Civilingenjör i International Business Management med HRM
Heriot-Watt University Dubai
Nyckelinformation
Campus läge
Academic City, Förenade arabemiraten
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 2 år
Takt
Deltid
Studieavgifter
AED 78 750 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Alla studieavgifter inklusive moms
Introduktion
Översikt
Vår MSc International Business Management med Human Resource Management (HRM) -programmet riktar sig till kandidater som har liten eller ingen affärs- eller ledningsbakgrund i sin första examen och som vill ha en bred affärskvalifikation för att förbättra sina framtida karriärmöjligheter, eller på de som vill utveckla företagsledningens kunskaper och färdigheter för att de ska kunna ändra eller vidareutveckla sin karriär.
International Business Management Pathways
Vår MSc International Business Management med HRM är en av tre Pathways vi erbjuder i International Business Management. Programmen täcker nyckelfrågor inom internationell företagsledning inklusive den internationella affärsmiljön samt vikten av strategi, finans, marknadsföring och organisationsbeteende. Därefter fokuserar du på att utveckla specifika kunskaper och färdigheter i ditt valda Pathway förbereda en karriär inom det området.
Programmets internationella fokus lockar studenter från hela världen, vilket ger en rik inlärningsmiljö där internationella erfarenheter och praktik delas.
Studenter har också möjlighet att delta i teambyggande, ledarskap och nätverkshändelser under de första veckorna av programmet.
Programvaraktighet (september start)
- Heltid: 12 månader
- Deltid: 24 månader
Januari deltagare
Studenter är välkomna att delta i IBMs MSc-program i januari.
Studenter som startar programmet i januari borde observera att det går heltid för två terminer (12 månader) avhandling (februari till april, 3 månader) (totalt 16 månader) eller deltidskurser för 4 terminer (24 månader) Mars till augusti, 6 månader) (totalt 30 månader).
Studenter som anmäler sig till januariprogrammen behöver inte vara på campus under sommarlovet.
Kursinnehåll
International Business Context
Semester 1 (obligatorisk)
Undersöker arten av ett företags svar på utmaningarna av internationalisering genom att undersöka strategiska grunden, metoden och riktningen för internationella strategier. Undersöker både multi- och mikro-medborgare och använder konventionella strategiska verktyg för att studera internationella strategier.
Konkurrensstrategi
Semester 1 (obligatorisk)
Undersöker hur företag konkurrerar genom att utveckla och förstå interaktionerna och relationerna mellan teoretiska begrepp; undersöka de enskilda komponenterna i strategiska managementmodeller och överväga hur företagen kan uppnå och behålla konkurrensfördelar.
Arbete, kultur och organisationer
Semester 1 (obligatorisk)
Kursen handlar om arbetskultur på individ-, grupp- och organisationsnivå. Ämnen som omfattas är vetenskaplig förvaltning och HR-skolan, organisationen och den yttre miljön, makt, politik och inflytande i organisationer, tillvägagångssätt för ledarskap, prestation och belöning, organisationskultur.
Företagsekonomi
Semester 2 (obligatorisk)
Ger kunskap och förståelse för grundprinciperna och begreppen mikroekonomi och makroekonomi och att kunna tillämpa denna kunskap och förståelse vid analys av en rad ekonomiska problem.
Forskningsfilosofi och övning
Semester 2 (obligatorisk)
Ger en förståelse för samhällsvetenskaplig forskningsprocess, samt teori och tillvägagångssätt för forskning. Utvecklar praktiska färdigheter (dvs. kvantitativa och kvalitativa tekniker) i dataanalys för att omvandla de råa data till information som styr marknadsvärderingsvärderingar.
Personalavdelning
Semester 2 (obligatorisk)
Kursen behandlar aktuella frågeställningar inom Strategisk Human Resource Management (SHRM), särskilt hur man undersöker och utvecklar strategier för hantering av dessa nyckelfrågor och tillämpar kritiskt tänkande och utvärdering av hanteringen av SHRM-problem inom dagens affärssammanhang.
