SUPSI
Introduktion
Vad är SUPSI
University of Applied Sciences and Arts i södra Schweiz ( SUPSI ) är ett av de nio professionella universitet som erkänts av Schweiziska edsförbundet.
SUPSI grundades enligt federal lag och erbjuder mer än 30 kandidatexamen och magisterexamen, kännetecknade av banbrytande utbildning som förenar klassisk teoretisk-vetenskaplig instruktion med professionell inriktning. Stor omsorg läggs vid forskning som bedrivs i nyckelsektorer på konkurrenskraftigt förvärvade projekt med stora europeiska och nationella byråer eller på uppdrag av organisationer och institutioner.
Framtidsvision
SUPSI som en agent för förändring, som bidrar till utvecklingen av en kulturellt framåtblickande region, framställd av företag, organisationer och professionella aktörer som kan ta itu med komplexiteten i socioekonomiska, tekniska, miljö- och kulturfenomen, i linje med principer för hållbar utveckling.
Uppdrag
I ett samhälle som präglas av djupgående förändringar producerar, utvecklar och sprider SUPSI kunskap och expertis som drivkrafter som är grundläggande för att stödja den ekonomiska, sociala, tekniska och konstnärliga utvecklingen i regionen och för att bidra till den kulturella och etiska tillväxten i både samhället som helhet och dess enskilda medlemmar.
För att uppnå detta mål verkar SUPSI inom universitetsutbildning på första och andra nivå, vidareutbildning, tillämpad forskning och tillhandahållande av konsult- och supporttjänster till företag och institutioner och antar en samarbetsvillig och samarbetsvillig hållning med de viktigaste samtalspartnerna. .
SUPSI fungerar som en kulturell och relationsbro som förbinder södra Schweiz - som kan definieras som den valda referensregionen - till resten av Schweiz och norra Italien.
SUPSI är dess förmåga att:
- uppnå en harmonisk sammanslagning av universitetets och yrkesrollerna genom att särskilt fokusera på kvalitet när de arbetar i dess olika sektorer;
- vid behov anta ett tvärvetenskapligt tillvägagångssätt som svar på kraven i en alltmer komplex situation som kräver tillämpning av ett brett spektrum av färdigheter och kunskaper.
- förstå och tillgodose de olika intressenternas behov, i linje med principerna för hållbar utveckling.
värden
styrka i undervisnings-, forsknings- och tjänsteleveransaktiviteter, lyhörd, både vad gäller form och innehåll, till användarens faktiska behov .; originalitet, i institutionens förmåga att presentera sig med metoder som integrerar teori och praktik och med en flexibel
en organisationsstruktur som kan ge en balanserad uppskattning av frågor om identitet och skillnad;
tvärvetenskap, som ett tillvägagångssätt som integrerar olika kunskapsområden för att hitta lösningar på komplexa problem som kombinerar de ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekterna av hållbarhet.
partnerskap internt, med de akademiska institutionerna och med andra offentliga och privata organisationer för att agera på ett synergiskt och effektivt sätt;
innovation, som ett ständigt grundläggande mål, för att anta en proaktiv hållning när det gäller att förutsäga den framtida utvecklingen av en snabbt föränderlig situation;
territorialitet, när de institutionella mandaten verkställs, vilket indikerar det särskilda fokus som ligger på referensregionens behov;
internationalitet, för att skapa möjligheter för internationell rörlighet och samarbete för lärare, forskare och studenter.