
Master i digital produktdesign
Online
VARAKTIGHET
24 Months
SPRÅK
Italienska
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
EUR 16 000
STUDIEFORMAT
Distansutbildning
Introduktion
Från appgränssnitt för användning av tjänster till de för att komma åt funktionerna hos fygitala enheter, den digitala produkten är integrerad i allas liv och därför i många företags utbud. Dess design-, utvecklings-, test- och utvärderingsfaser kräver bidrag från yrkesverksamma med gedigen teoretisk kunskap och etisk-juridisk medvetenhet, med designfärdigheter och en predisposition för uppdatering. Master in Digital Product Design – En tvärvetenskaplig väg mellan UX, UI och Product Management skapades just för att överföra dessa färdigheter.
Utbildningskursen syftar till att utbilda personer som kan utveckla framgångsrika digitala produkter med utgångspunkt från användarnas behov , verka i ett Agile/Lean-perspektiv och arbeta i en multidisciplinär miljö. Tack vare en undervisningsmodell baserad på projektbaserat lärande kommer deltagarna att skaffa sig metoder och verktyg för användarupplevelse , användargränssnitt och produkthantering .
Det 24-månaders utbildningserbjudandet låter dig växla mellan arbete och studier , det är idealiskt för:
Proffs med behov av upp- och omkompetens; organisationer som vill inkludera nyutexaminerade genom en High Apprenticeship-väg, vilket underlättar deras införande i företagets processer. Utbildningsverksamheten är följande.
- Online- och personliga föreläsningar (obligatoriskt under 80 % av timmarna) som tar upp de teoretiska designaspekterna relaterade till utvecklingen av digitala produkter
- Workshops med praktiska övningar som utgår från riktiga kort och tar upp centrala teman som användarforskning, interaktionsdesign, produktberättelse
- Ett 450-timmars projektarbete för att skapa ett nytt medellångt scenario genom en digital prototyp
Programresultat
Utbildningsmål
Master i digital produktdesign syftar till att utbilda nyutexaminerade och uppdatera kompetensen hos yrkesverksamma inom design och hantering av digitala produkter. Målen för programmet är följande.
- Bekanta dig med begrepp, vokabulär, metoder och verktyg för att designa digitala produkter.
- Skaffa dig metoder och verktyg för användarupplevelse, användargränssnitt och produkthantering.
- Lär dig hur du planerar, koordinerar och validerar en designprocess och ett resultat
- Utveckla de färdigheter som är specifika för Design Ops roller (UX och UI Designer, User Researcher och UX Engineer) och Design Lead (Produktchef, Business Owner och Innovation Manager)
Karriärmöjligheter
- UX Designer
- UI Designer
- Användarforskare
- UX-ingenjör
- Produktchef
- Företagsägare
- Scrum-certifierade innovationschefer
Läroplan
Undervisningsmoduler
Master i digital produktdesign varar i 24 månader och inkluderar 400 timmars undervisningsaktiviteter (2/3 dagar per månad, cirka 50 dagar totalt) inklusive workshops, onlinelektioner och personliga lektioner på POLI.design och Cefriel. Dessutom planeras ett 450-timmars projektarbete.
Modul 1 - Jordning
Översikt över det ekonomiskt-kulturella sammanhanget bakom en framgångsrik digital produkt. Fokusera på designens grunder, på UX, UI och AI för produktdesign; om agila och operativa designmetoder; om begreppen inkluderande och rättvis design; och grunderna i Figma. Nyckelord: utvärderingsheuristik, grundläggande kunskaper om AI, Scrum Management-verktyg, Figma-projekt.
Modul 2 - Affärsdesign
Fördjupning av grunderna för en digital produktutvärdering och för att fatta beslut styrda av ett gediget värdeförslag. Introduktion till strategisk design och tjänstedesign, designtänkande, affärskonsekvenser och möjligheter samt problemformulering. Nyckelord: verktyg för designtänkande, värdeförslagsduk, affärsmodellduk, systemkarta, hur kan vi.
