Keystone logo
GEMA Business School Magister i International Business Management - det italienska sättet
GEMA Business School

Magister i International Business Management - det italienska sättet

Rome, Italien

4 up to 6 Months

Engelsk

Heltid

Sista ansökningsdag för begäran

Begär tidigaste startdatum

EUR 4 900

Distansutbildning

Stipendier

Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier

Introduktion

mottagare

Kandidatprogrammet i International Business Management är utformad och marknadsförd av GEMA Business School och är ett modulärt forskarutbildningsprogram som är utformat för att utbilda en ny generation av exportchefer och internationella marknadsförings- och företagsledare som kan driva företag och företag att expandera sina marknadsandelar i internationella marknader genom:

  • Öka antalet länder där produkter / tjänster säljs, särskilt på snabbväxande marknader.
  • Öka antalet produkt- / serviceledningar som säljs på internationella marknader i enlighet med strukturen i den lokala efterfrågan.
  • anta nya distributionsstrategier för att komma "närmare kunden" på internationella marknader (t.ex. kommersiella affärer, joint venture, lokal produktion).

Det är utformat helst för akademiker i ekonomi, samhällsvetenskap och vetenskapliga ämnen i alla länder som vill bli exportchef eller internationell marknadschef. GEMA-fakultetsmedlemmar, besökande professorer och gästhögtalare från internationella affärskontexten kommer att hålla alla träningsaktiviteter (föreläsningar, klassövningar, online-sessioner, läxor, forskning, uppdrag, projektarbeten etc.) på engelska.

Sökande bör ha färre än 30 år och en relevant första examen (helst för akademiker i ekonomi, samhällsvetenskaper och vetenskapliga ämnen) från en erkänd universitet eller annan motsvarande högre utbildningsinstitut.

Dessutom ska kandidaterna visa en B2-nivå (QCER) med engelskspråkig kunskap eller högre, minimistandard som krävs för att delta i klasserna.

Varje kandidat förväntas ha en intervju med skolans deltagande officerare för att bedöma motivation, attityder, startnivå av kompetenser och förväntningar.

Programstruktur

  • PROGRAM INLEDNING

Presentation av masterkursen.

Den internationella företagschefens roll, funktioner, kompetens och inställning.

Projektledning

Du kommer att kunna skapa och hantera internationella försäljningsprojekt

Lagbyggnad och organisatoriskt ledarskap

Du kommer att kunna:

  • inrätta, förvalta och leda multikulturella lag;
  • att hantera tiden
  • att kommunicera i en globaliserad värld
  • att övervinna konflikter i en mångkulturell miljö.

Företagsorganisation

Du kommer att kunna skapa och driva ett exportkontor.

  • STRATEGISKA KOMPETENSER

Internationell marknadsföring

Denna modul syftar till att utveckla kritiska strategiska och analytiska kompetenser för att inspirera och styra ett företags utveckling på internationella marknader.

Du kommer att kunna:

  • identifiera de mest intressanta utländska marknaderna (attraktivitet / tillgänglighetsanalys)
  • utvärdera deras potential och deras egenskaper (marknadsanalys);
  • identifiera risker och hinder av olika karaktär vid hantering av riktade marknader (t.ex. ekonomiska, kulturella, politiska, juridiska och tekniska)
  • utarbeta en riktig kommersiell strategi med hänsyn till distribution, pris, produktsortiment, konkurrens ecc .;
  • identifiera en korrekt "inträdesstrategi"
  • utvärdera ekonomiska konsekvenser av den valda kommersiella strategin
  • samordna företagskommunikation på olika internationella marknader.
  • OPERATIONELLA KOMPETENSER

Tekniker för internationell handel

Du kommer att kunna hantera de viktigaste tekniska frågorna i samband med utrikeshandeln:

arbeta med internationella kommersiella kontrakt (t.ex. distribution, byrå, franchising, joint venture)

skydda företagets immateriella och industriella äganderätt

samordna exportverksamheten från det kommersiella erbjudandet till betalningen

bedöma och hantera skatteeffekter av exportverksamheten

hantera betalningsflöden och finansiella risker.

