Interuniversity Master i Labor Orientation and Intermediation
Murcia, Spanien
VARAKTIGHET
1 Years
SPRÅK
Spanska
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
06 Sep 2024
TIDIGASTE STARTDATUM
Sep 2024
STUDIEAVGIFTER
EUR 2 280 / per year *
STUDIEFORMAT
Blandad
* 3671,32 €: internationella studenter. Uppgifterna som visas på denna sida är inte officiella, endast vägledande. För mer information kontakta sekretariatet för motsvarande centrum.
Introduktion
Karriärvägledning och förmedling är en professionell verksamhet som under de senaste åren har upplevt en stor boom, som en följd av det åtagande som görs för karriärvägledning i aktiv sysselsättningspolitik, både i Europeiska unionen och i Spanien. Till skillnad från andra åtgärder på arbetsmarknaden kräver genomförandet av dessa personlig och specialiserad uppmärksamhet för användarna av dessa tjänster. Av denna anledning har offentliga förvaltningar och enheter som agerar inom karriärvägledningen använt anställning av professionella och tekniker, helst universitetsstudenter. I de flesta fall krävs det emellertid endast ha en universitetsexamen, vilket helt klart är otillräckligt eftersom det inte finns någon nödvändig kompetens för att kunna utveckla yrket med garantier. Denna magisterexamen svarar på detta behov.
Master of Orientation and Job Intermediation är en pionjär i Spanien och erbjuds endast hittills på ett par universitet. Detta är officiellt, förutom att det är interuniversitet, eftersom de två offentliga universiteten i Murcia-regionen deltar i det. Titeln erbjuds av fakulteten för företag vid Polytechnic University of Cartagena och fakulteten för arbetsvetenskap vid Universidad de Murcia , även om undervisningsverksamheten kommer att genomföras i anläggningarna på den andra på Espinardo University Campus.
Mästaren består av 60 hp. Profilen är utformad för personer som arbetar eller vill arbeta inom arbetsrådgivning och jobbmedling i vid bemärkelse. Studieplanen verifieras av den nationella byrån för kvalitetsbedömning och ackreditering och väntar på det slutgiltiga godkännandet av interuniversitetsrådet i Murcia-regionen.
Master-fil
Lärningscenter: | Fakulteten för arbetsvetenskap |
Typ av undervisning: | semipresencial |
språk: | spanska |
varaktighet: | Ett år |
ECTS-poäng: | 60 |
titel: | Interuniversity Master i Labor Orientation and Intermediation |
Stipendier, bidrag och rörlighet: | Nationell / internationell |
Pris per kredit: |
|
motivering
Orientering och arbetsmarknadsförmedling har fått en ökande betydelse i vårt land under de senaste åren på grund av de nya inriktningarna på aktiv sysselsättningspolitik som genom dem syftar till att utöka möjligheterna till anställbarhet och etablera system som kan svara på de olika situationerna som de uppstår under hela arbetslivet för människor.
Men det saknar en adekvat akademisk ram. Professionals som får tillgång till detta arbete gör det från olika utbildningsområden och mycket av deras yrkesutövning utförs autonomt, i enlighet med deras egna färdigheter och kunskap. Således har vissa akademiska discipliner lånat innehåll som har varit användbart för jobbet som arbetsledare och mellanhänder. Den tvärvetenskapliga karaktären av arbetsrådgivning och förmedling observeras tydligt eftersom bidrag från discipliner som ekonomi, sociologi, lag, psykologi eller pedagogik eller psykopedagogik, bland annat, är nödvändigt för att detta arbete ska kunna utföras korrekt.
Denna brist på definition sträcker sig till professionell övervägande av rådgivaren. I Spanien varierar detta mellan de olika autonoma gemenskaperna som under senare år har utvecklat mycket heterogena föreskrifter om arbetsvillkor. Under samma benämning av rådgivare kan figurer med mycket olika funktioner och kompetenser inkluderas.
Med syftet att tillgodose utbildningsbehovet för rådgivaren och jobbförmedlaren inom deras olika akademiska discipliner och så att de kan utföra sitt arbete effektivt, på grund av den stora rapporten om deras arbete inom det ekonomiska och sociala området i landet, födas orienteringsmeisteren och arbetsförmedling.
