Master of Arts in Contemporary Fashion Design
IFA Paris
Nyckelinformation
Campus läge
Paris, Frankrike
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
15 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 12 800 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Ansökningsavgift 150 EUR
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
IFA Paris Mastercertifierad av FEDE (Fédération Européenne Des Écoles)
- Varaktighet: 15 månaders program på engelska
- Campus: Paris, Florens (Istituto Lorenzo de Medici)
- Format: Paris/Florens/Paris
- Poäng: 120
- Ansökningsavgift: € 150
- Studieavgift: 12 800 €
- Begränsat till: 25 elever per klass
"Utveckla din samling i vår designeratelier"
Introduktion
Unga modedesigners har blivit nyckelelementet i omformningen av dagens modepanoram. Från utnämningen av JW Anderson till Creative Director till Loewe till förvärvet av Christopher Kane-aktier av Kering Group verkar alla händelser tyda på att modeskapande mer än någonsin förblir avgörande för verksamheten hos stora lyxmärken och massmarknadsmärken.
Trots en uppenbar återgång till ren och ny kreativitet har komponenterna i modedesignrelaterade jobb dramatiskt förändrats. Att föreställa sig plagg på ett intuitivt sätt är bara en aspekt av en designers ansvar. En huvuddesigner eller en kreativ chef måste inte bara förutse sociala och estetiska förändringar utan också förstå de strategiska frågorna som varumärken står inför när det gäller positionering, marknadspotential och kommunikation.
Vår Master of Arts in Contemporary Fashion Design var speciellt utformad för att hantera dessa förändringar och riktar sig till modedesigner som vill gå utöver produktdesign och utveckling.
Programmet har tre huvudmål:
- Berikar våra elevers mode och kreativa kultur med moduler speciellt utformade för denna kurs. Till exempel har vår "Fashion Cross Culture" -modul utvecklats med Musée des Arts Décoratifs för att ge ett mer sofistikerat tillvägagångssätt för analys av kulturella avvikelser och deras effekt på mode. En annan nyckelmodul skulle vara ”Fashion Product Semiology”. Den använder semiologi som metod för att avkoda ett plagg och för att dekryptera dess estetiska aspekt för att bättre förstå hur det uppfattas.
- Utveckla studentkreativitet med moduler som "Creative Process" som hjälper eleverna att bli mer medvetna om sin egen "kreativa logik" och öka sin potential. Tillägget av praktiska workshops kommer att ge studenterna ett nytt tillvägagångssätt för kända produktions- och designtekniker. Exempelvis introducerar modulen ”Mönster och draperingsutveckling” nya forskningsmetoder baserade på experiment och öppnar nya perspektiv för studenter när det gäller att hitta inspiration.
- Att hjälpa våra studenter att förstå hur modeindustrin fungerar och hur varumärkesstrategier utformas i ett globalt sammanhang. Marknadsföring, organisatoriska frågor, ekonomiska utmaningar samt bild- och kommunikationsstrategier kommer att diskuteras i en rad olika moduler.
Kursen avslutas med att studenter utvecklar ett eget insamlingsprojekt med vägledning av en handledare. Detta projekt inkluderar att skapa ett plagg och/eller en tillbehörskollektion. Processen innebär att designa prototyper för 12 silhuetter samt utveckla marknadsförings- och affärsplaner. Denna samling undersöks sedan av en jury av proffs och de bästa studenterna får möjlighet att visa sitt arbete för modeproffs vid IFA Graduate Show som äger rum under The Haute Couture Fashion Week. Studenterna får också lära sig att delta i flera internationella tävlingar som utgör en bra plattform för unga modedesigners.
Precis som med de andra IFA Paris kurserna drar Master of Arts in Contemporary Fashion Design stor nytta av sitt läge i Paris. Med sitt rika kulturliv förblir dess två museer för mode, dess 6 årliga modeveckor, hundratals utställningslokaler och textilmässor, samt närheten till småskaliga hantverksindustrier, ljusstad, stadens obestridda modehuvudstad. värld.
Alla våra program artikuleras kring ECTS -ramarna enligt Bolognekonventionen. Efter avslutad kurs får studenterna totalt 120 hp som enkelt kan överföras om de bestämmer sig för att studera vidare. Detta program fick också IDEL/IDEART -ackrediteringen och är certifierat som en "International Master."
