Keystone logo
Universidad de Murcia Masterexamen i skyddade områden, naturresurser och biologisk mångfald
Universidad de Murcia

Masterexamen i skyddade områden, naturresurser och biologisk mångfald

Murcia, Spanien

1 Years

Spanska

Heltid

06 Sep 2024

Sep 2024

EUR 2 168 / per year *

På Campus

* 3488,92 €: internationella studenter. Uppgifterna som visas på denna sida är inte officiella, endast vägledande. För mer information kontakta sekretariatet för motsvarande centrum.

Introduktion

Master i skyddade områden, naturresurser och biologisk mångfald (MAPRNB) stöds av mer än 30 års kontinuerlig lärarerfarenhet i graderna biologi och miljövetenskap, med motsvarande tredje cykel, och i graderna biologi, miljövetenskap och bioteknik som händer dem, såväl som inom den omfattande forskningsaktiviteten inom de sju områden som är inblandade (cellbiologi, botanik, kristallografi och mineralologi, ekologi, jordvetenskap och jordbrukskemi, toxikologi, zoologi). Hans direkta bakgrund är två magisterexaminer undervisade från läsåret 2008/09 till 2014/15: det för Management of Biodiversity in Mediterranean Miljöer och det för hållbart bruk och skydd av mark i Medelhavsområdet miljöer .

MAPRNB omfattar, från en tvärvetenskaplig strategi, forskningslinjer och teknisk-professionell utbildning relaterad till väsentliga aspekter av territoriell förvaltning, inklusive viktiga element och resurser som mark eller skyddade områden, både mark och marin (inklusive deras inflytande på resurser) extrakt som gruvdrift eller fiske), aktiviteter som jordbruk eller turism, i utvecklingsscenarier som är betingade av exploateringsprocesser med starka miljöpåverkan och återställningsbehov och globala fenomen som klimatförändringar. Allt detta koncentrerades i regionen Murcia, ett relativt litet territorium men med en viktig forskningsinfrastruktur, och med en uppenbar prognos mot resten av den iberiska halvön och andra europeiska, nordafrikanska och latinamerikanska regioner.

Utbildningserbjudandet i dessa ämnen ger sällan, som i detta fall, en orientering som integrerar aspekter relaterade till biologisk mångfald, edafologiskt, geologiskt arv och deras förvaltning under ett enhetligt prisma, såsom rumsliga nätverk baserade på samma titel. territoriets naturliga infrastruktur (Natura 2000) och horisontella strategier för miljöintegration (jordbrukspolitik, landsbygdsutveckling) samt möjligheter och mekanismer för deras finansiering.

Master-fil

Lärningscenter: Biologiska fakulteten
Typ av undervisning: presencial
språk: spanska
varaktighet: Ett år
ECTS-poäng: 60
titel: Masterexamen i skyddade områden, naturresurser och biologisk mångfald
Stipendier, bidrag och rörlighet: Nationell / internationell
Pris per kredit:
  • Vid första registrering: 35,24 €
  • I 2: a registrering: 57,28 €
  • I 3: e registrering: € 66,09
  • I fjärde eller i följd: 66,09 €

motivering

Master i skyddade områden, naturliga utrymmen och biologisk mångfald (nedan kallat MAPRNB) är å ena sidan baserad på mer än trettio års kontinuerlig erfarenhet av att undervisa Bachelor of Biology och senare den i miljövetenskap, med motsvarande tredje cykel , i de grader av biologi, bioteknik och miljövetenskap som följer från läsåret 2009-10, och i den omfattande forskningsaktiviteten inom de sju involverade områdena (cellbiologi, botanik, kristallografi och mineralologi, ekologi, edafologi och jordbrukskemi, Toxikologi, zoologi).

