Interuniversity Master i mobil kommunikation och digitalt innehåll
Murcia, Spanien
VARAKTIGHET
1 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
EUR 2 280 / per year *
STUDIEFORMAT
Blandad
* 3671,32 €: internationella studenter. Uppgifterna som visas på denna sida är inte officiella, endast vägledande. För mer information kontakta sekretariatet för motsvarande centrum.
Introduktion
Master-fil
Lärningscenter: | Fakulteten för kommunikation och dokumentation |
Typ av undervisning: | semipresencial |
språk: | spanska |
varaktighet: | Ett år |
ECTS-poäng: | 60 |
titel: | Interuniversity Master i mobil kommunikation och digitalt innehåll |
Stipendier, bidrag och rörlighet: | Nationell / internationell |
Pris per kredit: |
|
motivering
Under det senaste decenniet har den traditionella mediesektorn mött en perfekt storm där olika former av kris konvergerar: finansiering, innehållsformat, reklaminvesteringar, managementmodeller, affärsmodeller etc. Utvecklingen av digitala medier och innehåll (online, på dedikerade enheter och / eller mobila enheter) utgör i detta sammanhang relevanta utmaningar för institutionernas (media) och professionella (journalister, annonsörer, kommunikatörer ...) vars sociala relevans är utan tvekan.
Enligt den senaste rapporten om informationssamhället i Spanien (2013) har två av tre användare av information och innehåll redan tillgång till dem via digitala enheter. Nästan halva tiden som den genomsnittliga användaren dagligen spenderar på innehållskonsumtion gör det genom mobila digitala skärmar och 2012 blev Spanien EU-landet med den största flotta av avancerade mobila enheter. Paradoxalt nog är perioden med den största efterfrågan på innehåll (nyheter, underhållning, social anslutning) också den period med störst oändlighet i affärs-, affärs- och medihanteringsmodeller.
Kort sagt, alla kommunikationsaktörer måste anpassa sig till den digitala miljön: företag, proffs, användare, reklambyråer etc. I denna omvandlingsprocess spelar ekosystemet för mobilkommunikation en allt viktigare roll som en förstärkare av processer initierade på det konventionella Internet (integration av innehåll och sociala nätverk, ökningen av personlig information) och som en motor för specifika transformationer. (personalisering, geolokalisering, nya distributionskanaler, nya affärsmodeller etc.).
Förändringarna härrörande från den digitala miljön representerar således å ena sidan ett enastående forskningsområde och å andra sidan ett specifikt utbildningsfält utöver de traditionella kommunikationsstrukturerna och format som utgör huvuddelen av utbildningserbjudandet inom detta område .
Samtidigt sätter den digitala miljön med sin karakteristiska mångsidighet och överkomliga kostnader en horisont med hög potential för experiment, innovation, egenföretagande och entreprenörskap.
kompetens
Förutom de allmänna behörigheterna i Interuniversity-magisterexamen i mobil kommunikation och digitalt innehåll som anges i den spanska kvalifikationsramen för högre utbildning, är följande specifika kompetenser för examen (CET):
- Känn och förstå arten, utvecklingen och sammanhanget för de produktiva aktörerna i ekosystemet för digitalt innehåll.
- Analysera och tillämpa kontextuellt särdragen i de nya formatet för digitalt innehåll, deras affärsmodeller och distributionskanaler, liksom deras integration med andra format och plattformar.
- Känn och förstå arten och utvecklingen av digitalt innehåll i ekosystemet för mobilkommunikation: dess aktörer, format, strukturer och konsument scenarier.
- Förstå och analysera de aktuella omvandlingarna av det strategiska, reklam- och varumärkekommunikationssystemet som härrör från utvecklingen av den digitala och mobila miljön.
- Känna till och tillämpa de tekniska bidrag som rörlighet rör sig till innovation inom digitalt innehåll.
- Anta det strategiska värdet för hantering av personlig information vid implementering av tjänster förknippade med digitalt och mobilt innehåll, liksom dess tillämpning på affärsmodeller och spridningskontrollmodeller.
- Känn och utvärdera skapande- och spridningsmiljöer (plattformar) för mobilt innehåll samt de verktyg, processer, resurser och kostnader som är inblandade.
- Differentiera och effektivt använda aktuella verktyg och programvara för redigering, efterproduktion och spridning av digitalt innehåll.
- Avgränsa, analysera och exponera med vetenskapliga rigoritetsprocesser, fenomen och fall inom området för nytt digitalt innehåll och mobil kommunikation.
- Förstå, utvärdera och diskutera relevanta erfarenheter i utvecklingen av projekt och tjänster för mobilt digitalt innehåll.
Graduate profil
Den forskarstuderande kommer att ha specialiserad kunskap om (a) marknaden för digitalt innehåll (struktur och omvandling av innehållsindustrin från utveckling av digital och mobil kommunikation, nya spelare, affärsmodeller, distributionskanaler, nya reklammodeller, regelverk etc.), (b) nya innehållsformat och kreativa strategier (transmediaintegration, multiscreen, integration i sociala nätverk etc.) och (c) verktyg och teknik (språk, plattformar och verktyg för att skapa digitalt innehåll med särskild uppmärksamhet på mobila enheter) såväl som ny teknik för mervärdet av digitalt innehåll (geolokalisering, förstärkt verklighet, profilhantering, riktad annonsering etc.). Denna profil möjliggör entreprenörskap inom kommunikation, integration i team för digitala medier och forskning inom digitalt innehåll och kultur.