Magisterexamen i design, visuell och multimedia kommunikation
Sapienza University of Rome
Nyckelinformation
Campus läge
Rome, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 1 500 / per year *
Ansökningstiden
29 Jul 2024
Tidigaste startdatum
Oct 2024
* per läsår
Introduktion
Masterprogrammet i design, visuell och multimediekommunikation (LM-12), grundat i AY 2007/2008, och nu tillgängligt även på engelska, är ett avancerat utbildningsprogram inom designområdet som syftar till att utbilda en designer kunna föreställa sig och kontrollera de kommunikativa artefakter som interagerar med vardagen när det gäller innehåll, estetiska och tekniska aspekter, vare sig de är analoga eller digitala.
Under tvåårsperioden förvärvar studenter inom design, visuell och multimedia kommunikation de färdigheter, verktyg och metoder som är relevanta för design och produktion av kommunikativa artefakter inom typografi, grafik, reklam och publicering, multimedia, interaktiv och hypermediekommunikation , design och skapande av materiella och immateriella artefakter, även för den utförande och utställningsdesignbranschen.
Utbildningsaktiviteten avser följande huvudtema: identitetsdesign (dvs. den institutionella och företagsimagen och dess nära relation till utformningen av tjänster); utformning av typsnitt, redaktionell grafik, design av informations- och kommunikationssystem (infografik), kommunikation med allmännyttiga tjänster; multimedia och interaktiv design och kommunikation, kinetisk grafik, filmer och ny mediedesign; utför design och utställningsdesign.
Programmet 2020-2021 av programmet, som också erbjuder en läroplan som helt undervisas på engelska, innehåller 8 integrerade laboratorier, varav 3 relaterade till visuell och grafisk design, 3 integrerade laboratorier relaterade till multimedia designfältet, ett utställningsdesignlaboratorium och ett Slutligt synteslaboratorium. Kurser i fotografi, video, teorier och övningar inom grafisk, elektronisk och digital konst, samt bidrag från disciplinerna Sociologi för kulturprocesser, från underhållningsvetenskapen, från området bio, teater och TV och från dator Ingenjörsvetenskap finns också.
Utexaminerade kommer att kunna arbeta både som frilansare och som chefer eller teamledare i företag eller kommunikationsbyråer eller i andra organisationer där kommunikation är en integrerad del av företagets uppdrag.
Antagningar
Läroplan
Första året
Första terminen
- Bokdesign och typografi
- Datorgrafik och spelstudio
- Bild- och berättarstudio
- Principer och praxis för elektronisk och digital
Andra semester
- Design för kommunikationsstudio för allmänt intresse
- Performance design studio
- Multimediadesignstudio
Andra året
Första terminen
- Design och grafiska språkstudio
- Utställningsdesignstudio
- Informationsdesignstudio
Andra semester
- Andra användbara färdigheter för inkludering i arbetslivet
- Efter elevens val
- Slutprov
Galleri
Karriärmöjligheter
Kursen ger färdigheter för att kunna täcka följande yrkesroller:-
- Art director och Creative Director
- Digital Designer
- Informationsdesigner
- Gränssnitt/UX Designer
- Motion Designer
- Interaktion och speldesigner
- Videofilmare
- Digital utbildningsdesigner
Dessa siffror finns i följande sektorer
- Traditionella redaktionella tjänster för strategiska roller och produktplaneringsroller;
- Offentliga och privata organ för profiler dedikerade till strategisk design och produktdesign i en kommunikativ nyckel;
- Konsultbyråer, inklusive strategiska, för grafisk kommunikation för reklam och varumärkes- och produktidentitet;
- Designorienterade företag och nystartade företag;
- Utbildningstjänster i formella och icke-formella sammanhang för strategiska designplaneringsroller.