MDes International Design Strategy / Le Studio France
VARAKTIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
28 Jun 2024
TIDIGASTE STARTDATUM
Sep 2024
STUDIEAVGIFTER
EUR 9 900 / per year *
STUDIEFORMAT
På Campus
* 8 200 EUR för franska och europeiska studenter, 9 900 EUR för icke-europeiska studenter per år
Introduktion
En uppslukande upplevelse av designens verklighet i Frankrike
I dagens globaliseringskontext är förståelsen av andra kulturer och andra värdesystem en stor tillgång för varje designer. MDes International Design Strategy / Le Studio France uppmuntrar utforskningen av den franska kulturen i ett tillämpat, tvärvetenskapligt sammanhang.
Detta internationella designstrategiprogram erbjuder en enorm möjlighet för internationella designstudenter att upptäcka och förstå fransk kultur. Den följer en annan rytm, anpassad till de studenter som integrerar skolan på forskarnivå, för att möjliggöra en bra integration och ett bättre tillvägagångssätt för metoden som undervisas i skolan.
Inom detta program kommer studenterna att arbeta med projekt kopplade till våra 5 ämnen:
- Vårddesign
- Stadsdesign
- Digital design
- Matdesign
- Media Design
Programmet undervisas på engelska.
L'École De Design Nantes Atlantique tilldelades etiketten "Bienvenue en France" med maximal poäng på tre stjärnor av Campus France. Denna etikett visar institutionens engagemang och kvalitet när det gäller att välkomna internationella studenter.
En magisterexamen
Efter det framgångsrika slutförandet av de två åren leder detta program till en magisterexamen i design, certifierad av det franska ministeriet för högre utbildning och forskning och registrerad i Registre National des Certifications Professionnelles (den franska katalogen för yrkesmässiga kvalifikationer eller RNCP) som en nivå 7 magisterexamen.
Antagningar
Läroplan
Curriculum
A unique two-year program
Students conduct their master studies from within the realm of their design discipline, and with a spirit of integration into a French context.
Within this program, students will work on projects linked to our 5 topics:
- Vårddesign
Hur man tillhandahåller kreativa, innovativa och hållbara lösningar på samtida samhällsfrågor. - Stadsdesign
Hur design måste hantera utvecklingen av vår byggda miljö och stadsförvandlingarna. - Digital design
Interaktioner mellan människor och maskiner i den digitala världen, framväxten av artificiell intelligens och kvaliteten på användarupplevelsen. - Matdesign
Hur man matar mer än 7 miljarder människor på ett hållbart sätt och främjar mat som är bra för hälsa och miljö. - Mediadesign
Hur man berättar det verkliga och gör sanningen påtaglig genom datavisualisering.
1st year
Semester 1
Studenter som går med i L'École de Design Nantes Atlantique på forskarnivå drar nytta av en integrationstermin. Målet med den här terminen för studenter är att lyfta fram och utöka yrkeskunskapen i en annan kulturs sammanhang.
Courses:
- Välkommen, transkulturellt innehåll och tekniska färdigheter
- Integration & kompetensutveckling – kreativitet, metodik, marknadsföring och projekt
- Optional courses
Studenter som avslutat sina grundutbildningar vid L'École de design tillbringar denna termin utomlands, antingen i akademiskt utbyte eller praktik som junior designer (minst 13 veckor).
Semester 2
During this semester, students learn how to manage complex design projects, deepen their knowledge of the economic, social, and cultural aspects of the field covered in their program, build and apply a methodology, and support their end-of-term project. studies, the subject of which they define.
Undervisningen ges i form av projekt i partnerskap med industrin, workshops, föreläsningar, konferenser och professionella möten.
Courses:
- Designprojekt och seminarier
- TOEIC-förberedelser och språkkurser
- Studieavslutningsprojekt och examensarbete
- Professionalization & lab
- Competitions
2nd year
Semester 1
Continuation and finalization of the end-of-studies project summarizing all the professional skills acquired. It can be conducted in collaboration with a company and/or research laboratory of a partner university. This personal end-of-studies project must be related to the program in which students are enrolled.
Supervision is ensured in the form of workshops under the direction of a referent designer, to which punctual speakers are associated. Writing a thesis on the theme of the project.
Courses:
- Initiation to law
- Introduction to management
- Studieavslutningsprojekt och examensarbete
- Professionalization & lab
- Competitions
Semester 2
The study program ends with a minimum of sixteen weeks (and a maximum of six months) internship within a company, in France or abroad.
Trainees work as junior designers and support all or part of a project.
The student must demonstrate his ability to integrate into a team, manage a project, and develop all the sequences of the project for its smooth running. It allows the student to articulate all of his studies with what will be his first professional experience. Depending on the professional project of the student, this internship can also take place within a company that the student will create, or even within a research laboratory.
Programresultat
Diplôme de design Bac +5: masterexamen
This MDes program leads to the master’s level degree (Diplôme de design) certified by the French Ministry of Higher Education.
Program objectives
Detta program förbereder anpassningsbara och väl avrundade designproffs som kan ta itu med ett brett utbud av designprojekt i en snabbt föränderlig värld.
Studenterna kommer att lära sig hur man hanterar ett projekt från definitionen av designproblemet till den slutliga presentationen inför en klient, organiserar sitt arbete och sitt team effektivt och på så sätt finslipa sina färdigheter genom inspirerande designprojekt.
The Master’s level degree confers the "Grade de master", and you can pursue your education at a Ph.D. level.
Galleri
Karriärmöjligheter
Arbetsutsikter och vidareutbildning
Internationella karriärmöjligheter
Detta program utbildar studenter till att bli globala aktörer som kan prata flytande på engelska och eventuellt till och med lokalt, franska språk, förstå sammanhanget för ett annat land, och mest av allt, branta sig i förmågan att utforma för klienter och arbetsgivare från andra kulturer. Det är en levande upplevelse som kommer att förändra sina deltagare, ofta öppnar oväntade, spännande internationella karriärmöjligheter.