Masterexamen i teoretisk och tillämpad språkvetenskap
Murcia, Spanien
VARAKTIGHET
1 Years
SPRÅK
Spanska
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
06 Sep 2024
TIDIGASTE STARTDATUM
Sep 2024
STUDIEAVGIFTER
EUR 2 280 / per year *
STUDIEFORMAT
På Campus
* 3671,32 €: internationella studenter. Uppgifterna som visas på denna sida är inte officiella, endast vägledande. För mer information kontakta sekretariatet för motsvarande centrum.
Introduktion
Universitetets magisterexamen i teoretisk och tillämpad lingvistik (MALTA) är en gemensam magisterexamen från fakulteten för bokstäver som erbjuder nödvändig utbildning för framtida forskare inom olika områden inom teoretisk och tillämpad lingvistik, samt en hög specialisering för de som vill ha en högre grad av akademisk utbildning och uppdatering i de professionella tillämpningarna av språk och språkvetenskap, med dess mer än 100 linjer med forskning och genom en flexibel undervisningstilbudstruktur som undervisas av specialister med erkänd nationell och internationell prestige.
Masterexamen i teoretisk och tillämpad lingvistik har följande mål:
- Det ger en gedigen kvalitetsforskningsutbildning specialiserad på några av de mest konsoliderade områdena i teoretisk och tillämpad språklig forskning.
- Det möjliggör införlivande till forskningsgrupper av offentliga och privata universitet eller till forskningscentra.
- Den tillhandahåller den nödvändiga utbildningen i vetenskaplig forskningsmetodik tillämpad på det valda språkvetenskapsfältet.
- Det erbjuder avancerad utbildning i kunskaper om mänskligt språk som kan vara av intresse inom olika yrkesområden.
- Det ger möjligheter till konsolidering och förbättring av specifika språkkunskaper till alla de yrkesverksamma som är särskilt kopplade till den offentliga användningen av språk, som kommunikatörer, interkulturella förmedlare, förhandlare, språkliga rådgivare, etc. förutom lärare.
Master-fil
Lärningscenter: | Letter fakultet |
Typ av undervisning: | presencial |
språk: | spanska |
varaktighet: | Ett år |
ECTS-poäng: | 60 |
titel: | Masterexamen i teoretisk och tillämpad språkvetenskap |
Stipendier, bidrag och rörlighet: | Nationell / internationell |
Pris per kredit: |
|
motivering
Masterexamen i teoretisk och tillämpad språkvetenskap (MALTA) är en gemensam forskarutbildning från fakulteten för bokstäver som:
- Det erbjuder forskarstuderande den nödvändiga initieringen för att utbilda sig som framtida forskare inom olika områden inom teoretisk och tillämpad lingvistik, liksom en hög specialisering för dem som vill ha en högre grad av akademisk utbildning och uppdatering i professionella tillämpningar av språk och lingvistik.
- Det samlar erbjudandet om lingvistik för de olika filologierna på fakulteten för bokstäver på forskarnivå, och sammanför sina huvudspecialister med en beprövad meritlista och konsoliderad yrkeserfarenhet.
- Det har mer än 100 rader av forskning bland sina specialister från 8 kunskapsområden och 14 forskningsgrupper vid UMU.
- Den presenterar en flexibel struktur som gör det möjligt att anpassa läroplanen genom sina 84 valbara krediter som erbjuds, 9 obligatoriska och 12 av examensarbeten.
Det akademiska intresset för magisterexamen (MALTA) framgår särskilt av att det representerar en kontinuitet i språkliga studier vid vårt universitet, med tanke på att erbjudandet av kandidatexamen inte innehåller någon specifik examen som täcker denna typ av studier. Endast vissa kandidatexamen inom humaniora-området erbjuder ämnen med språkligt innehåll, i mer eller mindre utsträckning, beroende på fall, och som alltid hänvisar till vissa språk; ämnen som måste dela grader med specifikt litterära studier av olika språk och kulturer, utan möjlighet till exklusiv projicering av språkstudier. I detta avseende skulle erbjudandet av denna magisterexamen uppta ett tydligt tomrum, vilket möjliggjorde för studenter i vilka ett särskilt intresse för språkstudier hade börjat fortsätta dem på en specialiseringsnivå som den som MALTA föreslog.
