
MA in Applied Linguistics
Limerick, Irland
VARAKTIGHET
12 up to 24 Months
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid, Deltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Sep 2024
STUDIEAVGIFTER
Begär studieavgifter
STUDIEFORMAT
Distansutbildning, På Campus
* MA: €6,425 for EU and €12,825 for non-EU / Structured PhD: Yr 1 - €6255/€12,825 and Yrs 2/3/4 - €4403/€8781
Antagningar
Läroplan
Modul konturer
Kärnfunktioner i språket: grammatik, ordförråd och fonologi Denna modul kommer att utforska sambandet mellan grammatik, ordförråd (lexis) och fonologi i språksystemet. Den kommer att beskriva de formella systemen på engelska, undersöka de enskilda byggstenarna i lexis (t.ex. morfem, semantiska relationer), grammatik (t.ex. ordklasser, fraser, klausuler, tider, modalitet) och fonologi (fonem, intonationsmönster, funktioner i anslutet tal) och hur dessa former fungerar tillsammans och används för att skapa betydelser i sitt sammanhang. Den kommer också att undersöka begreppet fasta enheter med flera ord, både integrerade och fragmenterade, som bildar lexikogrammatiska mönster. Det kommer att finnas ett starkt fokus på hur grammatik, ordförråd och fonologi samspelar med diskurs och pragmatik.
Tillvägagångssätt för språk i sammanhang Denna modul kommer att undersöka vikten av att överväga språk i dess kulturella, sociala och interpersonella sammanhang för användning och undersöka de faktorer som påverkar hur vi använder språk. Den kommer att överväga fenomenet sammanhang mot bakgrund av den senaste utvecklingen inom talad och skriftlig korpuslingvistik. Språk i kontext kommer att undersökas genom praktiska analytiska uppgifter med autentisk talad och skriftlig diskurs från en mängd olika diskurssammanhang (t.ex. familjediskurs,MIC acaddiskurs, arbetsplatsdiskurs etc.). Dessutom kommer strukturella metoder för att utforska talat språk (t.ex. arbetet i Birminghams diskursanalytiker och konversationsanalys) och tillvägagångssätt som kan tillämpas på både talade och skrivna texter som genreanalys också undersökas. Detta kommer att underlätta både en uppifrån och ned- och nedifrån och upp-strategi för språk i sammanhang. De ”nya diskurser” i den digitala tidsåldern, som bloggar, wikier, Twitter och andra elektroniska texter kommer också att undersökas.
Frågor inom tillämpad lingvistik Denna modul introducerar studenterna till nyckelfrågorna inom tillämpad lingvistik och tjänar till att ge studenterna en bred förståelse för tillämpad lingvistik. Modeller för språkundervisning kommer att bedömas kritiskt och dominerande paradigmer för andraspråksinlärning kommer att utvärderas. Begreppen språklig kompetens kommer att undersökas, inklusive interkulturell pragmatisk kompetens inom ramen för tvärkulturell och variationell pragmatik. Delkursen kommer också att behandla flerspråkighet och språk i ett globalt sammanhang, inklusive samtida debatter om undervisning i engelska som Lingua Franca (ELF). Språkbedömning kommer också att vara ett nyckeltema, särskilt när det gäller att ta itu med begrepp om språkliga och diskurskompetensmarkörer vid testning av talat och skriftligt språk. Inom varje område av modulen, studenter kommer att introduceras till en rad perspektiv, låta dem kritiskt utvärdera olika tillvägagångssätt och känna igen de debatter som för närvarande upptar tillämpade lingvister.
Klassrum och lärardiskurs Modulen fokuserar på interaktionsstrukturen i lärar- och elevdiskursen, och tittar empiriskt på interaktionerna mellan lärare och elever och mellan elever (peer-to-peer). Den syftar till att utveckla förståelser för de viktigaste interaktionella funktionerna och kompetenserna i klassrumsdiskursen med hjälp av analytiska paradigmer för konversationsanalys och kritisk diskursanalys, stöds av metodiska verktyg för korpuslingvistik. Modulen fokuserar också på elevernas språk vid bedömning (t.ex. muntliga tentor, essäer, diskussionsforum, bloggar, wikier) inom ramen för språkliga och interaktionella kompetenser. En viktig aspekt av modulen kommer att vara att göra det möjligt för deltagarna att transkribera, koda och analysera empiriska klassrums- och elevdata för att bättre förstå detta undervisnings- och inlärningssammanhang och de språkliga och interaktionella kompetenser som den kräver.
