Keystone logo
Universidad de Murcia Masterexamen i pedagogisk psykologi
Universidad de Murcia

Masterexamen i pedagogisk psykologi

Murcia, Spanien

1 Years

Spanska

Heltid

06 Sep 2024

Sep 2024

EUR 2 280 / per year *

På Campus

* 3671,32 €: internationella studenter. Uppgifterna som visas på denna sida är inte officiella, endast vägledande. För mer information kontakta sekretariatet för motsvarande centrum.

Introduktion

Universitetets magisterexamen i pedagogisk psykologi består av 90 hp. Det innehåller följande två träningsprofiler:

  • Professionell profil, med förmågan att planera och genomföra psykoeducationsåtgärder, med hög grad av specialisering, i individuella, grupp- och institutionella situationer, samt förmågan att ingripa i människor under hela livscykeln.
  • Forskning och akademisk profil, med adekvat förberedelse för att generera vetenskaplig kunskap av hög kvalitet, för att genomföra och kritiskt analysera högspecialiserad forskning och för att skapa, analysera och sprida information och kvalificerad utbildning i pedagogisk psykologi.

Målet med master är att utrusta eleverna med kompetenser, färdigheter och verktyg för professionell och utredande praxis, kopplad till området pedagogisk psykologi. Dessa mål specificeras för att uppnå följande kompetenser:

  • Kunna utforma, utveckla och utvärdera komplexa forskningsprocesser som kommer att tillämpas i olika psyko-pedagogiska sammanhang genom innovativa metodiska metoder.
  • Tillämpa de teoretiska och metodologiska grunden som förvärvats för att bygga, validera och använda avancerade tekniker och instrument i psyko-pedagogisk forskning, såväl som den kvalitativa och kvantitativa analysen av den information som samlas in med dessa instrument.
  • Anställa de mest innovativa modellerna, principerna, kompetenserna och tillvägagångssätten för utbildningspsykologi i formella och icke-formella psykoducerande sammanhang.
  • Tillämpa den mest avancerade kunskapen för vård av barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättningar, tillhörande biopsykosociala riskgrupper, medlemmar i sociokulturella mångfaldsgrupper, etc., i flera psykoeducerande sammanhang.
  • Designa och tillämpa de senaste psyko-pedagogiska diagnostiska teknikerna och instrumenten för att svara på specifika psyko-pedagogiska åtgärder, såsom: diagnostisera behov, förmågor, uteslutningsfaktorer, inlärningssvårigheter etc.
  • Koordinera design, tillämpning och utvärdering av psyko-utbildnings- och utbildningsinsatser genom högsta nivå IKT, utöver andra media och kommunikations- och informationsnätverk (radio, tv, press, internet, etc.), välja mest lämplig för den virtualiserade undervisningsprocessen.
  • Förmåga att genomföra reflektioner och analyser inom pedagogisk psykologi med specialiserad kunskap, med begreppsmässig precision och intellektuell rigoritet.
  • Personliga och interpersonella färdigheter för att arbeta i specialiserade och konkurrenskraftiga grupper av tvärvetenskaplig sammansättning.

Master-fil

Lärningscenter: Psykologiska fakulteten
Typ av undervisning: presencial
språk: spanska
varaktighet: 1,5 år
ECTS-poäng: 60
titel: Universitetets magisterexamen i pedagogisk psykologi
Stipendier, bidrag och rörlighet: Nationell / internationell
Pris per kredit:
  • I första registrering: 37,11 €
  • I 2: a registrering: 60,32 €
  • I 3: e registrering: 69,59 €
  • I fjärde eller i följd: 69,59 €

motivering

Från början av implementeringen av psykologi som en vetenskaplig disciplin, utbildning, förstått i dess bredaste bemärkelse av utbildning och utveckling, dyker upp som ett av de mest relevanta områdena för vetenskaplig och professionell specialisering. För närvarande har pedagogisk psykologi ett korpus av teoretisk, teknisk och tillämpad kunskap som tydligt systematiseras och differentieras från andra områden och på både akademiska och professionella nivåer är psykoeducational forskning och intervention starkt förankrad i de flesta europeiska stater.

