Keystone logo
Universidad Rey Juan Carlos T Magisterexamen i entreprenörer
Universidad Rey Juan Carlos T

Magisterexamen i entreprenörer

Madrid, Spanien

1 Years

Spanska

Heltid

Request application deadline

Sep 2023

Request tuition fees

På Campus

* Residentstudenter: 45,02 € per kredit. Studenter utomlands: 84,07 € per kredit

Introduktion

Vilken kunskap kommer jag att få med denna mästare?

Programmets grundläggande mål består i att främja studentens vetenskapliga forskning om problemen i samband med entreprenörsdriften och den uttömmande analysen av de kritiska faktorerna för framgång och misslyckande som kommer från entreprenörsupplevelser. Den fördjupade analysen av institutionernas roll för att främja skapande av företag och sökandet och förslaget till policyer som förbättrar förutsättningarna för att skapa och underhålla företag i marknadsekonomin ur olika perspektiv, affärs, juridisk, ekonomisk, institutionell, etc.

Är den kvalificerade tjänstemannen enligt de regler som krävs av det europeiska området för högre utbildning?

Ja (slutlig verifieringsrapport bifogad), med början det första året läsåret 2010-11.

Är det nödvändigt att klara ett åtkomsttest?

Det finns inget behov.

Rekommenderad postprofil

Studenter som har en officiell spansk universitetsexamen eller en annan utfärdad av en institution för högre utbildning inom det europeiska området för högre utbildning som tillåter i det land som utfärdar examen för tillgång till magisterutbildning.

mål

Programmets grundläggande mål består i att främja studentens vetenskapliga forskning om problemen i samband med entreprenörsdriften och den uttömmande analysen av de kritiska faktorerna för framgång och misslyckande som kommer från entreprenörsupplevelser. Den fördjupade analysen av institutionernas roll för att främja skapande av företag och sökandet och förslaget till policyer som förbättrar förutsättningarna för att skapa och underhålla företag i marknadsekonomin ur olika perspektiv, affärs, juridisk, ekonomisk, institutionell, etc.

Därför inkluderar programmets specifika mål:

Lär forskningslinjer inom entreprenörskap. För detta genomförs följande utbildningsåtgärder (36 hp) under undervisningsperioden: Inverkan av informationsteknologi och system på entreprenörskap, företagsekonomi för entreprenörer, samarbetsavtal för entreprenörer, verksamhetsledning för företagare, ekonomiska institutioner och entreprenörsinitiativ i historien om ekonomiskt tänkande, marknadsprocesser och institutionernas dynamiska effektivitet.

Utbildning i informationsanalysmetoder i företagsentreprenörskap. Forskningsmetodik inom entreprenörskap (gemensamt för alla linjer som övervägs).

  • Lär dig hur du utvecklar en utredning inom entreprenörer. Under den forskningsperiod som innebär att man får 24 högskolepoäng kommer varje student att förbereda ett auktoriserat forskningsarbete om ett av följande ämnen, härledda från någon av de forskningslinjer som de tidigare har utbildats för under föregående period.
  • "Strategi och organisation av skapande av företag".
  • "Inverkan av informationsteknik och system på skapande av företag".
  • "Samarbetsavtal för företagare".
  • "Strategier för affärsutveckling för företagare".
  • "Forskning i skapande av företag".
  • "Aktuella forskningstrender i förvaltningen och kontinuiteten i familjeföretaget".
  • "Strategisk kunskapshantering".
  • "Affärsförändring och omstrukturering: lokalisering av beslut om direkta investeringar utomlands".
  • ”Verktyg för företagarens beslut: risk, osäkerhet och flera kriterier”.
  • "Ekonomiska institutioner och entreprenörskap: inflytande från ekonomiska institutioner i arbetet med att skapa och underhålla företag och politiska institutioner som gynnar skapandet av företag".

Programmet som presenteras täcker de flesta av de aktuella forskningsraderna inom entreprenörsområdet. I strävan efter forskningskvaliteten föreslås det maximalt deltagande för alla läkare med aktiva forskningslinjer i området och som uppfyller kriterier för vetenskaplig excellens som erkänns genom officiella organ, såsom ministeriet för utbildning och vetenskap. Det kommer också att främja professörernas rörlighet genom att införliva tematiska seminarier som ges av gästprofessorer från andra universitet som också uppfyller kriterierna för vetenskaplig kompetens.

kompetens

De allmänna kompetenser som krävs för studenterna i denna examen beskrivs nedan. I slutet av varje tävling anges utvärderingsförfarandet för var och en av dem.

