
Masterexamen (MSc) in
MSc - Civilingenjör i internationell lyxmarknadsföring ESSCA School of Management

Introduktion
Utveckla den internationella marknadsföringsexperten för att utföra en rad specialistroller inom lyxindustrierna, inklusive mode och lädervaror, kosmetika och parfymer, vin och sprit, smycken och klockor, gastronomi och gästfrihet.
Förbered dig för en spännande karriärväg inom arv och framväxande varumärken inom lyxsektorn som erbjuder en galax av möjligheter. Du kommer att utveckla en djup förståelse för lyxhus, såväl som de kreativa färdigheterna för att göra din prägel i spännande nya varumärken och nystartade företag. Oavsett vilket karriärval du väljer kommer vi att se till att du kan erbjuda dina framtida arbetsgivare spjutspetslösningar för marknadsföring, e-handel, detaljhandel och digital kommunikation. Vi kommer också att lära dig allt om internationella marknader och konsumenter, och vikten av att ta hänsyn till både globala och lokala särdrag. Etik, hållbarhet och ansvar är inbäddade i alla våra undervisningsprojekt, vilket hjälper dig att utveckla ledarskapsperspektiv för att leda team som verkligen respekterar arbetsvillkor och miljö.
Studera i Paris, lyxdestinationen par excellence
Som lyxens och smakens huvudstad erbjuder Paris studenter ett universum av arv, från spännande nya modedesigners till gastronomiska restauranger med Michelinstjärnor och 5-stjärniga palats. Vårt spännande campusläge kommer att placera dig precis utanför Paris tröskel. "Ljusets stad" är en ledande global stad känd för sin fantastiska historia, kultur, affärs- och fritidsmöjligheter! Beläget i Boulogne-Billancourt på stranden av Seine och bara en kort promenad från tunnelbanestationen Pont de Saint-Cloud, vår 8-våningars campusbyggnad ligger bara 15 minuters resa från den världsberömda Champs Elysée och Eiffeltornet.
Paris är hem för många ikoniska varumärken, inklusive Luis Vuitton, Chanel och Hermès för att bara nämna några. Det är också där framväxande lyxvarumärken finner sin inspiration och erbjuder våra studenter möjligheter att lära sig, interagera och arbeta med en exceptionell blandning av företag som representerar tradition, kreativitet och innovation.
Karriärmöjligheter
Våra specialiserade magisterexamen hjälper dig att utveckla intellektuella och personliga färdigheter som värderas högt av arbetsgivare, se till att du sticker ut som en exceptionell kandidat på den globala marknaden. Esscas internationella profil och starka kopplingar till näringslivet gör att vi kan erbjuda våra akademiker oöverträffade möjligheter att bli ledande inom sina områden och ge värdefulla bidrag till samhället.
Kandidater är främst avsedda för positioner av:
- Produktchef
- Kategori manager
- Chef för detaljhandeln
- Butikschef
- Merchandising chef
- Utbildningschef i butiken
- Tullfri chef
- Internationell försäljningschef
- Lokal/regional direktmarknadschef
- Specialist för varumärkesmarknadsföring
- Marknads- och kommunikationschef
Arbetsgivare
Louis Vuitton, Chanel, Hermès, L'Oréal, Balmain, Berluti, Balenciaga, Guerlain, Estee Lauder, Rémy Martin, Swarovski, Givenchy, Kenzo.
Galleri
Läroplan
Programmet pågår i 12 månader och inkluderar:
- 450 timmars undervisning på plats
- 2 terminer i Paris om totalt 60 ECTS
- Ett företagsprojekt för ett lyxvarumärke, och en masteruppsats på totalt 30 ECTS.
Moduler
- Lyxsektorerna A till Ö
- Internationella marknader och konsumenter
- Lyx varumärkeshantering
- Hållbar och innovativ lyx
- Lyxaffärsverktygslåda
- Hantering av kommunikationsstrategier
- Digital praxis i lyx
- Luxury Retail and Supply Chain Management
- Företagsprojekt
- Examensarbete & praktik
Lyxsektorer: från A till Ö: Denna modul presenterar ursprunget till lyxindustrin och hur hela sektorer har utvecklats under åren för att matcha marknadens behov. Genom en sektoriell analys av smycken och klockor, mode och lädervaror, kosmetika och parfymer samt gästfrihet och turism kommer eleverna att utveckla en bred förståelse för en mångfacetterad verksamhet. Företagsbesök kommer att anordnas.
Internationella marknader och konsumenter: Denna modul introducerar studenter till globala lyxmarknader och deras tillväxtpotential. Marknadspenetrationstaktik utforskas och företagsstrategier kontextualiseras genom analys av sociokulturella och ekonomiska studier. Specifika lokala konsumentbehov, distributionsnätverk och kommunikationsstrategier för ledande lyxaktörer studeras i detalj.
Hållbar och innovativ lyx: Lyxföretag är en del av ekosystem som måste visa prov på transparens och spårbarhet. I sin värdekedja från råvaror till färdiga produkter, strävar de efter att integrera FN:s SDGs och kommunicera till en internationell publik om deras engagemang. Den här kursen kommer att förklara övergången till miljömedveten verksamhet och hur man kan förnya sig.
Hantering av kommunikationsstrategier: Lyxvarumärken utvecklar internationella kampanjer som ökar deras exponering och tilltalar konsumenter. Den här modulen utforskar lyxaktörernas kommunikationstaktik och strategier, inklusive storytelling, evenemang och PR, och modeshowernas roll för att rikta in sig på specifika marknadssegment för att anpassa sig till marknadens behov. Kommunikationsbyråernas roll presenteras tillsammans med kommunikationsekosystemet.
Digital praxis i lyx: Digitaliseringen av lyxföretag har blivit ett nyckelelement i deras strategier. Med hjälp av praktiska fallstudier presenterar denna modul de senaste utvecklingarna och metoderna för ledande lyxspelare från CRM-dataanalys, butiksanalys, reklam och kommunikation, till sociala mediestrategier.