Master i kommersiell ledning och marknadsföring
Porto, Portugal
VARAKTIGHET
1 Years
SPRÅK
Portugisiska
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
13 Apr 2025
TIDIGASTE STARTDATUM
Sep 2025
STUDIEAVGIFTER
EUR 4 586 / per year *
STUDIEFORMAT
På Campus
* Gällande tabell för läsåret 2023/2024
Introduktion
MÅL
Denna magisterexamen syftar till att ge, ur ett professionaliserande och specialiserat perspektiv, gedigen utbildning som garanterar den nära relationen mellan kommersiell ledning och marknadsföring, och bidrar till ökningen av specialister inom kommersiellt och marknadsföringsmässigt beslutsfattande, utveckla deras kapacitet för analys, organisation, planering och utvärdering, samt förbättra relations- och förhandlingsförmåga, problemlösning, beslutsfattande och lagarbete.
Det syftar till att utbilda ledande personal och chefer för att utöva funktioner inom ramen för Commercial and Marketing Management i företag, oavsett om dessa är små och medelstora företag eller stora företag, och har följande specifika mål:
a) Ge eleverna en strategisk, systemisk och integrerande syn på kommersiella och marknadsföringsaktiviteter och medvetenhet om deras inbördes samband;
b) Gör det möjligt för eleverna att ha en noggrann förståelse för företagets interna styrkor och svagheter och särskiljande förmågor, samtidigt som de utvecklar sina färdigheter för att analysera miljön och noggrant identifiera de hot och möjligheter det ger företaget;
c) Främja behärskning av verktyg, metoder och tekniker som möjliggör optimering av effektivitet och effektivitet i att fatta kommersiella och marknadsföringsbeslut, samtidigt som elevernas kreativitet utvecklas i sökandet efter innovativa och differentierande svar;
d) Att sörja för utveckling av färdigheter, attityder och värderingar i överensstämmelse med utövandet av funktioner och befattningar med högt ansvar i företag, i en sammanhängande, innovativ och mycket problemorienterad lärande- och studiemiljö;
e) Utveckla beslutsfattande och kommunikationsförmåga för att diagnostisera, förstå och utvärdera komplexa kommersiella situationer och marknadsföringssituationer;
f) Bidra, slutligen, till att eleverna utvecklar ett ärligt, ansvarsfullt och engagerat beteende med företaget och det samhälle där de är placerade.
ORGANISATION AV MAGSTERexamen OCH LÄROPLAN
Denna magisterexamen är uppbyggd i tre akademiska terminer.
Med en normal längd på ett och ett halvt år och en period om högst 6 terminer för slutförande efter antagning till densamma, ingår en masterkurs bestående av 12 läroplansenheter (läroplanen del av masterprogrammet), som kommer att följas av en period väsentligen individuellt men inriktat arbete, som kan bestå av en avhandling av vetenskaplig karaktär eller projektarbete, original och särskilt utfört för detta ändamål, eller till och med en yrkesverksamhet som är föremål för slutredovisning, under de villkor som anges i dessa bestämmelser.
För att erhålla en magisterexamen måste studenten avlägga 90 hp, vilka fördelar sig enligt följande:
a) Läroplansdel: godkännande i alla 12 läroplansenheter i masterkursen: 60 högskolepoäng;
b) Godkännande, i offentlig disputation, av avhandling, projektarbete eller yrkespraktik: 30 hp.
FÄRDIGHETER ATT UTVECKLA
I enlighet med de krav som arbetsgivarna ställer, är det i slutet av denna magisterexamen avsett att studenter har erhållit följande huvudkompetenser (som ska utvecklas under hela sitt yrkesliv på ett i grunden självorienterat eller autonomt sätt):
- Att veta hur man definierar, implementerar, integrerar och övervakar marknadsförings- och kommersiella strategier, i linje med högsta ledningens riktlinjer och i samband med den pågående digitala transformationen;
- Agera som en expert i erbjudandets universum och vara kunnig om marknaderna, konkurrensen och dess utveckling;
- Kunna identifiera och utveckla nya affärsmöjligheter, nationellt och internationellt, samt definiera och säkerställa uppfyllandet av kommersiella mål;
- Hantera information, inklusive rapportering av kundbehov och marknadsstudier, arbetssätt, konsumenttrender, konkurrentaktiviteter och all information som kan tillföra ett mervärde för företaget;
- Bidra till utveckling, maximering, implementering och utvärdering av varumärkesbyggande program globalt;
- Hantera att säkerställa koordinering och ledning av försäljnings- och operativa/logistikteam, samt fastställa försäljningsavtal och villkor;
- Att veta hur man deltar och följer kommersiella förhandlingar på hög nivå och övervakar företagets huvudkonton;
- Kunna tillhandahålla nödvändiga input för att förbättra processer, procedurer och affärsmål, utarbeta periodiska försäljningsrapporter och prognoser, i syfte att öka företagets marknadsandel och lönsamhet;
- Har hög kommunikations-, interaktions- och förhandlingsförmåga med de olika samtalspartnerna.
PROFESSIONELLA UTflykter
Baserat på den definierade yrkesprofilen, baserad på gedigen utbildning som syftar till att utveckla de färdigheter som beskrivs ovan, är följande möjliga karriärvägar för framtida masters i Commercial Management and Marketing, bland annat:
- Administratör och kommersiell direktör;
- Marknadschef;
- National Account Manager;
- Key Account Manager;
- Affärsenhetschef/försäljningschef;
- Landschef;
- Kanalansvarig;
- Försäljningschef/försäljningschef;
- Exportdirektör;
- Direktör för externa relationer;
- Kommersiell management och marknadsföringskonsult och rådgivare;
- Ansvarig för marknadsföring i ideella organisationer;
- Undervisning och forskning inom marknadsföring.
UNDERVISNINGSSPRÅK: Portugisiska
Läroplan
KURSINNEHÅLL
1:A ÅR
1:a terminen
- Integrerad affärskommunikation
- Företagsekonomi
- Brand Management
- Marknadsledning
- Digital marknadsföring
- Marknadsundersökning
2:a terminen
- Försäljningsledning och internationella affärer
- Ledning och förhandling av säljteam
- Tjänster och B2B-marknadsföring
- Relationsmarknadsföring
- Forskningsmetoder
- Affärsimulering
ÅR 2
1:a terminen
Ett av följande alternativ:
- Avhandling
- Professionell praktik
- Projektarbete
Studieavgift för programmet
Galleri
Karriärmöjligheter
PROFESSIONELLA UTGÅNGAR
Administratör och kommersiell direktör | Marknadsdirektör | National Account Manager | Key Account Manager | Affärsenhetschef / Försäljningschef | Landschef | Kanalhanterare | Försäljningschef / Försäljningschef | Exportdirektör | Direktör för externa relationer | Affärs- och marknadsledningskonsult och rådgivare | Marknadschef i ideella organisationer | Undervisning och forskning inom marknadsföringsområdet.