MA i digitalt ledarskap
Mediadesign Hochschule
Nyckelinformation
Välj plats
Campus läge
Berlin, Tyskland
språk
Engelsk, Tysk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 4 110 / per semester *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
01 Apr 2024
* EU-medborgare: från 650,00 EUR per månad; Icke-EU-medborgare: från 895,00 EUR per månad
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Detta är vad MD.H erbjuder dig
Mediadesign Hochschule har över 25 års erfarenhet inom utbildningsområdet. Det erbjuder statligt erkända kurser inom alla media- och designområden. Det finns ett val mellan tre platser i media- och modefästen i Berlin, Düsseldorf och München. Detta kombinerar ett bra läge i staden, moderna faciliteter och många alternativ för flexibla studier.
Karriärtjänsten, utformad som ett gränssnitt mot arbetsmarknaden, är ett specialerbjudande från MD.H. Syftet är att främja den professionella utvecklingen för studenter och akademiker, vilket det gör mycket bra tack vare en mängd åtgärder och kontakterbjudanden.
Lär känna oss!
Vill du veta mer om den här kursen? Då är det bara att kontakta respektive studentrådgivning i Berlin, Düsseldorf eller München. Vi välkomnar dig till våra regelbundna informationskvällar. Där ger professorer och föreläsare från institutionen insiktsfulla insikter i kursen. På ett levande och levande sätt får du från första hand lära dig allt om kursens innehåll och struktur, lektionstider, finansiering och mycket mer. En frågestund och en guidad tur genom universitetet avslutar evenemanget. Du kan ta reda på datumen från vår studentrådgivning.
Idealiska studenter
Målgrupp
Masterexamen ”Ledarskap i kreativa industrier” vänder sig till alla som vill boosta sin yrkeskarriär inom den kreativa och mediebranschen och som vill vidareutveckla sina kunskaper inom detta område på ett väl underbyggt och praktiskt sätt.
Alla är adresserade:
- Som tycker om det praktiska ledarskapet av kreativa team;
- Vilka är intresserade av strategisk ledning av kreativa företag;
- Som är entusiastiska över innovation och den senaste tekniska utvecklingen inom den kreativa branschen.
Kultur och kreativa industrier inkluderar (enligt WMK 2009:s riktlinjer): musikindustri, bokmarknad, konstmarknad, filmindustri, sändningsindustri, scenkonst, arkitekturmarknad, designindustri, pressmarknad, reklammarknad, mjukvaru-/spelindustri.
Galleri
Läroplan
Kursens viktigaste innehåll
Ledarskap (ledarskap):
"Leadership in Arts": Bygga ledarskap i kreativa arbetsprocesser
- Leda kreativa team
- Agil projektledning
- Rekrytering
"Strategic Management": Utveckling av ledarskap inom strategisk företagsledning
- Företagspolicy
- Miljö- och företagsanalys
- Strategiutveckling och implementering
"Innovation and Emerging Technologies": Kunskap om innovationsprocesser och ny teknik
- Blockchain
- Internet of Things
- kryptovalutor
- Innovationshantering
Kreativa industrier (branschkunskap)
"Digital Business Strategies in Creative Industries": Kunskap om strukturer och affärsmodeller inom den kreativa industrin
- Plattformsaffärsmodeller
- Influencer Marketing
- Digital transformation
"Datavetenskap och AI"
- AI i media
- Affärsmodeller med AI
- Neurala nätverk
"Conception and Production": Kunskap om utformning och produktion av kreativt innehåll
- Kreativa tekniker
- Konceptskapande
- Produktionsprocesser i den kreativa industrin
Lärande genom projekt (praktiska projekt där du kan tillämpa den kunskap du har lärt dig)
- Skapande av kreativt innehåll (t.ex. reklam, märkesunderhållning)
- Utveckling av digitala affärsmodeller inom den kreativa branschen (t.ex. affiliate, cloud computing, spelplattformar, sociala medier, användning av artificiell intelligens)
Valbara alternativ (ledning betyder mer än att "tjäna pengar")
- CSR och hållbarhet
- Interkulturalitet och mångfald
Programresultat
Som media- och kreativ chef kan du:
- Kontrollera och övervaka medieproduktionsprocesser. Detta inkluderar både uppfattningen och produktionen av medieprodukter.
- Utveckla affärsstrategier för företag i de kreativa branscherna.
- Direkt och övervaka företagens digitala innovationsinsatser. Detta inkluderar utformning och genomförande av produktutveckling, marknadslansering och kontroll av åtgärderna.
- Främja kreativiteten hos anställda och intressenter på ett målinriktat sätt och göra dem användbara för företaget.
Karriärmöjligheter
Jobbprofiler
Masterexamen i ”Leadership in Creative Industries” utbildar framtida chefer i nationella och internationella företag inom den kreativa och mediebranschen (film, spel, musik med mera). Utexaminerade av magisterexamen arbetar i gränssnittet mellan "kreativitet" och "affärer" och hittar sin professionella framtid:
- I multinationella mediegrupper som producerar eller distribuerar kreativt innehåll som film, TV eller VoD-produkter, eller som är involverade i produktion och marknadsföring av spel, musik eller digitala tryckta produkter;
- Även i nystartade företag som utvecklar nya teknologier och format inom den kreativa branschen.