Det faktum att universitetets magisterexamen i teoretisk och tillämpad språkvetenskap har utformats som en forskarutbildningsmastergrad, öppnar möjligheten för doktorandstudier, vilket öppnar ett sätt för utbildning av forskarpersonal på det språkliga området.
kompetens
Det övergripande syftet med mästaren förkroppsligas i en serie examenkompetenser som studenterna måste uppnå under sina magisterstudier och som krävs för att bevilja motsvarande titel. Dessa mål kräver därför specifika grundläggande, allmänna och specifika kompetenser.
Grundläggande kompetenser
Åtminstone de som anges i RD 1393/2007 (ändrad av 861/2010), som fastställer ordningen för officiell universitetsutbildning om kompetenser som ska uppnås i magisterstudier, och de som verkar kommer att garanteras. i den spanska ramen för kvalifikationer för högre utbildning (MECES). Den grundläggande kompetensen i denna studieplan tillåter och garanterar att studenterna:
- Besitter och förstår språk och språklig kunskap som ger en grund eller möjlighet att vara original i utvecklingen och / eller tillämpningen av idéer, ofta i forskningssammanhang.
- Att de vet hur man tillämpar den förvärvade kunskapen och deras förmåga att lösa problem i nya eller lite kända miljöer både i språk och språkvetenskap och inom bredare (eller tvärvetenskapliga) sammanhang relaterade till deras studieområde.
- Att de kan integrera språklig kunskap och möta komplexiteten i att formulera bedömningar baserade på information som, om de är ofullständiga eller begränsade, inkluderar reflektioner över de sociala och etiska ansvar som är kopplade till tillämpningen av deras kunskap och bedömningar.
- Att de vet hur man ska kommunicera sina slutsatser - och den ultimata kunskapen och skälen som stöder dem - till specialiserade och icke-specialiserade målgrupper på ett tydligt och otvetydigt sätt.
- Att de har de inlärningsförmågor som gör att de kan fortsätta studera på ett sätt som till stor del måste vara självstyrd eller autonom.
allmänna färdigheter
- Känner till den traditionella och senaste epistemologiska och metodologiska utvecklingen inom teoretisk och tillämpad lingvistik. Relaterat till de grundläggande kompetenserna CB1, CB3 och CB5.
- Vet hur man använder nyligen metodisk kunskap för att lösa specifika problem inom området teoretisk eller tillämpad språklig forskning. Relaterat till de grundläggande kompetenserna CB1, CB2 och CB3.
- Demonstrera behärskning i användningen av dokumentära källor specifika för lingvistik.
- Känner till de grundläggande förfarandena för analys av kvantitativa och kvalitativa data. Relaterat till de grundläggande färdigheterna CB2 och CB3.
- Känn de mest avancerade och senaste teknikerna för språklig analys inom det teoretiska och tillämpade området Relaterat till de grundläggande kompetenserna CB2, CB3 och CB5.
- Förstå språkets etiska dimension i dess sociala användning. Relaterat till de grundläggande färdigheterna CB2 och CB4.
- Utvärdera kritiskt teorier och empiriska bidrag inom olika språkkunskapsområden. Relaterat till grundläggande CB5-kunskaper
- Kunna isolera och kritiskt utvärdera de väsentliga elementen i forskningsarbetet inom språkvetenskap. Relaterat till de grundläggande färdigheterna CB2 och CB3.
Förhållandet mellan grundläggande färdigheter och examens allmänna färdigheter
CB1 | CB2 | CB3 | CB4 | CB5 | |
CG1 | * | * | * | ||
CG2 | * | * | * | ||
CG3 | * | * | |||
CG4 | * | * | |||
CG5 | * | * | * | ||
CG6 | * | * | |||
CG7 | * | ||||
CG8 | * | * |
särskilda färdigheter
- Identifiera tillräckligt forskningsfrågorna i synkron och diachronisk beskrivande lingvistik. CB3-kompetensrelaterad
- Tvärvetenskapligt samband mellan språklig kunskap och framstegen i olika teoretiska och tillämpade vetenskaper relaterade till lingvistik. Relaterat till de grundläggande kompetenserna CB1, CB2 och CB3.
