
MA/MFA i Collaborative Theatre Making
Sidcup, Storbritannien
VARAKTIGHET
13 up to 24 Months
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
GBP 30 200 *
STUDIEFORMAT
På Campus
* MFA internationella studenter (240 hp) | MFA studenter i Storbritannien och republiken Irland (240 poäng): £28350 | MA internationella studenter (180 poäng): £24150 | MA-studenter i Storbritannien och republiken Irland (180 poäng): £18100
Introduktion
Detta program fokuserar på att skapa en ensemble, artistutbildning, teaterskapande och performativt skrivande.
Informerad av kritisk reflektion och praktikforskning ligger det unika med detta program i möjligheten att utveckla och presentera originalarbete.
I ett samarbetssammanhang rör sig eleverna kreativt mellan olika roller för att utveckla färdigheter i prestation och självständigt skapande praktik.
Vi välkomnar studenter med en bakgrund inom såväl performance som teater, dans, skrivande, musik, film och livekonst med intresse för att utveckla sin praktik som samarbetande och oberoende teaterkonstnärer.
Varför välja den här kursen?
Expertutbildning
Du kommer att undervisas, vägledas och vägledas av erfaren personal och världsledande teaterutövare när du utforskar olika processer och utvecklar nya färdigheter
Utforska olika kreativa roller
Du kommer att fördjupa din praktik som artister, devisers, författare, regissörer och dramaturger, redo att gå in i branschen som självsäkra oberoende och samarbetande teatermakare
Ensemble
Inom en kreativ och stödjande ensemblemiljö kommer du att uppmuntras att ta kreativa risker, göra upptäckter och utöka din samarbetsövning för teaterskapande när du utvecklar originalarbete.
Du kommer att lära dig hur du bygger in ensembles kärnvärden och skapar en inspirerande miljö för samarbetsspel och upptäckter. Genom att ta ett fysiskt förhållningssätt till att göra teater och arbeta med text kommer du att experimentera, med fokus på originella tillvägagångssätt för att göra performance
Experiment och innovation
Förutom kärnverkstäder inom framförande, rörelse, röst och design, kommer du att lära dig av och samarbeta med professionella artister som arbetar med ljud, ljus, scenografi, film, ny teknik och musik. Detta kreativa utbyte kommer att utrusta dig att utveckla fruktbar samarbetsdialog med konstnärer som arbetar över olika discipliner
Skapa nytt arbete
Du kommer att fokusera på att skapa originalarbete, med regelbundna möjligheter att samarbeta med kamrater över forskarskolan. Du kommer att bygga meningsfulla kreativa relationer och dela pågående arbete. Kursen är mycket lyhörd för individerna inom kohorten och för det arbete de vill utveckla
Dela arbete
Du kommer att uppmuntras att dela arbete med publik bortom Rose Bruford, till exempel på scratch-kvällar och nya arbetsfestivaler. 2022 delade eleverna nytt arbete med publiken på "Calm Down Dear" Festival (Camden People's Theatre) och fick arbete accepterat till scratch-kvällen för Voila European Theatre Festival for Autumn '22 (Cockpit Theatre)
Slutligt projekt
Du kommer att dela ditt originalverk i en teaterlokal i London i slutet av året. 2022 delade eleverna en original, gemensamt skapad pjäs på Vaults Theatre i London
Varaktighet
- MA 13 månader
- MFA 24 månader
Galleri
Antagningar
Läroplan
MA-moduluppdelning
Module One: Performance Skills
Denna modul är fokuserad på träning av individen inom ensemblen och inkluderar färdigheter i rörelse, röst, utformning, lek, komedi och improvisation som lärs ut genom en serie praktiska workshops, projekt, föreställningar, laboratoriebaserade aktiviteter, projekt, föreläsningar och seminarier.
Modulen tar ett fysiskt förhållningssätt till att göra teater och arbeta med text.
Denna modul syftar till att systematiskt utveckla, fördjupa och utmana din praktik, kunskap och förståelse för prestation och att göra teater, genom exponering för tvärvetenskapliga och hybridformer av prestationsträning och skapande.
Module Two: Performative Writing/Vade Mecum
Denna modul ger den teoretiska och akademiska grunden för den utvecklande praxis som utforskas över alla moduler.
Modulen erbjuder en speciell lins genom vilken du kan förbättra, fördjupa och informera din förståelse av teater som ett historiskt och samtida kulturellt och socialt fenomen.
