Keystone logo
ITESO -  Universidad Jesuita de Guadalajara Magisterexamen i utbildning och social interaktion
ITESO - Universidad Jesuita de Guadalajara

Magisterexamen i utbildning och social interaktion

Tlaquepaque, Mexiko

26 Months

Spanska

Heltid

Request application deadline

Request earliest startdate

Request tuition fees

Distansutbildning, På Campus

* kontakta oss för att få information om terminsavgiften för det program du är intresserad av

Introduktion

Denna magisterexamen är det enda programmet som bidrar till att omvandla utbildning till en plats för möten och samarbete för att bygga ett rättvisare samhälle.

Detta program är för dig

Om du arbetar inom utbildningsområdet, i offentliga eller privata institutioner och är intresserad av att leda och ge råd till projekt för att förbättra inlärningsprocesser baserat på social interaktion som främjar jämlikhetsrelationer och inser att alla har något att lära sig och lära ut.

Varför studera på ITESO?

  • Du kommer att gå med i ett examensprogram som fokuserar på att bygga kunskap genom social interaktion i inlärningsprocesser, vilket gör detta tillvägagångssätt unikt och innovativt både på nationell och internationell nivå.
  • Du kommer att utveckla ett projekt som föreslår lösningar på verkliga problem i ditt sammanhang genom att främja inlärningsprocesser baserade på samarbete, inkludering, solidaritet och respekt.
  • Du kommer att integrera samarbetsmetoder för att bygga kunskap och jämlikhetsförhållanden med möjligheten att integrera olika förmedlingar som teknik eller konst.
  • Du kommer att kunna bidra till förbättring av inlärningen på olika nivåer och inom olika kunskapsområden, inte bara ta itu med akademiska aspekter, utan antar ett demokratiskt, inkluderande perspektiv som inkluderar ett starkt fokus på fredskulturen, på ett sätt som integrerar social interaktion och inlärningsprocesser.
  • Du kommer att arbeta med en fakultet bestående av lärare och forskare med erfarenhet av sociala interaktionsbaserade lärandeprojekt, både i skolmiljöer, och i samhälls-, näringslivs- och civilsamhällesorganisationer, med kunskap om deltagande metoder, fredskulturen, interkulturell , inkludering, genusperspektiv, teknik och konst.
  • Avtalen som upprättats med universitet som tillhör Association of Universities Entrusted to the Society of Jesus in Latin America (AUSJAL) gör det möjligt för ITESO-studenter att berika sin utbildning med internationaliseringsupplevelser.

Graduate profil

Efter examen från detta program:

  • Du kommer att använda projekt och nya metoder som syftar till att stärka inlärningsmetoder för att omvandla utbildningsprocesser så att de är grundade i meningsfulla, samarbetsvilliga, inkluderande, fredliga och demokratiska relationer.
  • Du kommer att kunna designa, implementera och återställa deltagande socio-pedagogiska projekt som fokuserar på socialt interaktionsbaserat lärande i både formell och icke-formell utbildning.

157009_pexels-photo-935943.jpeg
nappy / pexels

Utbildningsmodell

ITESO: s examensprogram återspeglar institutionens särskilda tillvägagångssätt för avancerad produktion av kunskap och lärande. Det är ett idealiskt scenario för formulering av olika kompetensområden och perspektiv som tillgodoser de sociala och tekniska behoven i vårt samhälle och stärker de olika yrkena. Det är ett pågående arbete av studenter, professorer och många aktörer och institutioner att upprätthålla en akademisk konversation som ifrågasätter reduktionism av vissa tekniskt-vetenskapliga perspektiv.

ITESO-examensprogram centrerar sin inlärningsprocess kring studenter som huvudaktörer. Med sin personliga autonomi och värdighet som utgångspunkt tar studenterna den dubbla rollen som agenter och mottagare av utbildningsarbete, kompletterat med deras interaktion med kamrater och programfakulteten.

ITESO: s forskarutbildningar överensstämmer successivt med sociala behov och institutionella inriktningar, i ett försök att ta itu med de specifika utmaningarna med lokal / global utveckling i syfte att främja socialt ansvar och sammanhållning, samt ett engagemang för de mest disponerade samhällssektorerna. Programmet och dess akademiker förväntas ha en inverkan på vårt sociala, vetenskapliga och akademiska sammanhang.

Våra forskarutbildningar uppnår excellens när det gäller att bilda studenter genom att utveckla specifika och tvärvetenskapliga kompetenser, stödda av komplext och kritiskt tänkande, reflexiv praxis, debatt, manifestation av kunskap och livslång ackumulerad social och yrkeserfarenhet samt konstruktion av solidaritet.

Fälten för akademisk produktion - främst våra institutionella program inom forskning och intervention - bygger på organiserade metoder inom interna nätverk av grundläggande akademiska enheter, avdelningar eller centra. De verkar också i externa eller interinstitutionella nätverk som ITESO har byggt genom åren, så att studenter och professorer kan samarbeta och optimera resurserna för kontextuell och tillämpad kunskap.

Våra forskarutbildningar producerar innovativ, kreativ och kritisk kunskap. I denna mening är innovation tänkt som implementering av nya alternativ för att lösa befintliga problem. Tillämpningarna av sådan kunskap tjänar till att erkänna och lösa socioekonomiska, vetenskapliga, tekniska och kulturella dynamik och krav och sprids genom bland annat publikationer, utveckling av prototyp, system, patent, sociala applikationer och interventioner.

Akademiska aktiviteter

Följande aktiviteter inom magisterexamen i utbildning och social interaktion är en del av programmets rådgivande stödsystem:

  1. Programmets fem forsknings-, utvecklings- och innovationskurser formar och strukturerar ditt projekt för att få examen (TOG, i sina initialer på spanska) och kommer att ge teoretiska och metodologiska verktyg för formuleringen av ett verkligt problem som är relevant för programmets formningsområde, som lämpar sig för deltagande metoder och som är meningsfullt i det socio-professionella scenariot där du arbetar.
  2. Colloquia som hölls före avslutningen av RDI II- och RDI IV-kurserna är utrymmen för akademisk spridning och diskussion som gör att du kan presentera de framsteg du gör på din TOG inför dina kamrater, lärare och handledare och få feedback från externa läsare som syftar till förbättra ditt interventionsprojekt.
  3. Fördjupad teoretisk-metodisk workshop och ackompanjemang under hela processen. I den här workshopen kommer du att ha personlig rådgivningsstöd för att garantera att du i slutet av RDI II kommer att ha ett gediget interventionsprojekt som uppfyller de förväntade egenskaperna för dess genomförande, vilket gör att du kan fortsätta med kurserna i denna läroplan område.
  4. Produktionsverkstad. Detta är en erfarenhet av samarbete in situ learning mellan studenter och yrkesverksamma från olika specialiseringsområden, vilket gör det möjligt för deltagarna att berika sina interventionsprojekt genom att tänka tillsammans och öppna nya perspektiv och möjligheter tack vare mångfalden inom kunskapsområdena.

Studieplan

Första terminen (termin 1) Andra terminen (termin 2)
  • Sociokulturella grunder för lärande
  • Metoder för social interaktion
  • RDI I. Problematisering
  • Modeller för lärande baserat på social interaktion
  • RDI II. Deltagande design
  • Valfri
Tredje terminen (termin 3) Fjärde terminen (termin 4)
  • RDI III. Deltagande åtgärder
  • Valfri
  • Valfri
  • RDI IV. Processåterställning
  • Valfri
Femte terminen (sommar)
  • RDI V. Integration

Om skolan

Frågor