MSc International Luxury Industries Management
TBS Education
Nyckelinformation
Campus läge
Paris, Frankrike
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
12 - 12 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 18 500 / per year
Ansökningstiden
15 Jul 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
Introduktion
Programöversikt
Lyxmarknaden är i övergång och utvecklas ständigt sin marknadsföringspraxis, vilket innebär att studenter måste ta en sektoriell marknadsföringsstrategi när de arbetar i denna bransch. Master of Science in Luxury Industries Marketing and Management (L2M) kommer att utbilda kompetenta chefer som förstår utmaningarna bakom internationaliseringen av ett varumärke och digitalisering både i marknadsföringssyn och distribution. L2M-programmet kommer att lära eleverna hur man utformar en marknadsföringsstrategi som lyfter fram värdet för lyxvaror eller tjänster samt kombinerar nya konsumentinsikter och metoder för att optimera trendspotting inom lyxsektorn. Studenterna kommer att bli ombedda att distribuera lösningar som optimerar e-handel, enligt de nya trenderna för morgondagens konsumenter.
Studenterna kommer också att lära sig att inrätta en lämplig distributionsstrategi som anpassar sig till den nya konsumenten, och de kommer att utmanas att koppla samman kvaliteten på det traditionella individuella förhållandet och erfarenhetsmarknaden med rigorösa och kostnadseffektiva metoder för massmarknadsföring.
Eftersom konsumentutgifterna på lyxvaror och tjänster i Nordamerika, Kina, Indien, Brasilien och Ryssland fortsätter att öka, måste lyxvarumärkena expandera globalt vilket leder till utvecklingen av varumärkesbilder och skapandet av en innovativ portfölj. MSc-programmet kommer att hjälpa studenterna att förstå de utmaningar och komplexiteter som nya affärsmodeller medför genom förvärv och nya partnerskap.
Med sitt campus i hjärtat av Paris kommer studenter att dechiffrera universum som utgör varumärken som Hermes, YSL och Louis Vuitton. Genom att bo och studera i Paris kommer eleverna att förstå lyxhistorien och dess inverkan på Paris. Hem till de största lyxmarknadsgrupperna LVMH och Kering, representerar Paris lyx i all sin prakt.
- Varaktighet: 12 månader
- Campus: Paris
- Språk: engelska
- Läge: Heltid
- Certifiering: CGE
- Studieavgifter: 18000 €
- Ansökningsavgifter: 100 €
- Intag: september 2023
- Deadline: 15 juli 2023
styrkor
- Trots finanskrisen finns det 3-4% global tillväxt inom lyxsektorn. Tillväxten i denna sektor medför ett ekosystem av jobb och möjligheter.
- L2M-programmet täcker avancerad lyx och massa lyx; genom relationsmarknadsföring och en-till-en, kommer eleverna att lära sig att övergå från produktorientering till kundorientering.
- Integration i SM2 Cluster där studenter lär sig att analysera produkter och tjänster inom en viss marknad, kommunicera med konsumenter relevant information om produkter och tjänster, hur man distribuerar produkter eller erbjuder tjänster på en viss marknad och hur man planerar och utvecklar koncept för produkter eller tjänster inom ramen för nya affärsmodeller.
Antagningar
Läroplan
Programstruktur
MSc International Luxury Industries Management-programmet antar ett operativt tillvägagångssätt i sin pedagogik. Som namnet antyder följer programmet en trefaldig strategi med fokus på lyx, marknadsföring och management.
Master of Science in Luxury Industries Marketing & Management består av följande element:
- Allmän utbildningskurser i multikulturell ledning, affärsstrategi, ledarskap och HR, ekonomisk kontroll och internationell marknadsföring.
- Specialiserade marknadsföringskurser undervisade av akademiker inom områdena innovationmarknadsföring, konsumentbeteende, relationsmarknadsföring och dataanalys.
- Specialkurser undervisade av yrkesverksamma inom lyx, lyxmarknader, nya affärsmodeller inom lyx och lyxmarknadsföring och kommunikationsstrategi.
- Valfria kurser äger rum i Paris
föreläsare
- TBS permanenta fakulteten som kopplar ihop sin undervisningsmetodik med aktuell forskning.