För detta inkluderar utbildningen i klassrummet och utanför klassrummet som lärs ut i Mästaren deltagande av relevanta och aktiva yrkesverksamma och forskare i sektorn, vilket gör det möjligt för elever att förvärva förstahands kunskap och professionella attityder som är svåra att överföra på annat sätt. Användningen av egna fallstudier av lärare gör det möjligt att introducera eleven till verkligt beslutsfattande och observera hur erfarna yrkesverksamma möter dessa typer av frågor som är så relevanta för deras dagliga arbete.
Dess design och utveckling inkluderar avdelningarna för tillämpad ekonomi, sociologi och socialpolitik, psykiatri och socialpsykologi, arbets- och socialförsäkringsrätt, finansiell ekonomi och redovisning, politiska och administrativa vetenskaper, forskningsmetoder och diagnos inom utbildning. Dessutom har vi samarbete med professionella med erkänd prestige inom detta område, både inom den privata och offentliga sektorn. Befälhavaren har förhandsavtal och snart kommer avtal att undertecknas med Arbets- och utbildningstjänsten i Murcia-regionen (SEFCARM), Guidance Association of the Murcia Region, Association of Development and Employment Agents in the Murcia Region , den lokala utvecklingsbyrån för Cartagena, lokala initiativ, SL och föreningen för universitetsstudenter och tekniker för lokala, landsbygds- och sysselsättningsfrämjande, bland andra.
mål
Det övergripande syftet med mästaren är att utbilda yrkesmän och forskare som är specialiserade inom arbetsrådgivning och förmedling. OIL-programmet är en högre nivå och tvärvetenskaplig akademisk utbildning som, förutom att överföra specialkunskap och nödvändiga instrument för karriärvägledning och egenföretagande, främjar deltagarnas personliga, ledande och analytiska förmåga, svarar på behoven hos båda offentliga förvaltningar såväl som privata enheter och den tredje sektorn.
kompetens
Grundläggande kompetenser
Följande grundläggande kompetenser kommer att garanteras som ett minimum, och de andra som visas i den spanska ramen för kvalifikationer för högre utbildning (MECES). Den grundläggande kompetensen i denna studieplan kommer att tillåta och garantera studenter:
- Vet hur man tillämpar den förvärvade kunskapen och deras förmåga att lösa problem i nya eller lite kända miljöer inom bredare eller tvärvetenskapliga sammanhang relaterade till deras studieområde.
- Att kunna integrera kunskap och möta komplexiteten i att formulera bedömningar baserade på information som är ofullständig eller begränsad inkluderar reflektioner om de sociala och etiska ansvar som är kopplade till tillämpningen av deras kunskap och bedömningar.
- Kommunicera sina slutsatser och de senaste kunskaperna och skälen som stöder dem till specialiserade och icke-specialiserade målgrupper på ett tydligt och otvetydigt sätt.
- Har de inlärningsförmågor som gör att de kan fortsätta studera på ett sätt som till stor del måste vara självstyrd eller autonom.
allmänna färdigheter
- Att kunna veta utvecklingen på arbetsmarknaden och dess förekomst på behoven för professionell inriktning i dagens samhälle och i vår miljö.
- Att kunna uppmuntra användare av orienteringen att värdera sina potentialer och intressen, underlätta reflektion över deras färdigheter, attityder, framgångar och preferenser och att uppnå att de fastställer mål för deras framtida anställning.
- Gynna egenföretagande och skapandet av företag som en av de möjliga karriärmöjligheterna.
- Analysera trenderna för sysselsättningssituationen på internationell, europeisk och nationell nivå och deras konsekvenser för lokala arbetsmarknader.
- Att utarbeta och utforma projekt vars syfte är åtgärder relaterade till arbetsorientering och förmedling och, i förekommande fall, kan vara avsedda för offentliga krav på stöd.
- Känna och analysera på ett kritiskt, systematiskt och strukturerat sätt de olika teoretiska och interventionsmodeller och metoder i professionell vägledning för deras effektiva tillämpning
- Hantera och uppdatera relevant dokumentation om tillgång till anställning, utbildning och lansering av affärsinitiativ och entreprenörer.
- Har förmågan att utforma inledande forskningsdokument om karriärvägledning, sysselsättning och arbetslöshet
- Utvärdera och rapportera om orienterings- och arbetsförmedlingsprocesserna och de erhållna resultaten.
- Främja och stimulera samarbetsrelationer mellan olika sociala agenter, för att driva innovation och förbättra interventionen.
