
Internationella mästare för hälsoledarskap
Montreal, Kanada
VARAKTIGHET
18 Months
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEFORMAT
Blandad
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Förändra hur hälsovården hanteras
International Masters for Health Leadership (IMHL) började 2006 som en del av strävan att bli världsledande inom utbildning inom vårdledning. IMHL är ett samarbete mellan McGills fakulteter för medicin och ledning som bygger på de två fakulteternas världsomspännande rykte och fungerar som en agent för förändring inom vården.
Varför IMHL
Programmets distinkta tillvägagångssätt gör det möjligt för människor i hälsoyrkena att behålla sin position i sin organisation under hela programmet, återvänder till arbetet mellan moduler. Vår unika pedagogik vilar på applikationen att öva, i realtid, av begrepp, teorier, och ramar levererade online och i klassrummet. För övrigt, allt vårt innehåll och programmering är inriktat på ledning och ledarskap för vårdorganisationer. IMHL anser att det största hoppet för förbättring av hälsan ligger i en djup förståelse för hur hela hälsofältet fungerar, tillsammans med en sofistikerad uppskattning av dess ledning.
Upptäck mer vid vår nästa informationssession online
Förmåner för deltagarna
IMHL-pedagogiken gör att inlärningen kan tillämpas i realtid, mellan klassrumsmoduler, så att ledningspraxis kan utvecklas och förbättras under programmets gång. IMHL är utformad för att fungera som en katalysator för förändring i deltagarnas organisationer och samhällen.
Programmet uppmuntrar deltagarna att dela med sig av sina erfarenheter, fördjupa sig i varandras frågor för att tillhandahålla innovativa lösningar på de utmaningar de står inför i sina respektive arbetsmiljöer. Våra deltagare rapporterar ökat förtroende för att göra utmaningar som de tidigare tyckte var skrämmande. Våra innovativa utbildningsaktiviteter ger våra erfarna deltagare möjlighet att vara initiativtagare till förändring inom sin organisation och deras samhälle. Det skriftliga arbetet under programmets gång kan presenteras på konferenser.
Fördelar för hälso- och sjukvårdssektorn
En viktig princip i programmet är att" använda arbete, gör inte arbete". Deltagarna tar med sig sina faktiska arbetsutmaningar till programmet, snarare än att använda mer traditionella organisatoriska fallstudier. Under hela programmet, Vi uppmuntrar tillämpningen på praktiken av begreppen, teorier, och ramar som används i klassrummet. I många organisationer, våra deltagare bildar team så att lärandet kan delas i samband med att omfatta utmaningar. IMHL är ett pågående forum som behandlar och utvecklar frågor om vård över hela världen.
Graduate Certificate i Healthcare Management (GCHM)
McGill Graduate Certificate in Healthcare Management (GCHM) är ett gemensamt initiativ mellan McGill fakulteten för naturvetenskap och McGill Desautels fakulteten för förvaltning. GCHM är ett 8-månaders, 15-kredit examen certifikatprogram som äger rum helt online.
Detta certifikat ger den formella ledarutbildningen för vårdpersonal som antar ledarpositioner. Kända McGill University-professorer kommer att undervisa i en läroplan som behandlar nyckelkompetenserna för ledarrollen i CANMEDS utbildningsram vid Royal College of Physicians and Surgeons of Canada.
Efter framgångsrikt slutförande av GCHM-programmet, de 15 examenspoäng kan föras fram för avancerad ställning i International Masters for Health Leadership (IMHL) -programmet vid McGill University. Upptäck mer vid en online-infosession.
Läroplan
The International Masters for Health Leadership (IMHL) är ett 15-månaders program med fem 11-dagars moduler, följt av en magisterexamen, vilket leder till graden Master of Management vid McGill University. Varje modul fokuserar på ett visst ledarskapstänk. Mellan modulerna återvänder deltagarna till arbetsplatsen där de tillämpar programmets pedagogik och insikter. Efter de fem modulerna följer en period då slutuppsatsen skrivs under ledning av en rådgivare. Denna sista fas kan göras från var som helst i världen.
Modul 1 - Den reflekterande tankesättningen: Fördjupande perspektiv
Det reflekterande tänkesättet är utformat för att hjälpa deltagarna att få en bättre förståelse för sin personliga ledarstil - hur de presenterar sig själva för andra, deras styrkor och svagheter och deras nuvarande ledarskapsförmåga. Deltagarna lär sig att vara eftertänksamma och reflekterande, att ta ett steg tillbaka från att alltid göra och att se välbekanta upplevelser från ett nytt perspektiv.