I synnerhet kommer du att utforska olika former av forskning och reflektion genom; praktik som forskning, studiet av ämnesspecifik litteratur och performance, verbal diskurs och utvecklande och kritiska skrivsätt.
Aktiv forskning är en grundläggande princip som leder till utvecklingen av den egna praktiken och professionella estetik. London erbjuder inte bara en mängd internationellt teaterarbete, utan också möjligheter att arbeta med och delta i workshops, evenemang, föreställningar, seminarier och symposier inom närliggande områden.
Modul tre: Regissör, författare, skådespelare som teatermakare
Den första halvan av denna modul kommer att fokusera på prestandaskapande genom tre olika linser; regissörens, författarens och artistens.
Samarbete under andra halvan av modulen börjar med en process för att utforma en föreställning med fokus på att berätta historier genom performance, visuell bild, fysisk teater, skrivande, ljud och musik. Delkursen utmynnar i en produktion som ensemblen utarbetar och arbetar med en rad olika kompetenser och teaterdiscipliner och så samarbetar det över såväl former som mellan individer.
Modul fyra: Slutligt självständigt projekt
Den sista modulen underlättar skapandet av ditt ursprungliga kreativa arbete. Detta kan vara en föreställning; ett konceptuellt papper; eller ett flerdimensionellt förslag på ett projekt som du har utvecklat och kommer att presentera för professionella organisationer; det kan vara den praktiska artikulationen av din egen praktik eller en modell och vision för din framtida organisation.
MFA Module Breakdown
Year 1
Module One: Performance Skills
Denna modul är fokuserad på träning av individen inom ensemblen och inkluderar färdigheter i rörelse, röst, utformning, lek, komedi och improvisation som lärs ut genom en serie praktiska workshops, projekt, föreställningar, laboratoriebaserade aktiviteter, projekt, föreläsningar och seminarier.
Modulen tar ett fysiskt förhållningssätt till att göra teater och arbeta med text.
Denna modul syftar till att systematiskt utveckla, fördjupa och utmana din praktik, kunskap och förståelse för prestation och att göra teater, genom exponering för tvärvetenskapliga och hybridformer av prestationsträning och skapande.
Module Two: Performative Writing/Vade Mecum
Denna modul ger den teoretiska och akademiska grunden för den utvecklande praxis som utforskas över alla moduler.
Modulen erbjuder en speciell lins genom vilken du kan förbättra, fördjupa och informera din förståelse av teater som ett historiskt och samtida kulturellt och socialt fenomen.
I synnerhet kommer du att utforska olika former av forskning och reflektion genom; praktik som forskning, studiet av ämnesspecifik litteratur och performance, verbal diskurs och utvecklande och kritiska skrivsätt.
Aktiv forskning är en grundläggande princip som leder till utvecklingen av den egna praktiken och professionella estetik. London erbjuder inte bara en mängd internationellt teaterarbete, utan också möjligheter att arbeta med och delta i workshops, evenemang, föreställningar, seminarier och symposier inom närliggande områden.
Modul tre: Regissör, författare, skådespelare som teatermakare
Den första halvan av denna modul kommer att fokusera på prestandaskapande genom tre olika linser; regissörens, författarens och artistens.
Samarbete under andra halvan av modulen börjar med en process för att utforma en föreställning med fokus på att berätta historier genom performance, visuell bild, fysisk teater, skrivande, ljud och musik. Delkursen utmynnar i en produktion som ensemblen utarbetar och arbetar med en rad kompetenser och teaterdiscipliner och det finns alltså samarbete mellan olika former och mellan individer.
Year 2
Module Four: The Widening Field
This module focuses on processes of research and development aimed at realizing individualized specialist practice with the view that it ultimately achieves professional validity and viability. The module is deliberately open and flexible as each student’s journey will develop its own Pathway.
The module is based on self-directed study, research into the industry, and work-based learning through talks/presentations/ seminars throughout the year prior to the attachment. Students are supported in seeking appropriate work-based learning opportunities either with the College’s creative partners, their own contacts, new initiatives with appropriate organizations or ensemble companies, or working within appropriate internal placement opportunities.
There will be four taught weekends that offer the opportunity to test and trial the state of your practice with tutor/mentor/peer feedback and input. These weekends will be focused on supporting the progressive development of each student’s emerging project.
Module Five: Final Independent Project
The final module facilitates the creation of your original creative work. This may be a performance, a conceptual paper, or a multi-dimensional proposition of a project that you have developed, and pitched to professional organizations; it may be the practical articulation of your own practice or a model and vision for your future organization.