De tekniska universiteten uppstod i Mexiko 1991 som decentraliserade offentliga organismer från statens regeringar. Utbildningsmodellen bygger på sex attribut, som ramar in och styr kursutvecklingen och dess tillämpning; som i länkfunktionen.
KVALITET
Kvalitet förstås som:
Utvärderingskulturen, både intern och extern. I vilka vart och ett av elementen relaterade till utbildningsprocessen periodiskt undersöks: studieplaner och program, undervisningsmetoder, läromedel, lärarpersonal, infrastruktur och utrustning, skolprestanda och administrativa prestationer, som måste utvärderas med kriterier nationella och internationella och med kollegers deltagande genom kollegial, objektiv och transparent utvärdering.
RELEVANS
Tekniska universitet är strukturerade för att arbeta i kontinuerlig kommunikation och feedback med de sociala och ekonomiska miljöerna. Dess styrka ligger till stor del i dess förmåga att kopplas till den produktiva sektorn, eftersom karriärinstrumentet bestäms enligt kraven på de produktiva kärnorna i miljön. Studiernas inriktning mot lösningen av socioekonomiska problem utanför murarna säkerställer, från de tidiga stadierna av karriären, ett närmande till arbetsmarknaden. För detta, från det ögonblick som det skapades och för att säkerställa relevansen av utbildningsprogrammen, uppmanar de tekniska universiteten affärschefer och offentliga tjänstemän att dela sina arbetslinjer och delta i skapandet av förslag med lämpliga professionella profiler.