Master i samhälle, kommunikation och media (SCM)
Faculty of Social Sciences, Charles University (FSV UK)
Nyckelinformation
Campus läge
Prague, Tjeckien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 6 000 / per year *
Ansökningstiden
30 Apr 2024
Tidigaste startdatum
Oct 2024
* 4
Introduktion
Master in Society, Communication and Media (SOCOME) är ett tvåårigt forskarutbildningsprogram som ger studenterna kunskap och analytiska färdigheter inom mediestudier och sociologi. Programmet hjälper eleverna att förstå och analysera massmediernas och sociala mediers roll i samtida samhällen.
Kandidater kommer att bekanta sig med kunskapen om klassiska och uppdaterade teorier om massamhället, massmedia och sociala medier, som är avgörande för framtida experter inom området. Dessutom kommer akademiker att få en fördjupad kunskap om metoderna och tillämpningarna i studiet av media och samhälle.
Förutom att ge studenterna en robust bakgrund inom teoretisk kunskap och metodik, betonar programmet utvecklingen av elevernas kritiska tänkande och praktiska färdigheter inom empirisk samhällsforskning. Tack vare den omfattande kompetensen som förvärvats och fördjupats under sina studier blir akademiker högt värderade experter inom många yrken inom medieindustrin, PR, tillämpad social forskning, offentlig förvaltning, lokal och global styrning, frivilligorganisationer, tankesmedjor , politiska partier och akademin.
Mer information om programmet finns på http://studyatiss.fsv.cuni.cz/master-society-communication-media/. Frågor kan mejlas till [email protected] eller [email protected].
Antagningar
Galleri
Karriärmöjligheter
Examinanden har kunskap om aktuella medie- och sociologiska teorier samt kvalitativa och kvantitativa metoder tillämpliga för empirisk forskning inom sociologi och medievetenskap. De kan också förbereda, leda och genomföra sociologisk forskning eller medieforskning. Programmet har förberett den utexaminerade för ett brett spektrum av yrken inom en byrå eller en tillämpad forskningsmiljö, oavsett om det är inom den ideella, vinstdrivande eller offentliga sektorn. Den utexaminerade kan ta på sig olika positioner, allt från massmedieanalytiker eller PR-representant. Kandidaten är också beredd att fortsätta studier i sociologi eller medievetenskap i Tjeckien eller utomlands.