
Master in
Master of Racing Car Design (AAE)
MUNER - Motorvehicle University of Emilia Romagna

Nyckelinformation
Campus läge
Modena, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 160 / per year
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Curriculum in Racing Car Design (RCD) är en del av Master's Degree Course in Advanced Automotive Engineering (AAE) och den ger en hög utbildningsnivå om fordonets dynamik och om de mest innovativa materialen relaterade till design av racerbilar .
Denna kurs varar i två akademiska år och täcker huvudaspekterna av fordonsramsystem och racingfordonsarkitektur, med särskild uppmärksamhet på användningen av speciella material och lösningar. Särskild vikt läggs vid utvecklingsaktiviteternas starka experimentella karaktär och aerodynamiska prestandaaspekter.
Den första terminen av det första läsåret är gemensam med de andra fyra läroplanerna i AAE Master's Degree (Advanced Powertrain, High-Performance Car Design, Advanced Motorcycle Engineering, Advanced Sportscar Manufacturing).
Antalet platser är begränsat till max 20 elever. Antagningen baseras på meriter och intervjuer som utvärderar motivation och kompetens. All undervisning levereras helt på engelska.
Den internationella lärarkåren på MUNER inkluderar mycket erfarna föreläsare och yrkesverksamma. Innehållet i Kurserna har definierats tillsammans med partnerföretagens bidrag för att säkerställa att utbildningen är i linje med arbetsmarknadens nuvarande krav. Syftet är att ge kunskaper och färdigheter relaterade till konstruktion av motorfordon som är högpresterande och lämpar sig för tävlingar. Från hybrid- och elmotorpropellrar till produktionssystem med typiska egenskaper för den nya tillverkningsmiljön 4.0.
Programmet kräver studentdeltagande i många laboratorieaktiviteter antingen på campus eller i lokaler hos industriella partners, i linje med en "learning by doing"-metod. Det inkluderar också obligatoriska praktikplatser i privata företag och labbbaserade avhandlingsförberedande aktiviteter som utförs enligt en "projektarbete"-metod.
Antagningar
Läroplan
Det första läsåret i Racing Car Design hålls på Modena Campus. Från och med det andra läsåret kommer alla kursplatser att vara Dallaras huvudkontor i Varano de' Melegari (PR).
Kursår 1
Första halvårscykeln
- Tillverknings- och monteringsteknik/vetenskap och teknik för metalliska och kompositmaterial
- Mekaniska vibrationer
- Fordon konceptuell design
Andra halvårscykeln
- Datorstödd design för fordon
- Grundläggande CFD och aerodynamik
- FEM Fundamentals och chassidesign
- Fordonsdynamik
Kurs år 2
Första halvårscykeln
- Chassi och karossdesign
- Designriktlinjer för chassikomponenter
- Design av kompositkonstruktioner för racerbilar
- Dynamisk testning av fordon
- Vätgas och bränsleceller i elektriska transporter
- Industriell aerodynamik
- Produktsäkerhet, produktansvar och fordonsindustri
- Racing bil däck
- NVH-testning av fordon
Andra halvårscykeln
- Tillämpad fordonsdynamik
- Slutprov
- Juridiska frågor för ingenjörer
- Tekniska föreskrifter och valideringstester
- Praktik
- Fordonskomponenter
- Fordon NVH Simulering
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Utbildningsvägen har utformats i starkt samarbete med företag verksamma inom fordonssektorn för att möjliggöra en sömlös insättning av akademiker i högprofilerade roller i forsknings-, utvecklings- och tillverkningsmiljöer fokuserade på fordon och deras teknologier.
Eftersom företag kräver ingenjörer som är högt kvalificerade och har specialiserade färdigheter, för att slutföra masterprogrammet, måste studenterna delta i obligatoriska praktikplatser i privata företag, såväl som labbbaserade avhandlingsförberedande aktiviteter som utförs enligt en "projektarbete"-metod . Dessutom deltar studenter också i seminarier med industriella och internationella talare, fabriksbesök och alumnsamtal under hela året.
Racing Car Design-ingenjören kommer att kunna sätta upp alla "kalla" grupper och undergrupper av racingfordon. I synnerhet kommer han/hon att vara specialiserad på aerodynamiska aspekter, användning av lätta material (kolfiberförstärkta material) och design och genomförande av experimentella tester.