Modul 2 - Det analytiska tänkesättet: ledande organisationer
Det analytiska tänkesättet ger en översikt över dagens viktigaste hälsovårdsorganisationer, inklusive hälsofrämjande sjukhus, lokala myndigheter, hälsovårdsorganisationer, etc. Deltagarna får insikt i dessa organisationers verksamhet genom att analysera deras inneboende likheter och skillnader. Deltagarna introduceras också till de analytiska verktyg som används för att hantera specifika organisationer och till formella tillvägagångssätt som förbättrar ledningens effektivitet. Nyckelbegrepp inom redovisning, personalhantering och organisationsstrategi stimulerar deltagarna att diagnostisera styrkorna och svagheterna i sin egen organisation. Strategi, struktur, inköp och leverans utforskas på ett systematiskt sätt som gör att deltagarna kan se hanteringsprocessen som en blandning av konst, hantverk och vetenskap.

Modul 3 - Det världsliga tänkesättet: Navigera i systemet
Leveransen av hälso- och sjukvård är förankrad i mycket komplexa system som varierar enormt över hela världen - från helt socialiserade till marknadsdrivna. Ändå kämpar varje system med var det ska sitta på detta kontinuum. Eftersom de flesta utövare - vare sig chefer eller kliniker - vanligtvis spenderar sina karriärer inom ett enda system, har de sällan möjlighet att uppskatta alternativen. Den tredje modulen fokuserar på dessa kontextuella "system", som utforskar de olika sociala institutionerna inom sjukvårdsområdet och deras interaktioner med ekonomiska, politiska och sociala krafter. Målet är att öka förståelsen för dynamiken i "systemförändring". Deltagarna uppmuntras att söka kreativa lösningar baserade på en integrerad snarare än en fragmenterad förståelse för hälso- och sjukvård. Deltagarna utforskar också mer på djupet samspelet mellan ekonomi och hälsa och möjligheterna att utnyttja förändringar inom komplexa system.

Modul 4 - Samarbetstänkandet: Att uppskatta arbetsrelationer
I den här modulen fokuserar deltagarna på att hantera relationer med patienter, yrkesverksamma, hälsoförespråkare, administratörer, regeringen, media och många andra grupper. Kompetensutveckling inkluderar relationsbyggande, förhandling, samordning av intressenter och kunskapshantering. Hantering av professionella relationer betonas, med deltagare som utvecklar de avancerade färdigheter som krävs för att bygga och leda komplexa nätverk snarare än enkla organisationer. Integreringen av kunskap från flera discipliner och perspektiv undersöks också.

Modul 5 - Det katalytiska tankesättet: Att uppnå förändring
Den sista modulen är handlingsfokuserad och integrerande till sin natur, med fokus på att uppnå förändring. De effektprojekt som deltagarna har arbetat med under hela programmet ägnas stor uppmärksamhet. Framgångsrika fall för hälsohantering granskas och åtgärdskonsekvenserna av adaptiv förvaltning undersöks. Andra nyckelområden för studier inkluderar ett integrerat och hållbart förhållningssätt till hälsa; begreppet förebyggande och dess tillämpade spridning; effektivt ingripande inom den politiska miljön; positiva/negativa resultat av mediaexponering i hälsopolitiken; och begreppen utvärdering och ansvarighet. Deltagarna integrerar och syntetiserar den kunskap de har förvärvat under de föregående modulerna. Programmet avslutas med en djupgående övervägande av processen för transformationsledarskap och vad det innebär att leda omfattande, analytiskt, kollaborativt, kontextuellt, katalytiskt och reflekterande.

Idealiska studenter
IMHL är ett krävande program med ambitiösa mål.Dess framgång beror till stor del på deltagarnas kvalitet och motivation.Det är lämpligt för individer, såväl som för team på fyra till fem chefer och/eller kliniker som representerar en organisation, ett samhälle eller ett land med ett övertygande hälsoproblem att ta itu med.Deltagarna fortsätter att arbeta medan de går programmet.Deltagarna har ansvariga befattningar inom hälso- och sjukvården, de flesta har en klinisk bakgrund (läkare, sjuksköterskor, farmaceuter, socialsekreterare, psykologer) och några har annan bakgrund (ekonomer, jurister etc.).De arbetar inom alla slags hälsoorganisationer (sjukhus, samhällsvård, folkhälsa, regeringsministerier, internationella organ, stiftelser och andra) och inom alla hälsoområden – från hälsofrämjande till förebyggande till behandling.De kommer från hela världen.
