Master i tvåspråkig utbildning
UCAM Universidad Católica San Antonio de Murcia
Nyckelinformation
Campus läge
Murcia, Spanien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 5 150 / per year
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
- Garanterad arbetslivserfarenhet
- Mångkulturell miljö
- Utvecklad yrkesskicklighet
- Ny tvåspråkig undervisningsmetod
- Spanska språkkurser
Varför studera denna mästare?
Studenter erbjuds en möjlighet att få värdefull klassrumserfarenhet av att arbeta tillsammans med lärare som är helt involverade i att tillhandahålla tvåspråkig utbildning av hög kvalitet.
Detta masterprogram bygger på 5 grundläggande pelare: adekvat utbildning i engelska och CEFR-nivå B2-certifiering (genom en officiell universitetsmasterexamen med B2 CEFR-kompetenser); användningen av tvåspråkiga strategier och resurser; studiet av deras underliggande teorier; tillämpningen av dessa teorier under praktik i skolor; och konsolideringen av de förvärvade kunskaperna i den avslutande magisteruppsatsen.
Idealiska studenter
UCAM Master's Degree in Bilingual Teaching (engelska) var speciellt utformad för personer som vill nå den nivå av språklig och metodisk kompetens som krävs för att undervisa i tvåspråkig utbildning och CLIL-program (Content and Language Integrated Learning).
Denna magisterexamen riktar sig till internationella och spanska universitetsakademiker från olika akademiska bakgrunder såsom förskole- och grundutbildning, ingenjörsvetenskap och andra akademiker med intresse för tvåspråkig undervisning och i CLIL-metoden. Denna magisterexamen i tvåspråkig undervisning riktar sig också till alla de lärare som nu arbetar i primära eller sekundära privata eller statliga skolor. Som ett inträdeskrav för denna forskarexamen måste kandidater ha och bevisa en B1-nivå i det engelska språket (enligt CEFR).
Programresultat
Tvåspråkighet definieras för närvarande som förmågan att kommunicera effektivt på två språk oavsett inlärningssätt och åldrar. Intresset och vikten av att lära sig ett främmande språk ökar nuförtiden på grund av den globaliseringsprocess som dagens samhälle är nedsänkt i. Som en konsekvens av de förändringar som har ägt rum i Europa under de senaste decennierna har det skett en betydande förändring av de europeiska medborgarnas språkliga medvetenhet.
Det akademiska, vetenskapliga och professionella intresset för denna Master härrör från de socioekonomiska behov som kräver fullt kvalificerade personer som kan kommunicera på mer än ett språk. Som ett resultat av detta har många tillvägagångssätt uppstått i undervisningsscenen med syfte att möta elevernas behov och utveckla nya metoder som möjliggör inlärning av ett främmande språk på ett naturligt sätt. Content Language Integrated Learning (CLIL) är den mest använda metoden i Europa. Integreringen av två läroplaner, språk och innehåll, kräver en metodologisk och språklig utbildning av lärare i grund- och gymnasieutbildning.
Syftet med denna master är att ge nuvarande och framtida lärare den språkliga och metodologiska utbildning som krävs för den nya tvåspråkiga undervisningssituationen. Studenterna kommer ständigt att exponeras för det engelska språket för att utveckla sin kommunikativa kompetens i det främmande språket under kursen. Dessutom kommer studenterna att introduceras till den nuvarande tvåspråkiga policyn samt de metodologiska principerna för CLIL-metoden när det gäller teorier, material, resurser och utvärdering. Nära slutet av läsåret kommer studenterna också att ha möjlighet att omsätta sin träning i praktiken under en övervakad praktik i en av de utvalda tvåspråkiga utbildningsinstitutionerna i UCAM-praktikprogrammet/Murcia-regionen.
Läroplan
Moduler
- I. Utveckling av kommunikativ kompetens: Muntliga färdigheter 6 hp
- I. Utveckling av kommunikativ kompetens: skriftliga färdigheter 6 hp
- I. Utveckling av kommunikativ kompetens: språklig medvetenhet 6 hp
- I. Engelska för specifika ändamål: CLIL 5 ECTS
- II. Design av material och metodisk innovation inom tvåspråkighet 5 hp
- II. Utvärderingstekniker för tvåspråkig undervisning 5 hp
- III. Tvåspråkighet i dagens samhälle: grunder och utveckling. Psykolinguistik och interspråk 10 hp
- IV. Introduktion till forskning i CLIL/EFL klasser 3 hp
- V. Praktik 8 hp
- VI. Avslutande masterarbete 6 hp
Praktik
UCAM:s karriärtjänster kommer att vara tillgängliga för studenter, inklusive SOIL – det vill säga UCAMs " Orientation and Work Placement Service ", "Portal de Empleo" – universitetets sysselsättningsportal – och "Network of Recruiting Erasmus", en tjänst som främjar internationella studenters anställning i toppföretag i hela Spanien .
Karriärmöjligheter
Magisterexamen i tvåspråkig utbildning kommer att hjälpa till att möta den nuvarande efterfrågan på experter inom området tvåspråkig undervisning och lärande. Framgångsrika akademiker kan välja från en rad olika positioner inom tvåspråkig utbildning. Färdigheter som utvecklats under kursen förbereder studenterna för att arbeta inom följande områden:
- Tvåspråkig undervisning i grundskolan och gymnasieskolan.
- Bedömning och ledning av tvåspråkiga program i skolor.
- Utveckling av kursplaner.
- Materialdesign och utvärdering.
- Utvärdering av IKT-verktyg som tillämpas på tvåspråkig utbildning.
- Forskning och innovation inom tvåspråkighet och relaterade utbildningsfrågor.