Master i avancerad forskning inom marknadsföring
Grenoble, Frankrike
VARAKTIGHET
1 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Sep 2024
STUDIEAVGIFTER
EUR 353 / per year *
STUDIEFORMAT
På Campus
* per år för europeiska studenter; 3862 € per år för studenter utanför EU
Introduktion
Master of "Advanced Research in Marketing" -programmet föreslår utbildning i forskningstekniker och metoder, samt fördjupad teoretisk kunskap inom marknadsföring. Uteslutande centrerad om aspekter av forskningsmetodik och utveckling av avancerad vetenskaplig kunskap inom marknadsföring, garanterar det förvärvet av en utmärkt förståelse för forskningsprocessen och en hög nivå av specialiserad kunskap inom marknadsföring. Doktorandprogrammet Management Management of Grenoble IAE
(EDSG) ger en möjlighet för studenter som vill bedriva en doktorsexamen (doktorsexamen) att fortsätta sina studier efter magisterprogrammet.
styrkor
Utbildning i forskning på hög nivå uteslutande inriktad på marknadsföring
Specialtekniken "Advanced Research in Marketing" garanterar utmärkt forskarutbildning genom olika kurser och seminarier som syftar till att ge den kunskap och kunskap som behövs om allmän forskningsmetodik och metoder och tekniker för kvalitativ och kvantitativ datainsamling och analys. litteraturöversikter, förslag på artiklar och framför allt en forskningsbaserad magisteruppsats gör det möjligt för studenter att bli medvetna om alla aspekter av forskningsarbetet. Examensarbetet är också ett tillfälle, särskilt för studenter som vill bedriva en doktorsexamen, att testa deras färdigheter, kompetenser och motivation i samband med ett autonomt forskningsprojekt som genomförs med hjälp av en uppsatshandledare som valts av studenten och om ett ämne som också bestäms av studenten i samförstånd med sin handledare.
Denna specialitet hjälper också eleverna att skaffa sig banbrytande vetenskaplig kunskap inom marknadsföring, särskilt genom att studera och analysera artiklar publicerade i de bästa internationella vetenskapliga tidskrifterna. Programmet är utformat för att uppmuntra studenterna att berika sin förståelse för marknadsföringskoncept och underliggande teorier för att utveckla sann expertis och en kritisk vision för marknadsföringsområdet. Denna nedsänkning i marknadsföring är också en fördel för studenter som framgångsrikt slutför programmet och vill bedriva en karriär inom marknadsföring eller konsultation. Det kan också underlätta förberedelserna för en tävlingsprov för undervisning i gymnasiet (CAPET eller Agrégation du secondaire).
En aktiv och stimulerande "vänd undervisningsmiljö" för att utveckla kritiska tänkande och syntesfärdigheter
Specialitet "Advanced Research in Marketing" föreslår ett pedagogiskt tillvägagångssätt som tydligt skiljer sig från traditionella tillvägagångssätt som vanligtvis används inom högre utbildning. En innovativ "learning by doing" -metod, där studenten uppnår en hög kompetens inom marknadsföring genom övning och forskningsaktiviteter, används som en del av en strukturerad inlärningsprocess. Undervisningsmiljön, baserad på enastående forskning och de senaste vetenskapliga framstegen, gör det möjligt för studenter att utveckla och använda grundläggande forskningsfärdigheter som är viktiga i både den professionella och akademiska världen. möjliggöra för eleverna att bemästra begrepp som kommer att diskuteras, analyseras, debatteras under lektionerna. Eleverna kommer att konfrontera dessa uppfattningar med sin befintliga kärnkunskap, berika dem med sitt eget arbete och lära sig att sammanfatta dem, särskilt i ”Grand Oral ”(Slutlig muntlig tentamen) perspektiv. Därför är studenterna ansvariga för att ge kunskap i varje avancerad kurs. Professorn som ansvarar för kursen har bara rollen som facilitator, idékatalysator och vid behov fokuserar på specifika prestationer. Det intellektuella kravet är krävande och utmanande, och studenterna uppmanas därför att vara aktiva genom sina läsningar, presentationer av artiklar, litteraturpresentationer, utbyten kring analys av specifikt vetenskapligt arbete etc.
Allt bidrar till att förbättra deras personliga förmåga för analys och reflektion, deras kritiska tänkande och deras förmåga att sammanfatta. Dessa kvaliteter är särskilt eftertraktade av konsultföretag inom marknadsföring. De främjar också framgång i tävlingar för gymnasieutbildning, liksom de många presentationerna, liksom "Grand Oral" (slutlig muntlig tentamen) och försvaret av avhandlingen, vilket verkligen är utmärkta sätt att göra sig redo för de muntliga testerna i dessa tävlingar. Dessutom genomförs deltagande i ett årligt forskningsprojekt baserat på olika kurser tillsammans med studenterna från specialiseringen "Marketing Quanti". Detta leder till att eleverna utvecklar sin personliga organisation, reaktivitet, förmåga att arbeta under strikta tidsbegränsningar, respekt för tidsfrister, men också lagarbete.