Å andra sidan gynnar de socioekonomiska, kulturella och teknologiska förändringarna under de senaste decennierna och hastigheten med vilken de inträffar, utseendet på nya scenarier och sammanhang av utbildning och utveckling, som utgör nya utmaningar för psykologisk forskning å ena sidan och utvidgar å andra sidan den sociala efterfrågan på psykologer som är specialiserade på detta område. Vad tvingar proffsen till en ständig ansträngning för uppdatering och utbildning

Pedagogisk psykologi behandlar mänskligt beteende i formella och icke-formella utbildningssituationer. Han är intresserad av de psykologiska processerna som påverkar utveckling och lärande, både individ och grupp, och intervenerar i dem för att förbättra personens kapacitet under hela livscykeln och förbättra grupp- och institutionella processer. Således kommer utbildningspsykologens aktivitet att äga rum i socio-pedagogiska sammanhang av alla modaliteter och nivåer (reglerade, icke-reglerade, formella och informella system), i förekommande fall samordning med andra yrkesverksamma (pedagoger, lärare, fysioterapeuter, arbetsterapeuter etc.). ).

kompetens

Grundläggande kompetenser

Den grundläggande kompetensen i denna studieplan tillåter och garanterar att studenterna:

  • Kunskap och förståelse som ger underlag eller möjlighet till originalitet att utveckla och / eller tillämpa idéer, ofta i forskningssammanhang.
  • Att studenterna kan tillämpa sina kunskaper och sin förmåga att lösa problem i nya eller okända miljöer inom bredare (eller tvärvetenskapliga) sammanhang relaterade till deras utbildningsområde.
  • Eleverna har möjlighet att integrera kunskap och hantera komplexitet och formulera bedömningar baserade på information som var ofullständig eller begränsad, inkluderar reflektioner om sociala och etiska ansvar i samband med tillämpningen av sina kunskaper och bedömningar.
  • Att eleverna vet hur de kan kommunicera sina slutsatser och de kunskaper och de ultimata skälen som stöder dem till specialiserade och icke-specialiserade målgrupper på ett tydligt och otvetydigt sätt.
  • Att eleverna har de lärande färdigheter som tillåter dem att fortsätta att studera på ett sätt som i stor utsträckning kommer att vara självstyrt eller autonomt.

allmänna färdigheter

  • Utforma, utveckla och utvärdera komplexa forskningsprocesser som kommer att tillämpas i olika psyko-pedagogiska sammanhang med innovativa metodiska metoder.
  • GM2. Tillämpa de teoretiska och metodologiska grunden som förvärvats för att bygga, validera och använda avancerade tekniker och instrument i psyko-pedagogisk forskning, såväl som den kvalitativa och kvantitativa analysen av den information som samlas in med dessa instrument.
  • GM3. Använd det förvärvade innehållet i utvärderingen för att genomföra verkliga utvärderingar av program, sammanhang, processer, produkter, proffs, institutioner, utbildningssystem etc.
  • GM4. Anställa de mest innovativa modellerna, principerna, kompetenserna och tillvägagångssätten för utbildningspsykologi i formella och icke-formella psykoducerande sammanhang.
  • GM5. Tillämpa den mest avancerade kunskapen för vård av barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättningar, tillhörande biopsykosociala riskgrupper, medlemmar i sociokulturella mångfaldsgrupper, etc., i flera psykoeducerande sammanhang.
  • GM6. Välj och hantera de olika informationskällorna och dokumentationen effektivt beroende på problemet som ska hanteras.
  • Designa och tillämpa de senaste psyko-pedagogiska diagnostiska teknikerna och instrumenten för att svara på specifika psyko-pedagogiska åtgärder, såsom: diagnostisera behov, förmågor, uteslutningsfaktorer, inlärningssvårigheter etc.
  • Koordinera design, tillämpning och utvärdering av psykoeducations- och utbildningsinsatser genom högsta IKT, utöver andra kommunikations- och informationsmedier och nätverk (radio, tv, press, internet, etc.), välj det mest lämpliga för den virtualiserade undervisningsprocessen.
  • Förmåga att hantera kunskap och avancerad information om forskning och psykoeducationsinsatser i olika utbildningssammanhang och miljöer.
  • Förmåga att genomföra reflektioner och analyser inom pedagogisk psykologi med specialiserad kunskap, med begreppsmässig precision och intellektuell rigoritet.
  • Personliga och interpersonella färdigheter för att arbeta i specialiserade och konkurrenskraftiga grupper av tvärvetenskaplig sammansättning.
  • Möjligheter för avancerad användning av IKT inom det professionella området.