Allmänna kompetenser:

  • Att studenten förvärvar tillräcklig grundläggande kunskap och förståelse för att utveckla och tillämpa originalidéer inom forskningssammanhang. Utvärdering: Läsning och presentation av relevanta forskningsarbeten inom området, samt förslag till förbättringar. Om kunskapen var mycket teoretisk kunde den bedömas genom tentor;
  • Att studenten kan tillämpa sina kunskaper och förståelse samt förmåga att lösa problem i nya eller okända miljöer och i breda sammanhang, samtal med yrkesverksamma / forskare från andra områden som läkare, ekonomer, ingenjörer, sociologer, politiska forskare, datavetare etc. Utvärdering: Förverkligande och presentation av verk där problem med tvärvetenskapliga behov löses;
  • Att studenten kan reflektera över det sociala och etiska ansvaret kopplat till tillämpningen av deras kunskaper och bedömningar. Bedömning: Slutförande av arbete och deltagande av studenter i forum om sociala frågor;
  • Att studenten kan kommunicera sina slutsatser, kunskaper och det konceptuella ramverk som de bygger på, tydligt och utan tvetydighet, både till expert- och icke-expertgrupper. Utvärdering: Utställning av verk och deltagande i forum;
  • Att eleven utvecklar inlärningsförmåga som gör att de kan fortsätta sin utbildning. Bedömning: Läsa och genomföra innovativa verk som innehåller nya ämnen.

Allmänna befogenheter för magisterexamen:

Inom ramen för allmän kompetens 1 kan studenten utveckla och tillämpa originella idéer inom området entreprenörskap med hjälp av dataanalysverktyg och modeller. Utvärdering: Läsning och offentlig presentation av forskningsarbeten inom området entreprenörskap samt innovativa förslag för deras tillämpning på verkliga problem. Om idéerna som skulle utvecklas var starkt teoretiska till sin karaktär, kunde utvärderingen utföras genom tentor;

Inom ramen för allmän kompetens 2, att studenten kan leda tvärvetenskapliga team för att möta och lösa beslutsproblem inom entreprenörskap. Utvärdering: Genomföra och avslöja arbeten där entreprenörskapsproblem som involverar alla typer av professionella och forskningsmiljöer löses;

Inom ramen för allmän kompetens 3, att studenten förvärvar förmågan att integrera kunskap, möta komplexitet, samt formulera bedömningar baserade på osäker information genom dataanalysverktyg, allt baserat på socialt användbara ansvariga funktioner. Bedömning: Genomföra arbete där studenten på ett etiskt och socialt ansvarsfullt sätt använder specifika verktyg för företagarens problem;

Inom ramen för allmän kompetens 4 kan studenten fullt ut motivera de alternativ / beslut som måste tas för alla typer av målgrupper. Utvärdering: Utställning av verk och deltagande i forum.

Inom ramen för allmän kompetens 5, att studenten kan fortsätta sin utbildning inom entreprenörskap genom ledning av ledande publikationer. Bedömning: Läsning och genomförande av innovativa verk som innehåller nya ämnen eller som inte behandlas i master, men som är av intresse för studenten.

De utvecklade allmänna färdigheterna garanterar förvärv av de grundläggande färdigheter som anges i kungligt dekret 1393/2007. Specifikt omfattas befogenheterna i det kungliga dekretet som listas nedan av den här mästarens allmänna befogenheter som anges i slutet av varje grundläggande färdighet:

  • Att studenterna vet hur man tillämpar den förvärvade kunskapen och deras förmåga att lösa problem i nya eller lite kända miljöer inom bredare eller tvärvetenskapliga sammanhang relaterade till deras studieområde: detta garanteras av allmänna kompetenser 1, 2 och 3;
  • Att eleverna kan integrera kunskap och möta komplexiteten i att formulera bedömningar baserade på information som, som är ofullständig eller begränsad, inkluderar reflektioner över det sociala och etiska ansvaret kopplat till tillämpningen av deras kunskap och bedömningar: detta garanteras av de allmänna kompetenserna 2 , 3 och 4;
  • Att studenterna vet hur man kommunicerar sina slutsatser till specialiserade och icke-specialiserade målgrupper på ett tydligt och entydigt sätt, liksom kunskapen och de yttersta skälen som stöder dem: det garanteras av allmänna kompetenser 3 och 4;
  • Att eleverna har de inlärningsfärdigheter som gör det möjligt för dem att fortsätta studera på ett självstyrt eller autonomt sätt: detta garanteras av den allmänna kompetensen 5.