Engelska språkkrav
Om engelska inte var undervisningsmedium i gymnasieskolan måste sökande visa engelska språkkunskaper som motsvarar IELTS 6,5 (med alla bestånd som passerade 6,0 eller högre). Sökande som har fullgjort grundskola och högre utbildning kommer att behöva lämna dokumentation. Minst ett års heltidsstudie på engelska krävs.
Ansökningstiden
Vår Dubai Campus driver en rullande antagningsprocess året runt: så snart ett intag har avslutats börjar vi acceptera ansökningar om nästa. Det är också möjligt för dig att skjuta upp ditt startdatum i upp till ett år.
De flesta studenter tillämpar 6–10 månader före det valda intaget. Vi kan acceptera ansökningar fram till 3 veckor innan varje intag börjar, men du bör notera att en sen ansökan nästan säkert kommer att innebära en försening i tillhandahållandet av väsentliga administrativa tjänster, till exempel ditt studenterutbildningskort (utan vilket du inte kommer att vara kan komma åt biblioteket eller onlinetjänster).
Antagningar
Läroplan
Internationell företagsledning Pathways
Vår MSc International Business Management med HRM är en av tre specialister Pathways vi erbjuder inom International Business Management. Programmen täcker nyckelfrågor inom internationell företagsledning inklusive den internationella affärsmiljön samt vikten av strategi, ekonomi, marknadsföring och organisatoriskt beteende. Du fokuserar sedan på att utveckla specifika kunskaper och färdigheter i ditt valda Pathway -ämne som förberedelse för en karriär inom det området.
Programmets internationella fokus lockar studenter från hela världen, vilket ger en rik inlärningsmiljö där internationell erfarenhet och praktik delas.
Studenter har också möjlighet att delta i teambuilding, ledarskap och nätverkande under de första veckorna av programmet.
Programlängd (start i september)
- Heltid: 12 månader
- Deltid: 24 månader
Kursinnehåll
Internationell affärskontext
Termin 1 (obligatorisk)
Utforskar karaktären av ett företags svar på utmaningarna med internationalisering genom att undersöka den strategiska grunden, metoden och riktningen för internationella strategier. Undersöker både multi- och mikronationella företag och använder konventionella strategiska verktyg för att studera internationella strategier.
Konkurrensstrategi
Termin 1 (obligatorisk)
Undersöker hur företag konkurrerar genom att utveckla och förstå interaktioner och relationer mellan teoretiska begrepp; undersöka de enskilda komponenterna i strategiska ledningsmodeller och överväga hur företag kan uppnå och upprätthålla konkurrensfördelar.
Arbete, kultur och organisationer
Termin 1 (obligatorisk)
Denna kurs behandlar arbetskultur på individ-, grupp- och organisationsnivå. Ämnen som behandlas är Scientific Management och HR-skolan, organisationen och den yttre miljön, makt, politik och inflytande i organisationer, förhållningssätt till ledarskap, prestation och belöning, organisationskultur.
Företagsekonomi
Termin 2 (obligatorisk)
Ger kunskap och förståelse för grundläggande principer och begrepp inom mikroekonomi och makroekonomi samt att kunna tillämpa denna kunskap och förståelse i analysen av en rad ekonomiska problem.
Forskningsfilosofi och praktik
Termin 2 (obligatorisk)
Ger förståelse för den samhällsvetenskapliga forskningsprocessen, samt teori och förhållningssätt till forskning. Utvecklar praktiska färdigheter (dvs. kvantitativa och kvalitativa tekniker) i dataanalys för att omvandla rådata till information som vägleder marknadsföringsledningsvärderingar.
Personalavdelning
Termin 2 (obligatorisk)
Kursen tittar på aktuella frågor inom Strategic Human Resource Management (SHRM), i synnerhet hur man undersöker och utvecklar tillvägagångssätt för hanteringen av dessa nyckelfrågor och tillämpar kritiskt tänkande och utvärdering för hanteringen av SHRM-frågor inom samtida affärssammanhang.