Å andra sidan har den föreslagna titeln följande universitetsmästare som direkt bakgrund:

  • Master i biologisk mångfaldshantering i medelhavsmiljöer, som har lärts ut kontinuerligt från läsåret 2008/2009 till 2012/2013, och återigen erbjöds under läsåret 2014-15, initialt som en del av ett officiellt forskarutbildningsprogram, och godkänd i enlighet med bestämmelserna i kungligt dekret 56/2005. Under läsåret 2009/2010 använde mästaren det förkortade förfarandet för verifiering av magisterexamina för att anpassa sig till det nya regelverk som inrättades genom kungligt dekret 1393/2007.
  • Master i hållbart bruk och jordskydd i Medelhavsmiljöer, som också har erbjudits sedan läsåret 2008/2009, efter att också accepterat förfarandet för verifiering av magisterexamen under läsåret 2009/10 för att anpassa sig till det nya regelverk fastställt genom kungligt dekret 1393/2007. Slutligen, i maj 2013, godkändes de föreslagna titeländringarna av ANECA, som i princip påverkade TFM, som gick från 6 till 18 hp.

kompetens

Grundläggande kompetenser

  • Besitter och förstå kunskap som ger en grund eller möjlighet att vara original i utvecklingen och / eller tillämpningen av idéer, ofta i forskningssammanhang
  • Att eleverna vet hur man tillämpar den förvärvade kunskapen och deras problemlösningsförmåga i nya eller lite kända miljöer inom bredare (eller tvärvetenskapliga) sammanhang relaterade till deras studieområde
  • Att eleverna kan integrera kunskap och möta komplexiteten i att formulera bedömningar utifrån information som är ofullständig eller begränsad inkluderar reflektioner över de sociala och etiska ansvar som är kopplade till tillämpningen av deras kunskap och bedömningar.
  • Att eleverna vet hur man kommunicerar sina slutsatser och de senaste kunskaperna och skälen som stöder dem till specialiserade och icke-specialiserade målgrupper på ett tydligt och otvetydigt sätt.
  • Att eleverna har de lärande färdigheter som tillåter dem att fortsätta att studera på ett sätt som i stor utsträckning kommer att vara självstyrt eller autonomt.

Allmänna befogenheter

  • Analysera och tolka spridningsmönstren för biologisk mångfald, jord, geologiskt arv och andra komponenter i geodiversitet, och de processer och faktorer som är involverade i deras bildning och nedbrytning.
  • Provtagning, karakterisering och övervakning av biologiska och marinbiologiska populationer och samhällen, jordar, geologiska arv och andra delar av geodiversitet.
  • Skaffa information, utforma experiment och provtagningar och tolka resultaten.
  • Identifiera och diagnostisera hotfaktorer för bevarande och hantering av biologisk mångfald, jord, geologiskt arv och andra komponenter i geodiversitet
  • Identifiera och diagnostisera prioriterade bevarandeområden och luckor i nätverk och system i skyddade områden.
  • Identifiera biologiska, geologiska eller edafiska komponenter av betydelse eller intresse för hantering och använd dem, i förekommande fall, som indikatorer
  • Planera användningen av biologiska, geologiska och edafiska resurser i samband med hållbar utveckling och bevarande av natur- och kulturarv.

särskilda färdigheter

  • Utför tjänster och utfärda rapporter relaterade till biologisk mångfald, jord, geologiskt arv och andra komponenter i geodiversitet.
  • Rikta, skriva och genomföra projekt i relation till biologisk mångfald, jord, geologiskt arv och andra komponenter i geodiversitet.
  • Utforma och utvärdera strategier och förvaltningsplaner för att bevara kvaliteten och integriteten hos biologiska, geologiska och edafiska värden och resurser, särskilt mot bakgrund av effekterna av klimatförändringar.
  • Utforma och utvärdera planerings-, design- och förvaltningsinstrument för skyddade naturområden och reservsystem, med särskild hänvisning till Natura 2000 och andra internationella bevarande nätverk
  • Analysera, utvärdera och upprätthålla ekosystemtjänsternas ekonomiska potential.
  • Utvärdera, kvantifiera, korrigera och återställa påverkan och påverkan på biologisk mångfald, jord, geologiskt arv och andra komponenter i geodiversitet.

Graduate profil

Den förvärvade forskningen och / eller den yrkesinriktade specialiseringen måste utbilda kandidater för forskning i frågor relaterade till förvaltningen av naturarv och biologisk mångfald (genom genomförandet av en doktorsavhandling), eller för utformning och genomförande av program och projekt relaterade till samma ämnen inom ramen för olika organisationer (administration, konsultföretag, icke-statliga organisationer, etc.). Kontakten med dessa världar under hela utbildningsperioden (inom läroplaner och andra aspekter av Mästaren) kommer att bidra till att skapa professionella som kan erbjuda sina tjänster till dessa organisationer.

Om skolan

Frågor