Ett mål för global och hållbar prestation, till tjänst för organisationer, samhällen och individer.
Montpellier Business School , en Grande Ecole, är arvtagare till en lång tradition av undervisning utifrån företagens och marknadens behov. Grundades 1897 av Chamber of Commerce and Industry i Montpellier och har skolan lyckats kontinuerligt förfina sin specialiserade undervisning i management science för att anpassa sina kurser till ständiga förändringar i lokala och globala ekonomiska miljöer.
Institutionens strategi är ”att vara en ledande europeisk managementskola i Occitanie-regionen, internationellt erkänd för de värderingar den främjar, dess akademiska spetskompetens vad gäller ledarinnovation och entreprenörskap och oro för globalt ansvar och prestanda, som kännetecknar dess verksamhet, intressenter och resultat ”.
För att uppnå detta strategiska mål om global och hållbar prestanda har Montpellier Business School , som positionerar sig inom områdena ledningsinnovation och entreprenörskap tack vare sin verksamhet, antagit kärnvärdena för etik, mångfald, öppenhet, ansvar samt globala prestationer, allt inspirerande av sitt uppdrag som är att ”genom högre utbildningsprogram utbilda chefer som stärks av sin mångfald, medvetna om sitt globala ansvar, kunna utnyttja sin känsla av innovation och företagskultur i utförandet av deras professionella aktiviteter och att anpassa sig till ständiga förändringar i lokala, nationella och internationella miljöer ”.
Kvaliteten på strategin och resultaten erkänns internationellt. Dess tredubbla internationella ackreditering (AACSB, AMBA och EQUIS), sin plats på Financial Times Ranking av världens bästa Master in Management-program samt sin plats på den franska rankningen vittnar om sitt utmärkta internationella rykte.
Vårt uppdrag
Montpellier Business School uppdrag är att "utbilda, genom högre utbildningsprogram, chefer som stärks av sin mångfald, medvetna om deras globala ansvar för att utföra sina uppdrag och kunna anpassa sig till förändringar i lokala, nationella och internationella miljöer".
Våra värderingar: ett åtagande i roten till varje handling
På Montpellier Business School styr tre stora familjer med institutionella värden varje aspekt av skolans funktion och undervisning och återspeglas varje dag i alla dess handlingar och åtaganden:
Etik: förmåga att bedriva kritiskt tänkande om reglerna för mänskligt uppförande, oavsett vad de kan vara; det vill säga att ständigt ifrågasätta allmänna handlingar genom singulärhandlingen för att definiera ”rätt sak att göra”, baserat på värdena ärlighet, rättvisa och integritet.
Öppenhet och mångfald: förmågan att hantera mångfald i alla dess former, antingen frivilligt eller ofrivilligt, utan demagogisk avsikt, med intelligensen om positiv öppenhet.
Globalt ansvar och prestanda: ständig sökning efter ekonomisk, social och miljömässig effektivitet i sina handlingar, en skarp medvetenhet om deras effekter på alla intressenter samt en vilja att rapportera dem på ett öppet sätt.
Implementeringen av dessa värden erkänns av strikta etiketter:
- EESPIG
- Mångfald
- Professionell jämlikhet
- FN: s kompakt
- Global Compact
Vår utbildning
Innovation i hjärtat av program
Montpellier Business School baserar sin forskning och undervisning på ledningsinnovation och entreprenörskap samt företagens sociala ansvar.
Forskningsarbetet vid fakulteten vid Montpellier Business School , som består av många permanenta lärare-forskare, hjälper till att säkerställa att undervisningen förblir aktuell i det särskilt ständigt växande området för managementvetenskap.
Innovativa undervisningsmetoder syftar dessutom till att utveckla en känsla av ansvar och kritiskt tänkande som främjar elevernas innovation och entreprenörsanda.
Montpellier Business School är också engagerad i hållbara partnerskap inom forsknings- och utbildningsområden.
På universitetet i Montpelliers campus
- Medlem i COMUE LR-U, Montpellier Business School är medlem i ledningslaboratoriet «Montpellier Recherche en Management» som förenar mer än 200 forskare och spelar en viktig roll på nationell nivå inom managementvetenskaplig forskning.
- Montpellier Business School , tillsammans med SupAgro och University of Montpellier, är också en viktig medlem i Labex Entreprendre, det enda “Laboratory of Excellence” som är dedikerat till entreprenörskap i Frankrike.
Men också på nationell och internationell nivå
- Befintliga samarbeten med mer än 50 universitet och handelshögskolor i Frankrike.
- Aktivt samarbete med mer än 25 länder (främst i Europa men också i USA, Kanada och Kina).