Keystone logo
Universidad de Murcia Master i europeisk jämförande litteratur
Universidad de Murcia

Master i europeisk jämförande litteratur

Murcia, Spanien

1 Years

Spanska

Heltid

06 Sep 2024

Sep 2024

EUR 2 280 / per year *

På Campus

* 3671,32 €: internationella studenter. Uppgifterna som visas på denna sida är inte officiella, endast vägledande. För mer information kontakta sekretariatet för motsvarande centrum.

Introduktion

Universitetets magisterexamen i jämförande litteratur är tänkt som en inledande magisterexamen i forskning i litterära studier av europeisk tradition. Mästaren föreslås som ett sätt att specialisera den redan utexaminerade studenten i teoretisk och metodisk kunskap om jämförande litteratur och i europeiska litterära studier. I den första dimensionen, med särskild tonvikt på de teoretisk-kritiska strömmar och metodologiska tillvägagångssätt med större giltighet och nuvarande inflytande.

I sin utveckling är masterstudieplanen utformad som ett stöd för den historiska kunskapen om den europeiska litterära traditionen genom att studera olika litterära traditioner i deras samtrafik, det vill säga som nätverk av flytande transversalitet och ömsesidigt inflytande.

Programmet strävar efter följande allmänna mål för titeln:

  • Träna eleven i studiet av europeiska litterära traditioner, inte förstått som ett komplement till parallella berättelser utan som ett nätverk av inbördes förhållanden. För detta påverkar kurserna som erbjuds de perioder, genrer, teman eller teoretiska begrepp för största projektion och inflytande i europeisk kultur. Detta strävar efter en bred och systematisk förståelse av studiefältet, som sedan tillåter specialisering.
  • Främja kunskap om de viktigaste trenderna i litteraturteori och deras tillämpning på analysen av det litterära faktumet och kulturella fenomen. Detta söker aktuell utbildning, fokuserad på de senaste bidrag (ofta också mer komplexa och sofistikerade) från kritisk teori och litteraturteori.
  • Träna studenter i protokollen från litterär forskning: sammanställning och bibliografisk granskning, formulering av avhandling och arbetshypoteser, argumentation och hantering av primära och sekundära källor.
  • Träna forskare som kan hantera den senaste kunskapen, teorierna och metoderna i litteraturstudier för att producera kvalitetsforskning, i form av kritiska studier som gör det möjligt att utveckla kunskap inom området jämförande litteraturstudier.
  • Från kunskapssynpunkt kommer eleverna att försöka främja en kritisk och strikt inställning till de olika metoder och skolor som närmar sig litteraturstudien. Målet kommer att vara att studenten inte bara kan tillämpa de mest lämpliga metodologiska och konceptuella verktygen på sin forskning, utan också vet hur man kan urskilja sina gränser och problem.

Master-fil

Undervisningscentrum: Bokstavsfakulteten
Undervisningstyp: I person
Språk: spanska
Varaktighet: Ett år
ECTS poäng: 60
Kompetens: Magisterexamen i jämförande europeisk litteratur
Pris per kredit:
  • I första registrering: 37,11 €
  • I 2: a registrering: 60,32 €
  • I 3: e registrering: 69,59 €
  • I fjärde eller i följd: 69,59 €

motivering

Universitetets magisterexamen i jämförande litteratur är tänkt som en inledande magisterexamen i forskning i litterära studier av europeisk tradition. Mästaren föreslås som ett sätt att specialisera den redan utexaminerade studenten i teoretisk och metodisk kunskap om jämförande litteratur och i europeiska litterära studier. I den första dimensionen, med särskild tonvikt på de teoretisk-kritiska strömmar och metodologiska tillvägagångssätt med större giltighet och nuvarande inflytande. I sin utveckling är masterstudieplanen utformad som ett stöd för den historiska kunskapen om den europeiska litterära traditionen genom att studera olika litterära traditioner i deras samtrafik, det vill säga som nätverk av flytande transversalitet och ömsesidigt inflytande.

Mästaren tillåter att fördjupa förmågan att analysera litterära texter med uppmärksamhet på dess formella, historiska-kontextuella och konceptuella element. På samma sätt kommer det att utveckla fakulteterna för att identifiera problem och ämnen för studier och välja det kritiska perspektivet som gör att de kan förstås och utforskas med större prestanda. Slutligen kommer det att introducera studenterna till kunskapen om forskningsprotokoll i litterära studier: bibliografisk sökning, hypotesbildning, korpusval, metodalternativ, utvärdering av befintlig litteratur, argumentation och bevis.