- Tillämpa relevant analysteknik för det specifika språkfält som studerats. Relaterat till de grundläggande kompetenserna CB2, CB3 och CB5.
- Identifiera korrelationerna mellan sociala faktorer och språkliga faktorer genom sociolingvistikmetodiken.
- Känner till leksikonet hos naturliga språk och funktion. Relaterat till grundläggande CB3-kompetens.
Förhållandet mellan grundläggande färdigheter och examens specifika färdigheter
CB1 | CB2 | CB3 | CB4 | CB5 | |
CET1 | * | ||||
CET2 | * | * | * | * | |
CET3 | * | * | * | ||
CET4 | * | * | |||
CET5 | * |
Graduate profil
Studieplanen för detta magisterexamen tar hänsyn till att all professionell verksamhet måste utföras:
- Från respekten för de grundläggande rättigheterna och jämställdheten mellan män och kvinnor bör, i förekommande fall, inkluderas läror relaterade till nämnda rättigheter.
- Från respekten och främjandet av mänskliga rättigheter och principerna för universell tillgänglighet och design för alla i enlighet med bestämmelserna i den tionde sista bestämmelsen i lag 51/2003 av den 2 december om jämställdhet, icke-diskriminering och tillgänglighet universellt för personer med funktionsnedsättningar och bör, i tillämpliga läroplaner, inkludera läror relaterade till dessa rättigheter och principer.
- I överensstämmelse med värderingarna i en kultur för fred och demokratiska värderingar och bör, i förekommande fall, inkludera läror relaterade till dessa värden.
Baserat på ovanstående har masterexamen i teoretisk och tillämpad lingvistik följande mål:
- Aktivera kandidater från kandidatexamen inom humaniora för att utbilda sig som forskare inom några av de mest konsoliderade språkvetenskapliga områdena.
- Träna forskare inom språkvetenskapen att gå med i befintliga forskningsgrupper vid fakulteten för konst vid Universidad de Murcia , i fakulteten för konst och / eller humaniora vid andra offentliga eller privata universitet eller i forskningscentra.
- Ge studenterna lämplig specialisering genom gedigen kunskap ur ett vetenskapligt perspektiv som fördjupar och breddar tidigare språklig kunskap, så att de kan utföra kvalitetsforskning
- Aktivera kandidater från humaniora, olika grader och olika studieplaner, avancerad utbildning i kunskaper i mänskligt språk som kan vara av intresse inom olika yrkesområden.
- Träna studenter i forskningsmetodik tillämpad på det valda språkvetenskapsfältet
- Att erbjuda möjligheter till konsolidering och förbättring av språklig kunskap till alla de yrkesverksamma som särskilt är kopplade till allmän användning av språk, som kommunikatörer, interkulturella medlar, förhandlare etc.
Dessa mål kräver därför specifika grundläggande, allmänna och specifika kompetenser. Åtminstone de som anges i RD 1393/2007 (ändrad av 861/2010), som fastställer ordningen för officiell universitetsutbildning om kompetenser som ska uppnås i magisterstudier, och de som verkar kommer att garanteras. i den spanska ramen för kvalifikationer för högre utbildning (MECES). Den grundläggande kompetensen i denna studieplan tillåter och garanterar att studenterna:
- Besitter och förstår språk och språklig kunskap som ger en grund eller möjlighet att vara original i utvecklingen och / eller tillämpningen av idéer, ofta i forskningssammanhang.
- Att de vet hur man tillämpar den förvärvade kunskapen och deras förmåga att lösa problem i nya eller lite kända miljöer både i språk och språkvetenskap och inom bredare (eller tvärvetenskapliga) sammanhang relaterade till deras studieområde.
- Att de kan integrera språklig kunskap och möta komplexiteten i att formulera bedömningar baserade på information som, om de är ofullständiga eller begränsade, inkluderar reflektioner över de sociala och etiska ansvar som är kopplade till tillämpningen av deras kunskap och bedömningar.
- Att de vet hur man ska kommunicera sina slutsatser - och den ultimata kunskapen och skälen som stöder dem - till specialiserade och icke-specialiserade målgrupper på ett tydligt och otvetydigt sätt.
- Att de har de inlärningsförmågor som gör att de kan fortsätta studera på ett sätt som till stor del måste vara självstyrd eller autonom.