
Master of Arts i Global Trade Management - klassisk/kooperativ
Worms, Tyskland
VARAKTIGHET
3 up to 4 Semesters
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
Begär studieavgifter
STUDIEFORMAT
På Campus
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Masterprogrammet Global Trade Management (GTM MA) är ett konsekutivt företagsekonomprogram med fokus på internationella och särskilt utrikeshandelsrelaterade aspekter.
Utbildningsprogrammet kvalificerar akademiker att ta på sig utmanande chefsroller både i Tyskland och utomlands. Det ger eleverna en bred och integrerad kunskap om affärs- och utrikeshandelsrelationer. Studenternas grundläggande kunskaper om företagsekonomi kommer inte bara att befästas, utan föreläsningarna kommer också att täcka aktuella trender inom affärspraxis och lärare främjar nära partnerskap med företagsrepresentanter från de mest skilda sektorerna för detta ändamål. Den senaste kunskapen som behandlas i lektionerna kretsar kring internationalitet och praktiskt genomförande.
Utexaminerade är optimalt förberedda för en framgångsrik karriär i små och medelstora företag samt i internationella företag, föreningar och organisationer genom sina studier i kombination med företagsteori och praktisk orientering, praktiken och förberedelse av ett examensarbete.
Föreläsningarna kommer att hållas helt på engelska. Dessutom kommer studenterna att optimera sina interkulturella färdigheter tack vare kursdeltagarnas internationalitet och mångfald.
Karriärmöjligheter
Den globala ekonomin öppnar ett brett spektrum av möjligheter för företag. Det är viktigt att ta vara på de många strategiska möjligheter som global handel erbjuder för ett företags egen utveckling, men också att förstå och införliva de komplexa och dynamiska ramvillkoren, särskilt utrikeshandelns restriktioner. Masterprogrammet Global Trade Management öppnar upp för ett brett utbud av karriärmöjligheter. Urvalet av kurser är idealiskt för att lära ut generalistfärdigheter för att göra det möjligt för akademiker att få en attraktiv praktikplats efter examen, eller genom att kombinera olika kurser för att underlätta direkt anställning i företagsvärlden.
Som forskningsanalytiker i ett konsultföretag, utexaminerade
- förstå, bearbeta och kommunicera nuvarande och framtida utveckling,
- förbereda tvärvetenskapliga analyser, särskilt ekonomiska länder,
- utveckla alternativ för att organisera entreprenöriella aktiviteter för kunder.
Som lands- eller regionchef i ett multinationellt företag, utexaminerade
- ansvarar för att upprätthålla och utöka befintliga kundrelationer,
- utveckla ytterligare affärs- och kundpotential,
- utvärdera investeringsbeslut och
- arbeta inom företaget som ett gränssnitt mot alla relevanta avdelningar.
Som inköpschef, utexaminerade
- ansvarar för inköpsavdelningarna på nationell och internationell nivå,
- kan genomföra potentiella besparingar i samarbete med kollegor från logistikavdelningen,
- kontinuerligt identifiera nya leverantörer och sluta strategiska kontrakt och
- flexibelt hitta lämpliga lösningar vid försörjningssvårigheter.
Galleri
Läroplan
Precis som alla andra utbildningar på avdelningen för IBA erbjuder masterprogrammet i Global Trade Management flexibilitet när det gäller hur programmet kan genomföras. Studenter kan välja det traditionella klassiska programmet , eller alternativt kanske de föredrar att välja det kooperativa programmet . Skillnaden mellan båda kan ses i studieplanen nedan. Ytterligare information om den kooperativa utbildningen finns i avsnittet ”Information om kooperativa studier”. Dessutom är det möjligt att förkorta schablonstudietiden från 4 terminer till 3 terminer genom att utesluta praktikterminen. Efter framgångsrikt slutförande av programmet kommer studenterna att få en magisterexamen i
- 4 terminer med 120 CP eller in
- 3 terminer med 90 CP.
Utbildningsprogrammet är uppdelat i följande avsnitt.
1 ǀ Termin 1: Kärnelementen i global handel
Den första terminen fokuserar på nyckelkomponenterna i global handel, med modulerna "Strategies of Internationalization", "Foreign Trade Operations" och "International Economics" som ger studenterna möjlighet att vidareutveckla sin expertis baserat på kandidatexamen för en karriär inom internationella företag. Studenterna utvecklar en övergripande förståelse för samspelet mellan mikro- och makroekonomiska företagsmiljöer och strategiska handlingssätt. Genom modulen "Foreign Trade Operations" försätts studenterna i en position att framgångsrikt forma strategiska och operativa beslut när det gäller utrikeshandel också.
