

Nyckelinformation
Campus läge
Pfarrkirchen, Tyskland
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 72 / per semester *
Ansökningstiden
15 Jan 2024
Tidigaste startdatum
15 Mar 2024
* Inga studieavgifter, endast 52 euro studentavgift per semester
Introduktion
Internationell turism genererar miljarder euro årligen och är fortfarande en av de snabbast växande industrierna. Beroende på om det är företag eller nöje, tjänar även gästfrihets- och evenemangshanteringssektorerna av - och lägger till erfarenheterna från - internationell turism och är oupplösligt knutna till den. Med hänsyn till dessa associerade områden gör det bara den övergripande sektorn mer lönsamt och tilltalande.
I denna doktorsexamen breddar studenterna sin kompetens och fördjupa sina kunskaper inom sektorsövergripande branscher inom hälso- och turismsektorn, såsom spa, förebyggande centra, rehabiliteringskliniker, idrottsanläggningar, rekreations-, fritids- och kulturcentrum. Följande globala turismstrender kommer att ingå i detta masterprogram:
- Hälsa och välbefinnande turism på grund av demografiska förändringar och stigande hälsomedvetenhet
- Fortsatt globalisering och urbanisering av destinationspaket erbjudanden, utveckling av nya internationella destinationer
- Ökad digitalisering inom turistbranschen via webbplatsbokningsmotorer
- Ökad anpassning av resepaket med så kallad "dynamisk förpackning"
- Sociala nätverk som en kommunikationsbas för marknadsföring och resmålsrecensioner
- Trender mot ekologisk, grön turism
Karriärmöjligheter
Internationell turism genererar miljarder euro årligen och är fortfarande en av de snabbast växande industrierna.
Den består av ett brett utbud av tjänster och produkter som måste uppfylla de högsta standarderna för kvalitet och säkerhet, men ändå vara överkomliga för konsumenten. Därför är tjänster inom branschen inom komplexa processer med interkulturell och tvärvetenskaplig påverkan, så det finns en stor efterfrågan på kvalificerade specialister inom många specialiserade områden, såsom:
- Förvaltningsuppgifter med turismleverantörer (flygbolag, hotell, organisationer, gastronomi, evenemangsbyråer, rekreations- och sportindustrin, hälso- och sjukvårdsturism, kurorter och spa, etc.)
- Produktutveckling i nationella och internationella boknings- och bokningsbyråer
- Konsultation, publicitet och coaching för destinationer
- Vetenskaplig utvärdering av turismanläggningar och konsumentflöden
Kursinnehåll
Modulgrupp International Tourism Management
Förvaltning inom turism tar plats inom ett internationellt tvärbundet sammanhang. Turism "system" är formad av juridiska krav på nationell och internationell nivå, fackliga regler, samt ökande internationell standardisering. Samtidigt tar tjänsten plats i ett urbana eller regionalt sammanhang, ofta med en hög grad av specialisering.
Modulgrupp Travel Technology
Idag bygger flertalet av turismens processer på informations- och kommunikationsteknik. Under de senaste åren har ämnen som eTourism, Tourism 2.0 och Travel Technology blivit en integrerad del av internationella mässor, inklusive ITB Berlin. Omfattningen av leverantörer och mjukvaruproducenter av datorboknings- och bokningssystem sträcker sig från de största leverantörerna som AMADEUS och SABER till open source-lösningar. Rese- eller bokningsapps och andra mobila applikationer används över hela världen.
Modulgruppsforskning och metodik
Bevisbaserad förvaltning bygger på principen om empiriskt stödda förvaltningsbeslut. Webbaserade bokningssystem, turistwebbplatser och sociala nätverk i eTourism erbjuder en stor mängd data som för närvarande endast kan bearbetas genom modern data mining och dataanalys. Dessa data utgör grunden för förvaltningsbeslut inom turismen.
Modulgrupp Business Management
Turism är en arbetsintensiv sektor som kräver multifagligt och interkulturellt samarbete. Human Capital Management är således av särskild betydelse för tillhandahållandet av turism och planering. Modulgrupp Mjukfärdigheter på grund av den arbetsintensiva naturen och de komplexa återkopplingssystemen som bildas mellan leverantörer och användare av turisttjänster är av särskild betydelse att förstå och utvärdera interkulturella och tvärvetenskapliga processer. Nuvarande forskning och kunskaper inom neurovetenskap och kommunikationsvetenskap spelar en viktig roll här. I seminariet i denna modulgrupp kan aktuella aspekter av forskning granskas och diskuteras kritiskt.