- Utforma, utveckla och utvärdera projekt, program, tjänster och policyer för utbildning och personlig, akademisk och professionell utveckling.
- Känn, använder och dominerar källor, resurser, nätverk, strategier och tekniker för orientering och arbetsförmedling med effektivitet och effektivitet.
allmänna färdigheter
- Möjlighet att klassificera användaren utifrån sina personliga egenskaper och hänvisa dem till den mest lämpliga typen av orientering.
- Lägg fram förslag om anställbarhet utifrån situationen på de närmaste arbetsmarknaderna och informera om de mest lämpliga anställningsmöjligheterna för den professionella profilen.
- Förstå de professionella målen och användarnas situation i förhållande till sysselsättning och utbildning, stödja de som behöver det att utföra en arbetssökningsplan och valet av strategier och resurser som är bäst lämpade för deras profil.
- Förbered med användaren en handlingsplan som gör att de kan uppnå de föreslagna målen i förhållande till arbetsplatsen.
- Utför analys och prospektering av lokala arbetsmarknader från de viktigaste informationskällorna som finns tillgängliga på lokal, regional och nationell nivå.
- Publicera de olika teknikerna som används i jobbsökningen och deras användning, anpassa dem till deras egenskaper och intressen.
- Utforma och hantera insatser inom insättningsprogrammen och initiativ riktade till grupper med speciella införlivningssvårigheter på arbetsmarknaden.
- Utvärdera användarnas behov och identifiera personliga problem som hindrar tillgången till ett yrke.
- Träna användare i utvecklingen av personliga aspekter för sysselsättningen, när detta utgör ett problem för införandet.
- Ledsa användaren i genomförandet av sökplanen, utvärdera resultaten och ändra den vid behov.
- Utvärdera livskraften i att skapa en affärsverksamhet med tanke på de personliga förutsättningarna och situationen för den produktiva miljön.
- Känner till de viktigaste egenskaperna som en företagare måste uppfylla och de nödvändiga förfarandena för att skapa företag.
- Hjälp med att definiera affärsidén och de viktigaste affärsmålen att uppnå, tillsammans med definitionen av en initial affärsplan.
- Informera de företagare som är intresserade av att skapa ditt företag i de frågor som hjälper dem att starta det.
- Utför jobbsökande uppgifter i den närmaste produktiva miljön, identifiera de yrken som företagen kräver och deras specifika egenskaper.
- Upprätta specifika utbildningsplaner som syftar till att utbilda arbetare från lokala företag.
- Föreslå och utforma forskningsstudier om införingsprocesser och sysselsättningspolitik
- Känna till den socioekonomiska och politiska referensmiljön för professionell / arbetsledningsinsats.
- Känn instrument, metoder och tekniker för diagnos, utveckling och utvärdering av professionell inriktning riktad till människor, grupper och organisationer.
- Känn system för planering och hantering av tjänster, program och åtgärder för professionell orientering och anställning
- Välj typer av vägledande interventioner i enlighet med mål, sammanhang, mottagare och användningsmetoder och instrument för individuell, grupp- och institutionell tillämpning.
- Känn och analysera både det nationella kvalifikations- och yrkesutbildningssystemet och den europeiska kvalifikationsramen.
- Utvärdera kritiskt och reflekterande olika övergångar och typer av övergång under hela livscykeln och fastställa och karakterisera funktionerna och komponenterna i karriärvägledning för övergången.
- Känn och analysera det nya strukturella ramverket för jobbutbildning och dess potentiella stimulans för karriärutveckling.
Nivåförmåga
Dessa kompetenser motsvarar dem som samlas in i graden av arbetskraftsrelationer och mänskliga resurser och kommer bara att behöva tas av studenter som inte har förvärvat dem i sin behörighet.
- Känner till regelverket för arbetskraftsrelationer.
- Känner till regelverket för social trygghet och kompletterande socialt skydd.
- Förvärva kunskap om arbetspsykologi och förhandlingstekniker.
- Ha kunskap om ekonomi och arbetsmarknaden.
- Förvärva kunskap relaterad till socio-arbetar politik.
- Känner till de grundläggande rättsliga inslagen i sociala relationer och laglig handel.
- Välj och hantera information och arbetsdokumentation inom de olika områdena.
- Känn och analysera det nya strukturella ramverket för jobbutbildning och dess potentiella stimulans för karriärutveckling.