särskilda färdigheter

  • Förmåga att utvärdera typiska och atypiska psykologiska processer för mänsklig utveckling och lärande.
  • Förmåga att upptäcka, förebygga och ingripa för att främja utveckling och lärande hos personer med funktionsnedsättningar och som riskerar social utslagning.
  • Förmåga att upptäcka, förebygga och ingripa för att främja utveckling och lärande hos personer med höga förmågor, kritiska och kreativa.
  • Förmåga att upptäcka förebyggande och ingripande i emotionella beteendestörningar i skolan och familjemiljön
  • Förmåga att utvärdera och ingripa i psykoeducationsprocesser och -praxis, för att främja och förbättra omfattande psykologisk utveckling, de psyko-pedagogiska rutinerna som används och funktionen för utbildningsgrupper och institutioner.
  • Förmåga att samla in och transkribera, analysera, utvärdera data och generera ny kunskap relaterad till den interaktion och diskurs som används i skol- och familjesituationer för att främja inlärningsprocesser.
  • Förmåga att upptäcka tidigt och utvärdera specifika svårigheter att förvärva grundläggande instrumentfärdigheter i skriftligt språk och logisk-matematisk kunskap.
  • Förmåga att samla in data, analysera, ingripa och göra forskning / intervention om psykologiska processer relaterade till inlärning av matematik.
  • Förmåga att utforma och tillämpa psyko-didaktiska interventionsprogram inför inlärningssvårigheter i skriftligt språk och matematik.
  • Förmåga att leda och samordna grupper i formella och icke-formella undervisningsprocesser
  • Förmåga att hantera och främja samordning med andra proffs, avdelningar och institutioner.
  • Förmåga att svara på krav från användare, institutioner och förvaltningar relaterade till utarbetande av rapporter, yttranden, rapporter, program etc.
  • Förmåga att bete sig i både yrkesmässig och utredande verksamhet, i enlighet med deontologiska koden för utbildningspsykologen
  • Förmåga att samarbeta och interagera med andra människor från samma eller olika yrkesområden i virtuella kommunikationsutrymmen.
  • Utveckla problemlösning och beslutsfattande med hjälp av IKT, vilket innebär att man kan identifiera, analysera och definiera de viktiga elementen som utgör ett problem, deras orsaker och vikt ur olika synvinklar; att leta efter alternativa lösningar och lösa det på ett klokt och effektivt sätt.
  • Kunskap, design, utveckling, samordning och utvärdering av utbildnings- och utbildningsstrategier och program i virtuella kommunikationssituationer.
  • Förmåga att hantera information och kunskap inom sitt disciplinområde med hjälp av den senaste informations- och kommunikationstekniken.
  • Förmåga att förebygga, upptäcka tidigt och utvärdera specifika sensorimotoriska svårigheter som påverkar utveckling och förvärv av instrumentfärdigheter.
  • Förmåga att utforma och välja lämpliga instrument som gör det möjligt att samla in kvalitativ information för att uppnå forskningsmål och hypoteser
  • Förmåga att utgöra forskningsproblem enligt betydelse och anmärkningsvärt för det psyko-pedagogiska sammanhanget.
  • Behärska och tillämpa de teoretiska och praktiska aspekterna av forskningsprocessen ur de olika metodologiska perspektiv som mest används inom det psyko-pedagogiska området.

Graduate profil

Den studerande är en examen med utbildning och utveckling som beskrivs i deras teoretiska, tekniska och tillämpade kunskaper, tydligt systematiserade och differentierade. Hans professionella profil gör det möjligt för honom att planera och genomföra psykoeducerande åtgärder, med en hög grad av specialisering, i individuella, grupp- och institutionella situationer, samt med förmågan att ingripa i människor under hela livscykeln. Hans forskning och akademiska profil, med tillräcklig förberedelse, gör det möjligt för honom att generera vetenskaplig kunskap av hög kvalitet, att genomföra och kritiskt analysera högspecialiserad forskning och att skapa, analysera och sprida information och kvalificerad utbildning i pedagogisk psykologi.

Om skolan

Frågor