Träningsprogrammet för Master för entreprenörskap kommer att underlätta för studenter att förvärva följande specifika specifika kompetenser:

  • Avancerad kunskap om de affärsfaktorer som främjar entreprenörskapet.
  • Avancerad kunskap om de institutionella faktorer som främjar entreprenörskapet.
  • Avancerad kunskap om affärsfaktorer som hämmar entreprenörskapet.
  • Avancerad kunskap om de institutionella faktorer som hämmar entreprenörskapet.
  • Kunskap om de metoder som gör det möjligt att bedriva forskning inom området entreprenörskap.
  • Kunskap om informations- och kommunikationsteknik som gör det möjligt att bedriva forskning inom entreprenörskap.
  • Tydlig och praktisk kunskap om hur en studie är utformad för att testa en hypotes inom det ekonomiska området och mer specifikt inom entreprenörsfältet.
  • Teknisk och vetenskaplig kompetens som säkerställer att korrekta och reproducerbara resultat uppnås genom vilka giltiga slutsatser kan dras inom området entreprenörskap.
  • Visa en god förmåga att komma åt databaser genom elektroniska sökningar som innehåller kvalitetsvetenskaplig och teknisk litteratur inom den ekonomiska miljön och mer specifikt relaterade till skapandet av företag.
  • Möjlighet att identifiera en viktig fråga eller hypotes om ett ämne eller problem och formulera mål, design och övervakning av ett projekt för att ta itu med dess lösning.
  • Visa god muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga för att effektivt presentera forskningsresultaten för kritisk utvärdering av kollegor eller granskare inom det ekonomiska området.
  • Visa en god kapacitet för vetenskaplig spridning framför en icke-specialiserad allmänhet, med särskild uppmärksamhet åt de sociala konsekvenserna av vetenskapliga framsteg.
  • Visa en god förståelse för de etiska aspekterna av yrkesutövning.
  • Genomföra en magisteruppsats baserat på ett forskningsprojekt som genomförs av studenten under handledning av en handledare, där de måste visa att de har förvärvat dessa tolv specifika färdigheter som beskrivs ovan. Den slutliga magisteruppsatsen kommer att återspeglas i ett skriftligt dokument, en syntetisk presentation på femton minuter för resten av studenterna och för kvalitetskommittén för magisterexamen, som kommer att vara den som kommer att avgöra om arbetet är lämpligt eller inte.

Dessutom kommer utbildningsprogrammet för mästaren för entreprenörer att främja utvecklingen och konsolideringen av generiska "tvärgående" kompetenser , på en högre nivå än examen, vilket är viktigt för akademikernas framtida yrkesverksamhet, bland vilka följande sticker ut :

  • Förståelse för värdet och gränserna för den vetenskapliga metoden.
  • Kritiska och självkritiska resonemangskunskaper.
  • Möjlighet att analysera och syntetisera affärsinformation.
  • Förmåga att tillämpa kunskap i affärspraxis.
  • Förmåga att lösa komplexa ekonomiska problem.
  • Förmåga att generera nya idéer (kreativitet).
  • Initiativ och entreprenörsanda.
  • Kapacitet för självutvärdering och erkännande av behovet av kontinuerlig personlig förbättring.
  • Möjlighet att uppdatera ekonomisk kunskap autonomt.
  • Förmåga att arbeta i tvärvetenskapliga team.
  • Förmåga att söka, analysera och hantera ekonomisk information inklusive förmåga att tolka och utvärdera.
  • Skicklighet i att hantera grundläggande datorverktyg.
  • Etiskt engagemang
  • Muntlig och skriftlig kommunikation på spanska och engelska.

Om skolan

Frågor