Antagningar
Läroplan
Kursens struktur
Kreativ kultur
För att skapa relevanta koncept och produkter måste modedesigners konsekvent ifrågasätta sin egen kreativa process i ljuset av förändringar i deras sociala, ekonomiska och kulturella miljöer. Genom de olika modulerna i denna grupp kommer studenterna att överskrida definitionen av intuitiv kreativitet för att bygga sin egen konstnärliga ram baserat på deras personliga motivation och intellektuella process. Målet är att hjälpa dem att fullt ut utnyttja sitt kreativa sinne och därför maximera sin innovationsförmåga.
Modulerna inkluderar: Samtida kreativitetsanalys Forskning & kreativt tänkande Creative Process Workshop
Modemiljö Ett starkt konstintresse samt nyfikenhet på andra kreativa områden är nödvändiga för att mata modekreativiteten. Estetisk kunskap byggs upp genom att analysera olika genrer av bildspråk, grafik, färg, målning, skulptur, arkitektur eller design av artefakter. Genom moduler som Fashion Ethnography, Fashion Cross-Culture utvecklad i samarbete med Paris Musée des Arts Décoratifs, eller Fashion Product Semiology, kommer studenterna att ytterligare analysera hur mode tar upp föreställningarna om utseende och status. I slutändan kommer eleverna att kunna avkoda innebörden bakom former, volymer, detaljer eller färger för alla modeprodukter.
Modulerna inkluderar Mode Etnografi Mode Cross Culture Creative Context Trends & Future Fashion Product Semiology.
Marknadsföring & Management
Denna grupp av moduler analyserar och reflekterar över marknadsföringsstrategier för modemärken och ger en rigorös översikt för att hantera dem. Eleverna undersöker skillnaderna i marknadsföring av högmodemärken kontra massmarknadsvarumärken. Att observera processer som påverkar varumärkets identitet, positionering, prissättning, distribution och kommunikation hjälper eleverna att förstå de inneboende utmaningarna på den breda samtida modemarknaden. Ett varumärkes kraft kommer att analyseras genom dess värde, dess sociala, kontraktuella och semiotiska dimensioner. Studenterna kommer att bekanta sig med de nödvändiga omfattande verktygen för varumärkesbyggande för att bygga sammanhängande strategier för sitt eget modevarumärke. Behovet för framtida modeentreprenörer att utveckla innovativa modekoncept på specifika marknader i dagens globala modeindustri tas också upp.
Moduler inkluderar:
Positionering och prissättning Modedistribution Konsumentbeteende Sourcing & Supply Chain Issues Branding.
Bild & Kommunikation
Omfattande kommunikation och innovativa designpresentationer är avgörande för att modehus ska sticka ut på en fullsatt marknadsplats. De olika modulerna i det här kapitlet kommer att träna eleverna i att sammanfoga rätt ordalydelse och bildspråk som liknar modekommunikationskampanjer som utvecklats på den internationella arenan. Mer specifikt kommer de kunskaper och färdigheter som förmedlas att fokusera på mediestrategisk planering, visuell kommunikation genom styling, skriftlig kommunikation genom traditionella och digitala kanaler, PR-tekniker och event management för modevisningar.
Moduler inkluderar:
Kommunikation Modepressen Detaljhandel & visuell merchandising Fotografisk styling Modefotografi Historia & analys.
Affärsfrågor
Modedesigners eller Art directors måste förstå modebranschens juridiska och affärsmässiga ramar för att kunna konversera effektivt med varumärkeschefer. Inom denna modulgruppering kommer studenterna att upptäcka verkligheten i modeindustrin ur ekonomisk och finansiell synvinkel. De kommer att utforska utmaningarna för nystartade företag och lära sig de bästa metoderna för att skriva en affärsplan. Det inkluderar att analysera och utvärdera tillväxtpotentialen i nya företag, minimera finansiella risker samtidigt som man identifierar branschens nyckelframgångsfaktorer som är nödvändiga för att ett varumärke ska växa och blomstra i dagens konkurrensutsatta globala ekonomi.
Moduler inkluderar:
Entreprenörskap & Finans Immateriella rättigheter.
Tekniskt problem
Realistiskt sett kan en framtida karriär inom mode inte tänkas utan en djupgående kunskap om klädkonstruktion. Inom denna modulgruppering kommer studenterna att stärka sina kunskaper och färdigheter för att hantera en mångfald plagg och textiltyper genom lärling av både traditionella och högteknologiska produktionstekniker. De kommer också att exponeras för teknikens roll för att skapa nya textilier och design. Efter slutförandet av denna modulgruppering kommer studenterna att ha förstått tillverkningsprocesserna och praktiska frågor som är involverade i att få ett plagg till liv.
Moduler inkluderar:
- Digital Design Workshop
- Innovativ textilverkstad
- Mönster & drapering utveckling