Forskningsmetoder inom tillämpad lingvistik Denna modul kommer att förse studenterna med viktiga forskningsfärdigheter för att analysera språk empiriskt. Delkursen är utformad för att ge studenterna färdigheter att både utvärdera andras forskning och bedriva egen oberoende forskning inom tillämpad lingvistik. Det kommer att fokusera på de metodologiska paradigmer och experimentella mönster som vanligtvis används i tillämpad lingvistik, inklusive båda kvalitativa, kvantitativa och blandade metoder närmar sig så att eleverna kan välja en lämplig metod för en viss forskningsfråga i ett visst sammanhang för språkanvändning. Kursen kommer också att omfatta praktiska metodologiska steg och procedurer för forskning inom tillämpad lingvistik, inklusive identifiering av en forskningsfråga, hitta källor för en litteraturöversikt med hjälp av lämpliga databaser, praktiska frågor i frågeformulärsdesign, högtalarinformationsblad, inspelningsprotokoll, transkription och kodningsförfaranden. De etiska frågeställningar som uppstår inom forskning inom tillämpad lingvistik kommer också att diskuteras. Kursen kommer också att fokusera på lämpliga analytiska ramverk för analys av kvantitativa och kvalitativa data från inspelningar, enkäter eller andra empiriska källor. I slutet av denna delkurs ska studenten kunna skriva ett forskningsförslag som är lämpligt för en avhandling inom programmet och vara tillräckligt kompetent för att genomföra forskningsprojektet.
Corpus Linguistics and Language Undervisning Denna modul beskriver korpuslingvistikens tillämpningar på språkundervisning och forskning. Elektroniska språkkorpor, och deras tillhörande datorprogramvara visar sig alltmer inflytelserika i språkundervisning som källor till språkbeskrivning och pedagogiskt material. Delkursen kommer att undersöka korpuslingvistikens bidrag till språkinlärning och språkinlärning och undersöka de möjligheter som corpuslingvistik erbjuder för eleven och läraren. Delkursen kommer inte bara att fokusera på hur läraren kan använda korpuslingvistik i klassrummet för att skapa material utan också på hur eleverna kan uppmuntras att använda korpuslingvistik själva. Begränsningarna av att använda korpor i språkundervisning och de potentiella fallgropar som uppstår till följd av deras okritiska användning kommer också att diskuteras. Delkursen kommer främst att hänvisa till forskning, läromedel och rutiner som är relevanta för engelskspråkig undervisning (ELT), men det kommer också att behandla frågor som rör språkundervisning i allmänhet.
Fonetik och fonologi Denna modul kommer att täcka kärnelementen i fonetik och fonologi. Studenterna kommer att ta itu med skillnaden mellan fonetik och fonologi. Specifikt, i förhållande till fonetik, kommer modulen att fokusera på talets fysiologi, inklusive punkter och sätt att artikulera och transkription av talljud, med hjälp av International Phonetic Alphabet (IPA). När det gäller fonologi kommer den att undersöka talljudmönster, anslutna talprocesser (såsom assimilering, koalescens, elision, förbindelse) och skillnaden mellan talets segmentella och suprasegmentala egenskaper. Kärnan i denna modul är kontextualisering av fonologi i termer av diskursintonation i relation till lexis, grammatik, diskurs och pragmatik i talat språk.
Diskurs och pragmatik Denna modul syftar till att utöka studenternas förståelse för språklig kontext genom fokus på pragmatik. Kärnfrågor som berör pragmatik som deixis, implicatur, artighet och talhandlingsteori beskrivs, diskuteras och utvärderas kritiskt. Modulen kommer också att utforska föreställningar om universalitet genom att beakta pragmatik från både inter- och tvärkulturella synpunkter. Centralt för denna modul är övervägandet av verkliga och autentiska data. Traditionella datainsamlingsmetoder inom pragmatik, såsom diskursavslutningstester, rollspel och intervjuer kommer att bedömas. Corpus pragmatics, en relativt ny utveckling inom korpuslingvistik och pragmatik, kommer dock att vara den primära metodologiska ramen. Corpus pragmatics möjliggör tolkning av talad eller skriftlig mening, med tonvikt på att tillhandahålla empiriska bevis för denna tolkning. Studenterna kommer att ha möjlighet att utvärdera effekten av de centrala pragmatiska frågorna på grundval av empiriska undersökningar som de själva kommer att genomföra.