Försäljning på internationella marknader

Du kommer att kunna:

  • hitta och hantera försäljningskontakter
  • förbereda och hantera försäljningssamtal
  • anpassa din försäljning stil till olika kulturella och köpare miljöer;
  • få engagemang från din potentiella kund
  • bygga och hantera en säljkår och ett försäljningsdistributionsnät;
  • använd e-handel och webbmarknadsföring effektivt
  • använd försäljningen "mjuka färdigheter".

GEOTRADE

Du kommer att kunna :

  • bedöma stora geopolitiska och geoekonomiska trender som påverkar internationell handel
  • indentify de mest lovande italienska företagen, produkter och tjänster som ska främjas på internationella marknader, genom insikt om de italienska internationella handelsmönster och tendenser.
  • utarbeta och genomföra en försäljningsstrategi för att komma in i några av de mest lovande länderna genom att:
  • få allmänhetens kunskaper om de geopolitiska och geoekonomiska situationen i de riktade länderna
  • utvärdera affärsmöjligheter;
  • identifiera och hantera landrisker
  • identifiera och övervinna handelshinder (politisk, ekonomisk, logistisk, juridisk, kulturell, skattemässig, ....).

Denna modul ger dig möjlighet att få nya insikter och fräscha perspektiv på följande länder:

  • Gulfområdet: Iran, Qatar, Uae, Saudiarabien, Kuwait, Barhain, Oman
  • Kina
  • Nordamerika: Usa och Kanada
  • Europa: Frankrike och Visegradsländerna (Tjeckien, Slovakien, Polen, Ungern)
  • Några framväxande "Stjärnor": Sydkorea, Egypten, Etiopien, Thailand, Filippinerna, Malaysia

Specialister, Exportchefer, Internationella chefer, Entreprenörer och akademiker kommer att ge studenterna praktisk information att fungera i dessa länder och berika dem med specialistinspektion och erfarenhet.

Internationell och exportaffärsplan

Du kommer att kunna:

  • utarbeta en internationell och / eller export affärsplan
  • utarbeta en finansiell plan
  • identifiera möjliga finansiella resurser.

Projektarbete

Eleverna, som arbetar i lag och samordnas av Gema's Tutors, kommer att arbeta på ett Export-projekt med utvalda framgångsrika italienska tillverkare och serviceföretag.

Lagen kommer att presentera sina Exportprojekt och en Gemas granskningsråd kommer att utvärdera resultaten av det arbete som utförts.

  • PRAKTIK

Studenterna kommer att ha tillbringat 12 veckor praktik i ett framgångsrikt italienskt baserat tillverknings- eller serviceföretag, valt av Gema enligt hög standardkriterier.

Karriärmöjligheter

Italien är en av de största exportörerna i världen, men ändå väntar den faktiska kommersiella potentialen utomlands fortfarande, eftersom många små och medelstora italienska företag kunde attackera utomeuropeiska marknader om de hade professionella siffror som var välbevarade i hela processen av exportförsörjningskedjan.

Samma sak kan sägas för företag i många andra europeiska länder eller andra geografiska områden, var och en i sitt eget landskap och i enlighet med deras egna behov, kan ha intresse av att öka sina möjligheter till internationell utveckling. Därför har masterprogrammet moduler för en djupare studie av världens viktigaste geoekonomiska områden (Geotrade), vilket ger en mer ingående kunskap om varje lands grundläggande ekonomiska, juridiska, kommersiella och sociala egenskaper.

Med utgångspunkt från de rekommendationer som framkommer dagligen från kontakt med de företag som GEMA arbetar systematiskt med för praktik, syftar mastersprogrammet till att svara på dessa exakta behov, ge sina studenter riktade, specialiserade kunskaper och med verktyg och metoder för att öka deras personliga effektivitet för förbättrad operativ autonomi och därmed anställbarhet.

När magisterprogrammet är färdigt kommer studenterna att kunna erbjuda sina färdigheter till alla de företag som har planer för kommersiell expansion utomlands och behöver professionella siffror som kan hantera dessa projekt genom att gå vidare med kommersiella mål och kritiskt bedöma deras arbetsprestanda.

Om skolan

Frågor

Liknande kurser

  • MSc internationell marknadsföring och affärsutveckling
    • Île-de-France, Frankrike
  • Civilingenjör i internationell marknadsföring
    • Île-de-France, Frankrike
    • Online France
  • International Marketing & Sales Communication
    • Milan, Italien