- Branscharbetare som arbetar inom textildesign, varumärkearkitektur, interkulturell reklam, tvärkulturell hantering och trendspotting, lyxigt återmärke med erfarenhet av LVMH, Kering, Richemont, Hermes, Chanel och L'Oreal.
- Besöksprofessorer från toppuniversitet i Frankrike och utomlands.
Kurser
- Lyxmarknader och konsumenter
- Marknads- och kommunikationsstrategi i lyxindustrier
- Internationell affärsutveckling
- Hantera affärsverksamhet globalt
- Hantera människor globalt
- Skapa en lyxupplevelse genom detaljhandeln
- Lyx 2.0 och Datadriven marknadsföring
- Forskningsmetoder och dynamik kring konsumentbeteende
Programresultat
mål
- Upprätta ett relevant värdeerbjudande med tanke på lyxindustrins särdrag: "snabb lyx" -modell, betydelsen av berättande i kommunikation på mer horisontella kanaler (inklusive sociala medier), den betydande utvecklingen av försäljningsstället i den slutliga mixen.
- Förstå utvecklingen i den globala ekonomin och lyxmarknadens specifika egenskaper beroende på typen av produkter (mode & tillbehör, parfymer och kosmetika, haute-couture, lyxturism, avancerad lyx som båtar och bilar).
- Förvärva kompetens om dagens och morgondagens utmaningar specifika för lyxmarknaden med förståelse för aktörerna i sektorn och dess ekosystem; hantering av de nya lämpliga teknikerna för internationalisering och digitalisering av lyxmarknaden.
Studieavgift för programmet
Stipendier och finansiering
För att hjälpa våra studenter ekonomiskt erbjuder vi följande rabatter för våra Master of Science-program. Tänk på att rabatter och erbjudanden om ekonomiskt stöd är exklusiva och inte kan kombineras.
Early Bird-rabatt
Du kan få 10 % rabatt på dina studieavgifter om du ansöker och betalar före den 31 december. Observera att detta är den enda rabatten som kan ackumuleras med andra.
Partner universitetsrabatt
Studenter från TBS partneruniversitet och/eller studenter som har tillbringat en termin på ett TBS campus som en del av ett utbytesprogram får 10 % rabatt på sin studieavgift.
Syskonrabatt
Om du har en bror eller syster som för närvarande är inskriven i ett TBS program får du 15 % rabatt på dina studieavgifter.
Speciell rabatt
Du kan få denna 15 % rabatt baserat på dina betyg och övergripande profil. (begränsad)
Parrabatt
Om du är gift/har ett barn tillsammans och båda ansöker om ett TBS program för samma år, får du 20 % rabatt på studieavgiften för något av programmen.
Excellence rabatt
Du kan få denna 25% rabatt om du har >610 GMAT-poäng eller >75% GPA; 7,0 IELTS; en fantastisk prestation under intervjun. (begränsad)
Effektrabatt
Du kan få denna 25% rabatt om du har ett starkt miljö-/humanitärt/CSR-projekt och en bra akademisk fil. (begränsad)
Externa stipendier
Ett antal franska föreningar delar också ut stipendier till internationella studenter som studerar i Frankrike:
Eiffelstipendium
Eiffel Excellence Scholarship Program förvaltas av det franska Europa- och utrikesministeriet för att göra det möjligt för franska högre utbildningsanstalter att locka utländska toppstudenter att registrera sig för franska master- och doktorandkurser .
Ansökningsprocessen för Eiffelstipendiet är extremt selektiv. Kandidatstudenter måste vara icke-franska och vara mindre än 25 år gamla samtidigt som de måste bevisa utmärkta akademiska resultat. Detta stipendium kan ge upp till 1 000 € per månad till framgångsrika kandidater.
Campus France stipendieinformation
Internationella studenter som vill studera i Frankrike kan också ansöka om ett urval av nationella stipendier. För mer information kontakta Campus France .
Karriärmöjligheter
- Produktchef
- Marknadsföring / Kommunikationschef
- Marknadsanalytiker
- Marknadsundersökningsanalytiker
- Marknadsforskningschef
- Brand Manager
- Marknadsansvarig
- Gemensam chef
- Web Strategy Manager
- Kategorihanterare
Idealiska studenter
Studentprofil
- Studenter i företag, management, humaniora eller konst.
- Studenter motiverade att bedriva en karriär inom marknadsföring eller ledning med stort intresse eller önskan att arbeta i lyxindustrin.