
MSc i internationell marknadsföring och ledning
Vilnius County, Litauen
VARAKTIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Sep 2025
STUDIEAVGIFTER
EUR 3 225 / per semester *
STUDIEFORMAT
På Campus
* per termin.
Introduktion
Internationell marknadsföring och ledning
Enligt Peter Drucker "Eftersom syftet med ett företag är att skapa en kund, har företaget bara två grundläggande funktioner: marknadsföring och innovationer". Enligt detta är marknadsföring en av de funktioner som är viktigast i organisationen. Kort sagt är syftet med marknadsföring att skapa värde, kommunicera värde och samla in värde från företagets kunder och därmed öka organisationens totala värde. Marknadsföring är organisationens viktigaste källa till kunskap om marknader, samtidigt som det är organisationens ansikte utåt som de flesta kunder och intressenter ser. Syftet med programmet är att utbilda marknadsorienterade ledare som genom banbrytande forskningsbaserad utbildning kommer att arbeta för de bästa företagen i världen.
PROGRAM FOKUS
Det övergripande målet med programmet är att ge studenterna kunskaper, färdigheter, värderingar och attityder relaterade till internationell marknadsföringshantering. Programmets specifika fokus ligger på en omfattande granskning av alla viktiga komponenter i marknadsföringsstrategier och deras integration. Programmet är uppbyggt på tre huvudpelare: marknadsföring, de ekonomiska konsekvenserna av investeringar i marknadsföring och forskning. Den övergripande marknadsföringsstrategin i programmet är mycket analytisk och betonar de marknadsföringskunskaper som krävs för att påverka nivå, tidpunkt och sammansättning av efterfrågan på en produkt, tjänst, organisation, plats, person, idé eller någon form av information. Utbildningen är skräddarsydd för att möta behoven hos chefer som arbetar i mycket turbulenta internationella och lokala miljöer.
Master of Science (MSc) i International Marketing and Management är ett rigoröst och unikt akademiskt program som exponerar studenterna för internationella affärs- och akademiska miljöer och därmed förbereder dem optimalt för en karriär inom internationell verksamhet.
UTBYTESPROGRAM
Masterstudenter kan tillbringa en utbytestermin vid ett av 20 partneruniversitet i 13 länder i Europa och Asien.
ALTERNATIV FÖR DUBBEL EXAMEN
Den dubbla examen tilldelas endast studenter som tillbringar det andra året av sitt tvååriga program vid det valda partneruniversitetet för den dubbla examen:
- BI Norska handelshögskolan
- Tias-skolan för företag och samhälle
- INSEEC Bordeaux
- Kedge Business School
- Tilburgs universitet
Antagningar
Läroplan
Semester 1
Vad ska jag lära mig?
Du får en förståelse för hur tjänster marknadsförs, med betoning på den betydande skillnaden mellan marknadsföring av tjänster och marknadsföring av produkterDu kommer att öka medvetenheten för deltagarna om att företag har ett ansvar gentemot alla intressenter – inte bara för att öka aktieägarvärdet. Drivkrafterna för CSR och hållbar utveckling kommer därför att diskuteras i ett internationellt och interkulturellt sammanhangDu kommer att fördjupa dig i olika forskningsmetoder och praxis inom marknadsföring och lära dig om trenderna inom området såsom neuromarketingforskning och användning av artificiell intelligens i forskningDu kommer att lära dig hur Integrated Marketing Communications passar in i den övergripande marknadsföringsmixen och marknadsföringsstrategin och förstå hur kommunikationsprocessen passar in i och fungerar med konsumentbeteende med tonvikt på konsumenternas beslutsfattande process.
Kurser
Semester 2
Vad ska jag lära mig?
- Du kommer att komma in i den globala konsumentens sinne och bygga på grundläggande konsumentbeteendekurser och diskutera särdrag av konsumentbeteende i internationell kontext
- Du kommer att utveckla nödvändiga kunskaper och färdigheter bygga starka varumärken, positionera dem framgångsrikt och hitta en konkurrensfördel på den globala marknaden. Tonvikten läggs på praktisk erfarenhet av att analysera, utvärdera och hantera varumärken
- Du kommer att fördjupa dig i en grund för hur man mäter och hanterar kundvärde för att öka lönsam tillväxt – och hur man höjer företagets kundvärdeansvar till en högre nivå
- Du kommer att introduceras till avancerade applikationer inom ekonomistyrning som är inriktade på att maximera ett företagsvärde. Täckta ämnen inkluderar värdering, investeringstekniker, uppskattning av kassaflöde och olika aspekter av riskhantering
Kurser
- Digital och social media marknadsföring (GRAV030)
- Brand Management (GRAV022)
- Internationellt konsumentbeteende (GRAV010)
- Customer Value Analytics (GRAV031)
- Forskningsmetodik (GRAV001)
Semester 3
Vad ska jag lära mig?
- Du kommer att studera fenomenen digital marknadsföring och sociala medier och fokusera på ämnen som är avgörande för att utnyttja kraften i sociala medier, såsom: innehållshantering, utveckling av närvaro i sociala medier, mobil marknadsföring och viral marknadsföring
- Du kommer att bedöma innovationskraften och sammanhållningen i en befintlig affärsmodell, skapa en ny affärsmodell för företaget och tillämpa en portföljlogik för att allokera resurser till flera innovationsprojekt i ett företag
- Du kommer att undersöka både avancerade och utvecklande ekonomier; hantera konkurrenskraft på flera nivåer – nationer, subnationella enheter som stater eller provinser, särskilda kluster och grannländer. Du kommer att göra detta i Microeconomics of Competitiveness kursen som är en distinkt forskarutbildning som erbjuds i samarbete med prof. M. Porter och ett team av hans kollegor vid Harvard Business School (HBS)
- Du kommer att börja slutföra din masterstudieresa och börja arbeta med din masteruppsats
Kurser
- Mikroekonomi av konkurrenskraft (GRAV027)
- Ny produktutveckling och service innovation (GRAV025)
- Forskningsförslag (GRAV032)
- Corporate Finance (GRAV012)
Semester 4
Vad ska jag lära mig?
Med hjälp av experter och en masteruppsatshandledare kommer du att integrera de kunskaper och färdigheter du redan förvärvat genom att genomföra en vetenskaplig studie och bidra med dess resultat till kunskapsbasen inom ditt forskningsområde
Kurser
Galleri
Programresultat
Inom vilka områden kommer jag att få expertis efter att ha slutfört det här programmet?
Du får förmågan att bedöma marknadsföringsprocessens strategiska betydelse
Skaffa strategiska färdigheter genom rigorös undervisning och välstrukturerade ramar för att anpassa och vara motståndskraftig i det föränderliga landskapetLär dig hur du skapar en affärsstrategi med hjälp av kundinsikter och konkurrentanalysDu kommer att få expertis i att skapa varumärkesstrategi och positionering