Modul 3 - Användarforskning
Metoder och verktyg för att förstå användarnas behov, identifiera värdefulla insikter och generera en designdriven produktstrategi. Fokus på grunderna i kognitiv psykologi, kvalitativa/kvantitativa forskningsmetoder, skrivbordsforskning, användarobservation (direkt och indirekt), tekniker för kartläggning av användarbehov. Nyckelord: intervjuplan, personas, kundresekarta, ritning, onlineutlåtande.
Modul 4 - Prototyping till kodning
Teknisk läskunnighet för att förstå verktygen och lära sig god praxis om programmering och dess tankesätt. Full fördjupning i Figma och introduktion till Protopie, HTML och CSS. Fokusera på native prototyping med React och/eller Flutter och projekthand-off. Nyckelord: interaktiv prototyp, inbyggd prototyp.
Modul 5 - Interaktionsdesign
Designa interaktioner mellan användare och produkter för att säkerställa en användbar och minnesvärd upplevelse i innehållshämtning och navigeringsflöden. Fokus på interaktionsdesignprinciper, kvalitativ benchmarking, agila tekniker, informationsarkitektur, papper och digital prototyping. Nyckelord: användarberättelse och användningsfall, webbplatskarta och användarflöde, interaktiv prototyp.
Modul 6 - UI Design
Bästa praxis för design av gränssnitt och visuell kultur för att skapa tillgängliga, kreativa och engagerande gränssnittslösningar. Fokus på varumärkesprinciper, verktygssatser och designsystem, tillgänglighetsprinciper, datavisualiseringsbaser, UX-skrivning och portföljskapande. Nyckelord: moodboard, stil och kakel, gränssnittsmocka, interaktiv prototyp.
Modul 7 - AI & VUI Design
Kulturell, teknisk och etisk insikt i framtiden för interaktionsdesign från designerns och slutanvändarens perspektiv. Introduktion till konversationsdesign och promptdesign, fokus på design för chatbots och röstgränssnitt, på fygitala konversationsgränssnitt (även om IP, integritet och juridisk design) och konversationers psykologi. Nyckelord: konversationsgränssnitt, ett manifest för etisk AI.
Modul 8 - Utvärdering
Tekniker för att mäta ROI för ett UX-projekt och förbättra produkten med utgångspunkt från insamlade insikter om dess faktiska användning av användare. Fokus på CRO och neuromarketing, kognitiv genomgång, A/B och användbarhetstestning, tolkning av analyser och eyetracking. Nyckelord: användbarhetsrapport, uppdaterad interaktiv prototyp.
Workshop 1 - Användarforskning
Rekryteringsaktiviteter för intervjupersoner, definition av intervjuprotokollet, intervjutillfällen, intervjutranskriptioner, problemformulering, konceptgenerering och slutpresentation. Nyckelord: personas, user journey map as-is, user journey map to be, nytt MVP-koncept.
Workshop 2 - Interaktionsdesign
Aktiviteter för att definiera användarberättelser och användningsfall, innehållshierarki och namngivning, definiera de huvudsakliga användarflödena, skärmdesign med låg bildkvalitet och slutlig presentation. Nyckelord: webbplatskarta, delvis navigerbar MVP wireframe prototyp.
Workshop 3 - Product Storytelling
Aktiviteter för att definiera tonfallet och moodboarden, prototypdressing, UI-bibliotekskonstruktion, syntes av bevisen som kommer fram från prototyptesterna, prototypförfining och slutlig presentation. Nyckelord: delvis navigerbar MVP UI-prototyp.
Projektarbete - Kursövergripande projekt
Design i arbetsgrupper (ledda av tre handledare) och slutpresentation av en digital produkt i samförstånd med partnerföretag. Fokus på affärsdesign, tjänstedesign, användarforskning, interaktionsdesign, UI-design och utvärdering. Nyckelord: föreställa sig ett nytt medellångt scenario genom en digital prototyp.