
MSc. i digital marknadsföring och artificiell intelligens
Clermont-Ferrand, Frankrike
VARAKTIGHET
1 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
31 Jul 2025
TIDIGASTE STARTDATUM
Oct 2025
STUDIEAVGIFTER
EUR 12 950
STUDIEFORMAT
På Campus
Introduktion
Detta ettåriga* program, undervisas på engelska , syftar till att utveckla avancerade färdigheter inom digital marknadsföring genom att integrera artificiell intelligens (AI)-tekniker för att möta nuvarande och framtida marknadskrav.
Designat för dem som vill behärska AI-tillämpningar i skapande av reklamkampanjer, kunddatahantering, prediktiv analys och strategisk innovation inom digital marknadsföring, detta program är avsett för studenter som innehar detta program riktar sig till studenter som har ett 4-årigt forskardiplom, en Master 1 (240 ECTS credits – Bac +4), en Master 2 (300 ECTS ECTS) och motsvarande certifikat. För de senare förbättrar detta program en generalistisk läroplan eller ger en hög specialisering inom digital marknadsföring och artificiell intelligens.
Målet är att utbilda experter som kan utforma och genomföra marknadsföringsstrategier baserade på data och framväxande teknologier samtidigt som de överväger etiska och hållbara principer.
** 1 års utbildning + 4 till 6 månaders praktik
Nyckelstyrkor
- 100 % engelsklärt program
- 1-årigt program + 4 till 6 månaders praktik
- En dynamisk & mångkulturell lärmiljö
- Erfarenhetsbaserat lärande
- Ett stort alumninätverk & företagspartnerskap
Idealiska studenter
Vem är det till?
Oavsett om du är nyutexaminerad, akademiker med begränsad erfarenhet eller yrkesutövare med flera års expertis, måste du ha minst ett fyraårigt forskarexamen eller motsvarande kvalifikationer.
- Om du vill utveckla expertis inom en specialiserad domän,
- Om du vill stärka dina allmänna ledaregenskaper och kompetenser,
- Om du vill förbättra ditt CV och maximera den praktiska erfarenheten inom företaget,
Då är 1-årigt masterprogram på Clermont SB något för dig!
Antagningar
Stipendier och finansiering
Stipendier och särskilda villkor
- Stipendier för tidig registrering
- WeMakeScholars - Clermont School of Business Scholarship
- Stipendier för peruanska studenter
- Särskilda villkor för studenter från krigsdrabbade länder
- Särskilda villkor för alumner Clermont School of Business
- Särskilda villkor för utexaminerade från partneruniversitet
- Andra finansieringskällor
Stiftelsens bidrag
Groupe ESC Clermont Foundation syftar i första hand till att ta bort ekonomiska hinder som kan förhindra tillgång till topp handelshögskolor.
Varje år delar stiftelsen ut stipendier baserat på sociala och akademiska kriterier, inklusive:
- Sociala stipendier
- Morad Mousli-stipendier
- Idrottsstipendier
- Mobilitetsstipendier
- Nödhjälpsfond
Läroplan
Termin 1 (30 hp)
Delade moduler
- Examensmetodik
- Bemästra data i Excel
- Franska språkkunskaper
- Förnuftigt
Digital marknadsföring
- Marknadskommunikation och mediehantering
- Designa och leda marknadsundersökningsprojekt
- Sociala medier och Community Management
- Digital marknadsföring
- Webbplatsutveckling
- Webanalys
- Introduktion till artificiell intelligens
- DM-projekt #1
Termin 2 (30 hp)
Delade moduler
- Strategisk ledning
- Informationssystem för chefer
- franska språket
- Make Senses
Artificiell intelligens
- E-handelsledning och strategi
- Avancerad analys och datavetenskap
- Artificiell intelligens i marknadsföring: strategier, verktyg och tillämpningar
- AI-driven sökmotoroptimering
- Avancerade annonseringskampanjer med AI
- Digital transformation och innovation
- "Les Négociales" utmaning
- Avancerad omnikanalsmarknadsföring och CRM
- DM-projekt #2
Termin 3 (30 hp)
- Företagsbedömning
- Magisteruppsats
Praktik (4 till 6 månader)
Studenter har möjlighet att genomföra en 4 till 6-månaders praktik eller yrkesplacering i Frankrike, Europa eller andra regioner över hela världen. Det primära målet är att tillämpa teoretiska kunskaper och tekniska färdigheter som förvärvats under programmet i en verklig affärsmiljö.
Genom att fördjupa sig i professionella miljöer förbättrar eleverna sin problemlösningsförmåga, anpassningsförmåga och förståelse för digital marknadsföring och AI-drivna strategier.
Denna praktik fungerar som en avgörande språngbräda för deras karriärutveckling och utökar deras professionella nätverk i ett internationellt sammanhang.
Professionell avhandling
Varje student tilldelas en individuell akademisk rådgivare och genomför ett professionellt examensarbete, följt av ett muntligt försvar och företagsutvärdering.
Programresultat
Efter att ha avslutat MSc - Master of Science i digital marknadsföring och artificiell intelligens - kommer studenterna att kunna designa och genomföra marknadsföringsstrategier baserade på artificiell intelligens och data.
Om ett år har du...
- Utvecklade expertis inom digital marknadsföring och behärskade tekniker för artificiell intelligens (AI).
- Fick avancerad färdighet i att skapa innovativa annonskampanjer med hjälp av generativ AI och dynamiska optimeringsverktyg.
- Förbättrade dina prediktiva analysfärdigheter för att identifiera marknadstrender och förutse kundernas behov.
- Lärde sig att anpassa kundupplevelsen med hjälp av avancerade CRM-verktyg och utveckla omnikanalstrategier.
- Förstod framväxande teknologier, som blockchain och AI och lärde sig hur man integrerar dem i marknadsföringsstrategier.
- Utvecklat ett etiskt och hållbart förhållningssätt till datahantering, vilket säkerställer efterlevnad av regelverk.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Civilingenjörsexamen – Master of Science i digital marknadsföring och artificiell intelligens ger direkt tillgång till högkvalificerade jobbpositioner , såsom:
- Manager för digital marknadsföring och AI
- Dataanalytiker specialiserad på marknadsföring
- Digital strategi och AI-konsult
- Projektledare för CRM och Omnichannel Marketing
- Annonschef med Generativ AI
- Resultatanalytiker för annonskampanjer
- Marketing Innovation and Technology Manager
- E-handelshanterare
- Gemensam chef
- Social Media Manager
- Trafikchef
- Reklamchef
Med den ökande integrationen av artificiell intelligens i marknadsföring kommer akademiker att vara mycket eftertraktade av företag som vill optimera sina digitala strategier, kundengagemang och datadrivet beslutsfattande .