School of Business and Management ITB
Introduktion
Den School of Business and Management ITB (SBM ITB) är den enda skolan / fakulteten i ITB bygger på humaniora och förvaltning vetenskap. Ministeriet kräver högskolorna att bedriva Tri Dharma Perguruan Tinggi.
SBM ITB utvecklar sig att utmärka sig i utbildning, för att utveckla och sprida kunskap inom företag och förvaltning. Forskningsverksamheten inriktas på affärsidéer och förvaltningspraxis för de ledande framgångsrika företag i Indonesien så att utvecklingen av förvaltningen kommer att vara relevanta för den indonesiska sammanhanget.
Närhet till företagsklimatet och tillförlitlig forskningsmetodik förbättrar SBM ITB: s förmåga att skapa framstående forskning. Som en del av internalisering strategi, SBM ITB syftar till att uppnå internationell ackreditering. Dessutom betonar SBM ITB globaliseringen för att förbereda sina studenter att konkurrera med studenter från andra ledande handelshögskolorna i Asien och Stillahavsområdet.
Mission och Vision Uppdraget för SBM ITB är:
"Att utbilda studenter att vara innovativa ledare med en entreprenörsanda och att utveckla och sprida kunskap om näringsliv och förvaltning för att åstadkomma förbättringar av företag, myndigheter och samhälle".
Visionen av SBM ITB är:
"Att vara en institution i världsklass som inspirerar och utvecklar nya ledare med entreprenörsanda".
historia Den industriella tekniska avdelningen av ITB insett vikten av verksamheten och ledarskapsutbildning i Indonesien så tidigt som på 1970-talet. Denna idé stannade på avdelningen under 1980-talet, men till slut insåg 1990 när professor Mathias A'roef, en förgrundsgestalt i Indonesien inom industriell införde MBA-programmet vid ITB med en koncentration i den operativa ledningen. Detta i sin tur resulterade i grundandet av SBM ITB.
År 2002 godkände ECB-rådet bildandet av en grundutbildning inom näringsliv och förvaltning. Ett team fick i uppdrag att ta fram en vision och uppdragsbeskrivning och att utforma inlärningsmetoder som är bäst lämpade för programmet. Laget utvecklat en läroplan som ansågs vara ett genombrott i näringslivet och ledarskapsutbildning i Indonesien. Det föreslog användning av performance att utveckla elevernas självförtroende samt färdigheter i ledarskap, kommunikation och konfliktlösning. I linje med en socialkonstruktionistisk paradigm, läroplanen betonas vikten av team-baserat lärande i motsats till enkelriktad föreläsa. Några av de innovativa banor designade av teamet var integrativ Business Experience (som anpassades från en kurs som ges vid University of Central Missouri), förvaltning, och samhällstjänst. Laget föreslog också användningen av engelska som undervisningsspråk.
I december 2003, School of Business and Management bildades formellt. Nomenklaturen "School" valdes i stället för "Faculty" för att beteckna sin självständighet. I processen, MBA-program som ursprungligen drevs av fakulteten för industriell, blev en del av School of Business and Management, gör det möjligt att ha två program; grundutbildningen och MBA-program.
I augusti 2004 erkände SBM ITB 115 studenter till grundutbildningen. SBM ITB har haft kontinuerlig tillväxt, och med stöd av lärare och professionell personal det syftar till att ge ett positivt bidrag till pedagogisk utveckling i Indonesien. SBM ITB har för närvarande en elevkår av 2221.
Autonomi SBM ITB har full befogenhet att fatta beslut satt strategisk och operativ nivå. På den strategiska nivån är SBM ITB tillstånd att inleda internationella relationer och att erbjuda nya utbildningar. Icke desto mindre måste programmen uppfylla regler som införts av undervisningsministeriet i Indonesien.
På operativ nivå har SBM ITB beviljats vissa grader av självständighet av ITB. Inom finans har SBM ITB befogenhet att hantera 70% av sina terminsavgifter; resterande 30% behålls av ITB. Tillgången till ekonomiska resurser har gjort det möjligt SBM ITB att utveckla sitt ersättningssystem för att attrahera och behålla exceptionella lärare och rekrytera professionell personal som behövs för att upprätthålla en hög servicenivå.
SBM ITB är auktoriserad att utveckla sin egen läroplan, att föreslå och därefter köra en ny akademiska program för att hantera alla akademiska program (inom SBM ITB), och att utvecklas samt att genomföra forskningsagendan SBM ITB. Både vid operativa och akademiska nivåer, SBM ITB i linje med den politik som ministeriet för forskning, teknik och högre utbildning Indonesien. Till exempel, för att främja utvecklingen av fakulteten har SBM ITB utformat ersättningssystem bygger på tre akademisk verksamhet: undervisning, forskning och samhällstjänster (som grund för högre utbildning i Indonesien) .Detta situation leder till lärare balansera dessa tre aktiviteter för att öka sin kompetens och bidra till SBM ITB uppdrag.
erkännande Som nämnts ovan, 2015 ITB rankades som nummer ett på listan över bästa universiteten frisläppas av ministeriet för forskning, teknik och högre utbildning. År 2009, bara sex år efter starten i december 2003, SBM ITB fått erkännande från SWA Magazine (http://www.swa.co.id, en uppskattad affärstidning i Indonesien), som den bästa MBA-program i Indonesien. Tidningen erkände också IBE (Integrative Business Experience) från SBM ITB som en av de mest innovativa program som erbjuds av handelshögskolor.
Den mycket höga offentliga rykte SBM ITB framgår av lowstudent entré rate.The entré hastigheten för grundutbildningen i 2014-2015 var bara 4%. Det fanns 3.207 sökande till de 136 tillgängliga platserna i grundutbildningen. Vid ett förhållande av 24: 1, har SBM ITB blivit en av de mest eftertraktade handelshögskolorna i Indonesien.