Läroplan
Kursinnehåll
Modul Grupp Internationell turism Management
Ledning inom turism sker inom ett internationellt tvärbundet sammanhang. Turismens ”system” formas av rättsliga krav på nationell och internationell nivå, fackliga bestämmelser samt ökad internationell standardisering. Samtidigt sker tillhandahållandet av tjänster i ett urbant eller regionalt sammanhang, ofta med en hög grad av specialisering.
Modul Grupp Travel Technology
Idag är de flesta processer inom turismen baserade på informations- och kommunikationsteknik. Under de senaste åren har ämnen som eTourism, Tourism 2.0 och Travel Technology blivit en integrerad del av internationella mässor, inklusive ITB Berlin. Omfattningen av leverantörer och programvaruproducenter av datorboknings- och bokningssystem sträcker sig från de största leverantörerna som AMADEUS och SABRE till open source-lösningar. Resa- eller bokningsappar och andra mobilapplikationer används över hela världen.
Modul Gruppforskning och metodik
Evidensbaserad förvaltning bygger på principen om empiriskt stödda ledningsbeslut. Webbaserade bokningssystem, turistwebbplatser och sociala nätverk i eTourism erbjuder en stor mängd data som för närvarande endast kan bearbetas genom modern datautvinning och dataanalysteknik. Dessa uppgifter utgör grunden för ledningsbeslut inom turismen.
Modul Group Företagsledning
Turismen är en arbetsintensiv sektor som kräver multiprofessionellt och interkulturellt samarbete. Human Capital Management är därför av särskild betydelse för tillhandahållande och planering av turismtjänster. Modulgrupp Soft Skills på grund av den arbetsintensiva karaktären och de komplexa återkopplingssystem som bildas mellan leverantörer och användare av turismtjänster, en förståelse och utvärdering av interkulturella och tvärvetenskapliga processer är av särskild betydelse. Aktuell forskning och kunskap inom neurovetenskap och kommunikationsvetenskap spelar en viktig roll här. I seminariet för denna delgrupp kan aktuella aspekter av forskningen granskas och kritiskt diskuteras.
Programresultat
I denna doktorsexamen, studenter breddar sin expertis och fördjupar sin kunskap om sektorsövergripande industrier inom hälso- och turistsektorn, såsom spa, förebyggande centra, rehabiliteringskliniker, idrottsanläggningar, rekreation, fritids- och kulturcentra. Följande globala turismtrender kommer att inkluderas i detta masterprogram:
- Hälsa och välbefinnande turism på grund av demografiska förändringar och ökande hälsomedvetande
- Fortsatt globalisering och urbanisering av destinationspaket, utveckling av nya internationella destinationer
- Ökad digitalisering inom turistnäringen genom webbplatsbokningsmotorer
- Ökad anpassning av resepaket med så kallad ”dynamisk förpackning”
- Sociala nätverk som en kommunikationsbas för marknadsföring och resmål recensioner
- Trender mot ekologisk, grön turism
Galleri
Karriärmöjligheter
Internationell turism genererar miljarder euro årligen och är fortfarande en av de snabbast växande industrierna.
Den består av ett brett utbud av tjänster och produkter som måste uppfylla de högsta kraven på kvalitet och säkerhet, men ändå vara överkomliga för konsumenten. Därför är tjänster i branschen inom komplexa processer med interkulturella och tvärvetenskapliga influenser, så det finns en stor efterfrågan på kvalificerade specialister inom många specialiserade områden, såsom:
- Övre ledningsuppgifter med leverantörer av turism (flygbolag, hotell, organisationer, gastronomi, evenemangsbyråer, rekreations- och idrottsindustrin, hälso- och sjukvårdsturism, kurorter och spa etc.)
- Produktutveckling i nationella och internationella boknings- och bokningsbyråer
- Rådgivning, publicitet och coachning för destinationer
- Vetenskaplig utvärdering av turismanläggningar och konsumentflöden