kompetens

Grundläggande kompetenser

  • Kunskap och förståelse som ger underlag eller möjlighet till originalitet att utveckla och / eller tillämpa idéer, ofta i forskningssammanhang.
  • Att studenterna kan tillämpa sina kunskaper och sin förmåga att lösa problem i nya eller okända miljöer inom bredare (eller tvärvetenskapliga) sammanhang relaterade till deras utbildningsområde.
  • Eleverna har möjlighet att integrera kunskap och hantera komplexitet och formulera bedömningar baserade på information som var ofullständig eller begränsad, inkluderar reflektioner om sociala och etiska ansvar i samband med tillämpningen av sina kunskaper och bedömningar.
  • Att eleverna vet hur de kan kommunicera sina slutsatser och de kunskaper och de ultimata skälen som stöder dem till specialiserade och icke-specialiserade målgrupper på ett tydligt och otvetydigt sätt.
  • Att eleverna har de lärande färdigheter som tillåter dem att fortsätta att studera på ett sätt som i stor utsträckning kommer att vara självstyrt eller autonomt.

allmänna färdigheter

  • Kunna uttrycka sig korrekt på spanska inom området jämförande litteraturstudier.
  • Förstå och uttrycka sig på ett främmande språk på en B1-nivå enligt CEFR inom området jämförande litteraturstudier.
  • Kunna hantera information och kunskap inom området litterära studier och jämförande litteratur, inklusive att veta hur man använder användaren de grundläggande verktygen för informations- och kommunikationsteknik (IKT).
  • Handla med etisk etik och intellektuell integritet i studien och forskningen i jämförande litteratur, som kommer att utvärderas på grundval av respekt, av studenten, mot kriterierna för tillskrivning av immateriell egendom och korrekt citering av informationskällor.
  • Att kunna projicera de kunskaper, förmågor och färdigheter som förvärvats i jämförande litteraturstudier för att främja ett samhälle baserat på värderingarna frihet, rättvisa, jämlikhet och pluralism, som kan utvärderas med avsaknad av uttryck. irriterande eller diskriminerande mot den kulturella, etniska, köns- eller sexuella skillnaden mellan individer eller samhällen.
  • Att kunna arbeta som ett team och interagera med andra människor inom litteraturvetenskap eller olika yrkesområden.
  • Utveckla initieringsfärdigheter för forskning inom studier inom jämförande litteratur.
  • Demonstrera kapacitet för analys och syntes i informationshantering och problemlösning i jämförande litteraturstudier.
  • Demonstrera kreativitet när det gäller tillvägagångssätt och utveckling av arbetshypoteser, analys och problemlösning inom området jämförande litteraturstudier.
  • Utveckla en kritisk anda i litterära jämförande studier.

Transversella kompetenser

Inga uppgifter

särskilda färdigheter

  • Känner till de viktigaste metodologierna och tillämpningsteorierna i studien av jämförande litteratur, med särskild tonvikt på de teoretisk-kritiska strömmarna och metodiska metoderna med större giltighet och inflytande.
  • Känner till den europeiska litterära traditionens historia genom att studera olika traditioner som förstås i deras samtrafik, det vill säga som nätverk av flytande transversalitet och ömsesidigt inflytande.
  • Förvärva förmågan att analysera litterära texter med hänsyn till deras formella, historiskt-kontextuella och konceptuella element.
  • Förvärva förmågan att analysera och utvärdera, det vill säga att identifiera problem och ämnen för studien och välja det kritiska perspektivet som gör att de kan förstås och utforskas med större prestanda.
  • Känner till litteraturforskningens protokoll: den bibliografiska sökningen, bildandet av hypoteser, valet av korpus, metodologiska alternativ som är lämpliga för studiemålet, utvärderingen av befintlig litteratur samt protokoll för argumentation och bevis.

Graduate profil

Master in European Comparative Literature försöker ge studenterna en exitprofil som garanterar att:

  • Känner till litteraturforskningens protokoll: sammanställning och bibliografisk granskning, formulering av avhandlingar och arbetshypoteser, argumentation och hantering av primära och sekundära källor.
  • Kunna tillämpa den förvärvade kunskapen och deras problemlösningsförmåga i nya eller lite kända miljöer, både i de olika grenarna för jämförande litterära studier och i tvärvetenskapliga sammanhang där studiet av litterära fenomen kompletteras med kunskap producerad i andra kunskapsgrenar.
  • Kunna integrera kunskap i litteraturteori och jämförande litteratur och möta komplexiteten i att göra bedömningar baserade på information som, om den är ofullständig eller begränsad, inkluderar reflektioner över de sociala och etiska ansvar som är kopplade till tillämpningen av deras kunskap och bedömningar. .
  • Vet hur du kommunicerar dina slutsatser och den senaste kunskapen och skälen som stöder dem till specialiserade och icke-specialiserade målgrupper på ett tydligt och entydigt sätt.
  • De har inlärningsförmågan som gör att de kan fortsätta studera på ett sätt som till stor del kommer att vara självstyrt eller autonomt.

Om skolan

Frågor