Master i företagsekonomi och entreprenörskap
Chisinau, Moldavien
VARAKTIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk, Rumänska, Ryska
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
EUR 1 000 / per year *
STUDIEFORMAT
På Campus
* Rumänska studenter: 500 euro / år; EU-studenter: 1000 EUR / per år; Studenter utanför EU: 2000 EUR / per år
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
- Kvalifikationsnivå: 7 ISCED-nivå
- Varaktighet: 2 år
- Antal studiepoäng: 120 hp, 4 semestrar
- Tidigaste startdatum: oktober 2020
- Språk: rumänska, ryska, engelska, franska
- Terminsavgift:
- EU-studenter: 1000 EUR / per år
- Rumänska studenter: 500 EUR / år
- Studenter utanför EU: 2000 EUR / per år
Begreppet specialutbildning
Masterprogrammet Business Management and Entrepreneurship varar i två år (fyra semestrar) och har 120 högskolepoäng, det består av grundläggande kursenheter för 1: a terminen för att utveckla kunskaper och färdigheter. Den andra terminen har kursenheter inriktade på specifika policyer och strategier för masterprogrammet. Tredje terminens kursenheter riktas till kunskapsimplementering. Under det andra året kan eleverna anpassa sina studier genom ökad flexibilitet och val av olika valbara kurser. Studenter kommer att behöva delta i en praktikplats för att genomföra sin inlärningsupplevelse och de kommer att avsluta sina studier med en forskningsinriktad masteruppsats.
Innehåll och struktur
Under programmets första år utvecklar eleverna sina grundläggande kunskaper och färdigheter. Kurserna erbjöd fokus på internationella aspekter av marknadsföring, ekonomi, affärsrätt samt aspekter relaterade till ledarskapspraxis eller europeisk politik. Under det andra året kan eleverna anpassa sina studier genom ökad flexibilitet och val av olika valbara kurser. Studenter kommer att behöva delta i en praktikplats för att genomföra sin inlärningsupplevelse och de avslutar sina studier med en forskningsinriktad masteruppsats.
Programmets uppdrag
Masterprogrammet i företagsledning och entreprenörskap har utformats så att deltagarna kan förstå internationaliseringen av små och medelstora företag, utveckla elevernas förståelse och kunskap om globala affärsmiljöer, strategisk ledning och innovation samt kundrelationshantering på internationella marknader.
Free International University of Moldova"}" />
© Free International University of Moldova
mål
Programmet ger lokalerna för utveckling av en unik ledningskultur genom ett utbildningssystem som erbjuder eleverna de nödvändiga färdigheterna för att framgångsrikt driva företag i dag. Programmet utvecklar en holistisk strategi för organisationsledning som handlar om en högt rankad läroplan som innehåller teoretiska och metodologiska aspekter av företagsadministration samt praktiska aspekter som definierar entreprenörs beteende.
Efter avslutat program kommer kandidaterna att ha nödvändiga färdigheter för att identifiera affärsmöjligheter och utveckla affärsstrategier för både nystartade företag och befintliga företag, att utföra genomförbarhetsanalys av nya affärsidéer och utveckla affärsplaner, tillämpa koncept och principer för mänskliga resurshantering och kunskapshantering, för att utveckla marknadsföringsstrategier för att upprätthålla företag, samt att genomföra effektiva verksamheter inom företag och tillämpa strategiskt och etiskt beteende.
Karriärmöjligheter
Programmet utrustar studenterna med de nödvändiga färdigheterna för att driva sina egna företag, vilket gör att de kan ansöka om högre ledningspositioner och ge dem praktisk erfarenhet under praktikprogrammet medan de fortfarande studerar, samt med grundlig förberedelse för att bedriva en Ph.D. i ledning. Kandidater har flera alternativ för sin karriärväg, till exempel entreprenörer, chefer, projektledare, marknadschefer, produktionschefer, konsulter i ledning etc. Examensarbetare är vanligtvis anställda av multinationella företag, utländska dotterbolag, internationella konsultföretag, nystartade företag, eller ideella organisationer. Dessutom väljer många kandidater från detta masterprogram att öppna sina egna företag.
Internationella perspektiv
Studenter kommer att ha många möjligheter att vara i kontakt med gästprofessorer från utlandet och experter från branschen. Studenter har också möjlighet att tillbringa en termin utomlands på våra partners universitet. Dessutom förbättrar det stora antalet utbytesstudenter som registrerar sig för klasser i detta masterprogram programmets internationella och varierande atmosfär.
Curriculum
Semester 1
- Ledarekonomi baserat på problemlösning (workshops)
- Risk- och krishantering
- Metodik och etik för forskning inom ekonomiska vetenskaper
- Ekonomisk diplomati
- Intellektuell egendom: policy, lag och användning
- Rekrytering, urval och induktion inom HRM
Semester 2
- Jämförande studier: policyer, reformer och trender i affärsmiljön och små och medelstora företag (workshops)
- Projektledning
- Beslutsteori
- Konflikthantering: Medlings- och förhandlingsstrategier
- Strategisk marknadsföringshantering för företagens tillväxt och värde
- Internationell och europeisk marknadsföring: SMF-perspektiv
- Kommersiell praxis i internationella kontrakt
- Affärsrätt, internationell rättstvist och skiljedom
Semester 3
- Entreprenörsfinansiering
- Redovisning och riskhantering
- Innovation, nystartade företag och kapitalföretag
- Innovationshantering och ny produkt, utveckling
- Konkurrenspolitik och konkurrensstrategi
- Tvärkulturell ledning
- Praktik
Semester 4
- Forskning och masterexamen Utarbetning