Modulerna "Business Psychology" och "Leadership and Intercultural Management" handlar om de ledaregenskaper som krävs för att ta på sig en framtida position inom ledarskap. Det lär eleverna de färdigheter som behövs för att framgångsrikt kombinera sitt teoretiska förvaltningskunnande med faktisk praktik.
Modulen "Projekt- och förändringsledning" kräver att studenter i det klassiska programmet tränar på att arbeta tillsammans i olika projekt och lär sig att hantera potentiella konflikter i internationella team. Det kooperativa programmet säkerställer att studenterna erbjuds likvärdiga lärandemål under sin praktikfas i företaget.
2 ǀ Termin 2: Avancerade affärs- och globala handelskunskaper
Med modulerna "E-handel" och "Global Market Research and Data Analytics" utökar studenterna sina tidigare förvärvade kunskaper med ytterligare professionellt erforderliga digitala och dataanalytiska färdigheter som behövs i samband med globala handelsaktiviteter.
Dessutom behöver tre obligatoriska valbara moduler väljas, som å ena sidan representerar ett modernt utrikeshandels- och företagsledningsfokus. Å andra sidan återspeglar de relevanta aktiviteter i ett internationellt företags mervärdeprocess. En sådan specialisering förefaller vara meningsfull och nödvändig, särskilt när det gäller karriärfältsrelaterade aspekter eftersom de mer kvalificerade utexaminerade således tilldelas en tydlig kvalifikationsprofil.
De obligatoriska valbara modulerna inkluderar:
- Intellectual Property Rights
- Avancerad internationell kontroll
- Advanced Corporate Finance
- Globala karriärer, motivation och organisationsdesign
- Strategisk marknadsföring och relationsmarknadsföring
- International Supply Chain Management
- International Entrepreneurship
- Avancerad tull- och utrikeshandelshantering
- Analys och digital rådgivning
De obligatoriska valbara modulerna, utan undantag, har alla en internationell inriktning och tillåter tack vare sina små gruppstorlekar mycket praktikinriktad undervisning. Projektarbete, workshops eller exkursioner till internationellt verksamma företag och/eller organisationer sker allt oftare.
I slutändan tar modulen "Foreign Trade Consulting" i det klassiska utbildningsprogrammet upp aktuella ämnen om internationell företagsekonomi och utrikeshandel, som kommer att realiseras ur ett praktiskt affärsperspektiv i ett kortsiktigt intensivt format. Det kooperativa programmet säkerställer att studenterna erbjuds likvärdiga lärandemål under sin praktikfas i företaget.
3 ǀ Termin 3: Praktiktermin
Tredje terminen är utformad som en praktiktermin. Den omfattar en sammanhängande period på minst 20 veckor och ska genomföras i ett företag i Tyskland eller utomlands. Målet är att tillämpa förvärvade specialiserade affärskunskaper och färdigheter och entreprenöriella kompetenser i praktiken och implementera dem på ett professionellt sätt.
Det är möjligt att förkorta schablonstudietiden från 4 terminer till 3 terminer genom att utesluta praktikterminen. Dessa måste bevisas med något av följande alternativ:
- Bevis på relevant yrkeserfarenhet av minst ett år efter framgångsrikt avslutad kandidatexamen och före påbörjandet av masterprogrammet.
Detta bevis ska lämnas in som ett intyg från arbetsgivaren och ska innehålla anställningens typ, varaktighet och omfattning samt yrkesverksamhetens huvudinriktning, både individuellt och totalt. - Bevis på kandidatexamen med minst 210 CP.
Förkortningen ska meddelas vid anmälan till examensarbetet.
Det rekommenderas att genomföra en praktiktermin då det är där kunskaperna kan fördjupas och viktiga kontakter för den fortsatta karriären knytas. Längden på 20 veckor säkerställer en omfattande inblick i företaget och arbetsområdena.
4 ǀ Termin 4 (3): Magisteruppsats
Den sista terminen är reserverad för att skriva masteruppsatsen i form av ett forskningsämne relaterat till ett valt område. Examensarbetet ska helst skrivas i ett företag, där studenterna tillämpar sin kompetens i ett företag. Slutligen gör skrivandet av masteruppsatsen det möjligt för studenterna att tillämpa de kunskaper och färdigheter som de har förvärvat under sina studier på verkliga företagsproblem inom en viss tidsperiod.