En erfaren högkvalitativ personal
Alla lärare som är inblandade i specialen "Advanced Research in Marketing" är erfarna lärare och forskare som är vana vid att leda forskningsprojekt och vetenskapliga konferenser vid stora internationella kongresser, publicera i vetenskapliga tidskrifter och övervaka doktorsexamen. studenter. Deras expertis och deras kunskap inom dessa domäner gör det möjligt för dem att ge studenterna en god förståelse för vad forskning inom marknadsföring är och den vetenskapliga kunskap som den ger. Genom sin erfarenhet av doktorandhandledning, deras regelbundna deltagande i doktorandförsvar och deras förmåga att övervaka forskningsarbeten (Habilitation à Diriger des Recherches eller HDR) är professorerna i programmet särskilt kompetenta och framgångsrika i handledningen av studenter under hela deras kurs studier, och särskilt för att skriva sin magisteruppsats. Fakultetsmedlemmarna som tillhandahåller klasser i specialen “Advanced Research in Marketing” är alla aktiva medlemmar i forskningscentret CERAG som drar nytta av stödet från CNRS (National Center for Scientific Research) och som tillhör de ledande forskningscentren i Management i Frankrike. . De är också starkt involverade i aktiviteter inom akademiska och vetenskapliga organ, föreningar och tidskrifter inom deras specialiseringsområde.
Föredragen tillgång till doktorandhögskolan i managementvetenskaper (EDSG) för en doktorandkurs
När studenterna uppfyller alla krav (som tilldelas minst 12/20 i sin magisteruppsats och säkerställer handledning av sin doktorsavhandling med en professor i teamet), ger specialkunskapen ”Advanced Research in Marketing” dem tillgång till doktorandhögskolan i managementvetenskaper (EDSG nr 275) vid Université Grenoble-Alpes. Detta doktorandprogram (Ph.D.) ger kompletterande utbildning i forskning under de tre år som en doktorsavhandling skrivs. Försvaret av doktorsavhandlingen leder till graden doktor i managementvetenskap.
Doktorandhögskolan i managementvetenskap (EDSG) omfattar hundra doktorander. Det tilldelar studenter stipendier på olika kriterier, såsom det tidigare utbildningsprogrammets kompetens, studentens rörlighet eller hans / hennes vetenskapliga tema. Dessa bidrag gör det möjligt för studenter att betalas under sina tre år på EDSG.
Avundsvärda arbets- och boendefaciliteter
- Moderna, välutrustade byggnader, särskilt inom IT-resurser (hårdvara och diverse dataanalysprogramvara), inom Grenoble IAE .
- Tillgång till bibliografiska databaser som underlättar forskningsarbete och närvaron av ett bibliotek specialiserat på de olika områdena inom managementvetenskap inom Grenoble IAE .
- Ett exceptionellt studentliv på campus, i en bevarad naturlig miljö, vilket möjliggör utövandet av en mängd olika sporter, även på världsklassnivå.
- Många studentklubbar livar upp studenternas vardag.
Detta program är för dig
Studenter som har en magisterexamen första året, helst med grundutbildning i marknadsföring / management (master 1, handelshögskolor, managementskolor etc.), är inbjudna att ansöka. Specialiseringen "Advanced Research in Marketing" är också öppen för studenter från ingenjörsskolor, agronomi, farmaci, politiska studier, psykologi, sociologi, främmande språk som tillämpas på ledning etc. Mångfalden av kurser uppskattas i denna specialitet, eftersom marknadsföring är, i sin natur öppnade en disciplin för många andra vetenskaper (psykologi, sociologi, filosofi, ekonomi, etc.).
Programmet undervisas helt på engelska, integration av utländska studenter underlättas, förutsatt att de behärskar det engelska språket.
Karriärmöjligheter
Många akademiker från specialiteten ”Advanced Research in Marketing” (Master of Marketing) har efter att ha försvarat en doktorsavhandling vid doktorandhögskolan (EDSG) nu på antingen ett universitet, en handelshögskola eller ett företag. Ändå har andra gått med i ett företag omedelbart efter sin Master, med olika positioner:
- Audrey Ballandras, marknadsanalytiker i Woolcott Research Pty Ltd Sydney (Australien)
- Youssef Bouallala, nationell programansvarig vid schweiziska byrån för utveckling och samarbete (Marocko)
- Marion Decroux, Forskning Ex. Research Excellence i ASI-teamet, Ipsos Genève (Schweiz)
- Sandrine Girollet, forskningsanalytiker, UFC Que Choisir (Paris)
* Detta program underlättar också tillgång till konkurrensprov för gymnasieutbildning (CAPET, Agrégation du secondaire)
Galleri
Idealiska studenter
Studenter som har en magisterexamen första året, helst med grundläggande utbildning i marknadsföring/management (master 1, handelshögskolor, managementskolor, etc.), uppmanas att ansöka. Specialiseringen ”Advanced Research in Marketing” är också öppen för studenter från ingenjörsskolor, agronomi, apotek, politiska studier, psykologi, sociologi, främmande språk som tillämpas på ledningen etc. Mångfalden av kurser uppskattas i denna specialitet, eftersom marknadsföring till sin natur är en disciplin som öppnas för många andra vetenskaper (psykologi, sociologi, filosofi, ekonomi etc.).
Programmet undervisas helt på engelska, integrationen av utländska studenter underlättas, förutsatt att de behärskar det engelska språket.
Karriärmöjligheter
Många akademiker från specialiteten ”Advanced Research in Marketing” (Master of Marketing), efter att ha försvarat en doktorsavhandling i doktorsskolan (EDSG), är nu på kontoret, antingen på ett universitet, handelshögskola eller företag. Fortfarande, andra har gått med i ett företag omedelbart efter sin mästare, med olika positioner:
- Audrey Ballandras, marknadsundersökningsanalytiker i Woolcott Research Pty Ltd Sydney (Australien)
- Youssef Bouallala, nationell programansvarig vid Schweiziska byrån för utveckling och samarbete (Marocko)
- Marion Decroux, Forskning Ex. Forskningskompetens i ASI-teamet, Ipsos Genève (Schweiz)
- Sandrine Girollet, forskningsanalytiker, UFC Que Choisir (Paris)
* Detta program underlättar också tillgång till tävlingsprov för gymnasieutbildning (CAPET, Agrégation du secondaire)