
Interuniversitetsmaster i teoretisk kemi och beräkningsmodellering
Vigo, Spanien
VARAKTIGHET
2 Years
SPRÅK
Spanska
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Sep 2025
STUDIEAVGIFTER
EUR 2 090 *
STUDIEFORMAT
På Campus
* EU: 1 671,60 € - Utanför EU: 2 089,50 €
Introduktion
Masterexamen i teoretisk kemi och beräkningsmodellering är ett tvåårigt program, 120 hp, som genomförs personligen och online bland de 14 deltagande universiteten. Onlinedelen genomförs genom Adobe Connect-plattformen medan ansikte-mot-ansikte-delen utvecklas i en serie kurser, med fast längd, anordnade av de deltagande universiteten.
Masterexamen i teoretisk kemi och beräkningsmodellering är ett program som är prestigefyllt inte bara på nationell nivå, där det har varit bland de 3 bästa magisterexamenen i experimentella och tekniska vetenskaper i El Mundo-rankingen under 6 år i rad, utan även internationellt. . European Chemistry Thematic Network (ECTN) beviljade det sitt "Eurolabel Certificate"-erkännande, vilket certifierar dess kvalitet som ett program och Europeiska unionen gav det Erasmus Mundus Master's degree (2010 och igen 2019) till dess aspekt.
Idealiska studenter
Antagningsprofilen kommer att vara densamma på alla lärosäten som tecknat avtalet. För att få tillgång till den officiella läran från Master i teoretisk kemi och beräkningsmodellering kommer det att vara nödvändigt:
- Innehav av en officiell spansk universitetsexamen i kemi, fysik eller materialvetenskap eller annan examen utfärdad av en högre utbildningsinstitution som tillhör en medlemsstat i det europeiska området för högre utbildning som kvalificerar sig för tillträde till masterkurser.
- Likaså kan utexaminerade från utbildningssystem utanför det europeiska området för högre utbildning få tillgång till programmet utan att deras kvalifikationer erkänns, under förutsättning att de universitet som undertecknat avtalet verifierar att de certifierar en utbildningsnivå som motsvarar motsvarande officiella spanska universitetskvalifikationer som redan nämnts och att de ger dem rätt till forskarutbildning i det land som utfärdade examen. Tillgång via denna rutt kommer inte under några omständigheter att innebära godkännande av den tidigare kvalifikationen som innehas av den intresserade parten, och inte heller dess erkännande för något annat syfte än att slutföra masterkurserna.
Den akademiska samordningskommittén för magisterexamen kommer att vara det organ som ansvarar för antagningsprocessen och kommer att bestå av samordnarna för alla universitet som ingår i konsortiet.
Antagningar
Läroplan
Programresultat
Grundläggande färdigheter
- CB1: Inneha och förstå kunskap som ger underlag eller möjlighet att vara originell i utveckling och/eller tillämpning av idéer, ofta i forskningssammanhang.
- CB2: Studenter vet hur man tillämpar de förvärvade kunskaperna och sin problemlösningsförmåga i nya eller föga kända miljöer inom bredare (eller multidisciplinära) sammanhang relaterade till deras studieområde.
- CB3: Studenter kan integrera kunskap och möta komplexiteten i att göra bedömningar baserade på information som, även om den är ofullständig eller begränsad, inkluderar reflektioner över det sociala och etiska ansvaret kopplat till tillämpningen av deras kunskap och bedömningar.
- CB4: Eleverna ska kunna kommunicera sina slutsatser och de kunskaper och yttersta skäl som stöder dem till specialiserade och icke-specialiserade publiker på ett tydligt och entydigt sätt.
- CB5: Studenter bör ha de inlärningsförmåga som gör att de kan fortsätta studera på ett sätt som till stor del kommer att vara självstyrt eller autonomt.
Allmänna kompetenser
- CG1: Studenter kan främja, i akademiska och professionella sammanhang, tekniska och vetenskapliga framsteg inom ett samhälle baserat på kunskap och respekt för:
- a) Grundläggande rättigheter och lika möjligheter för män och kvinnor.
- b) Principerna om lika möjligheter och universell tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning.
- c) De värden som är inneboende i en kultur av fred och demokratiska värden.
- CG2: Studenter kan lösa problem och fatta beslut av alla slag under åtagandet att försvara och utöva jämställdhetspolitik.
- CG3: Studenter är kapabla att arbeta som ett team både på en tvärvetenskaplig nivå och med sina egna kamrater, med respekt för principen om jämställdhet mellan män och kvinnor.
- CG4: Eleverna utvecklar kritiskt tänkande och resonemang och vet hur man kommunicerar dem på ett jämställt och icke-sexistiskt sätt både muntligt och skriftligt, på sitt eget språk och på ett främmande språk.
- a) Grundläggande rättigheter och lika möjligheter för män och kvinnor.
- b) Principerna om lika möjligheter och universell tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning.
- c) De värden som är inneboende i en kultur av fred och demokratiska värden.
- CG2: Studenter kan lösa problem och fatta beslut av alla slag under åtagandet att försvara och utöva jämställdhetspolitik.
- CG3: Studenter är kapabla att arbeta som ett team både på en tvärvetenskaplig nivå och med sina egna kamrater, med respekt för principen om jämställdhet mellan män och kvinnor.
- CG4: Eleverna utvecklar kritiskt tänkande och resonemang och vet hur man kommunicerar dem på ett jämställt och icke-sexistiskt sätt både muntligt och skriftligt, på sitt eget språk och på ett främmande språk.
Specifika färdigheter
- CE1: Studenter visar sin kunskap och förståelse av fakta genom att tillämpa begrepp, principer och teorier relaterade till teoretisk kemi och beräkningsmodellering.
- CE2: Utöka och/eller förvärva kunskaper om kvantkemins grundläggande metoder och kritiskt utvärdera deras tillämpbarhet.
- CE3: Skaffa en global vision av de olika tillämpningarna av teoretisk kemi och modellering inom områdena kemi, biokemi, materialvetenskap, astrofysik och katalys.
- CE4: Förstår de teoretiska och praktiska grunderna för beräkningstekniker med vilka du kan analysera den elektroniska, morfologiska och strukturella strukturen hos en förening och tolkar resultaten på lämpligt sätt.
- CE5: Hantera de huvudsakliga källorna till vetenskaplig information relaterad till teoretisk kemi och beräkningsmodellering, kunna söka efter relevant information inom kemi på webbsidor med strukturella data, kemisk-fysikaliska experimentella data, i molekylära beräkningsdatabaser, i vetenskapliga bibliografiska databaser och i kritisk läsning av vetenskapliga arbeten.
- CE6: Kan ge ett bidrag genom original forskning som vidgar gränserna för kunskap inom kemisk simulering, utvecklar en betydande korpus, som åtminstone delvis förtjänar nationellt refererad publicering.
- CE7: Studenten förstår grunden för statistisk mekanik formulerad från kollektiv.
- CE8: Vet hur man beräknar partitionsfunktioner och tillämpar kvantstatistik och klassisk statistik på idealiska system av intresse inom kemi.
- CE9: Studenten har den matematiska grund som krävs för korrekt behandling av symmetri i atomer, molekyler och fasta ämnen, med tonvikt på möjliga tillämpningar.
- CE10: Du är bekant med kvantmekanikens grundläggande postulat som är nödvändiga för en god förståelse av de vanligaste metoderna som används inom kvantkemin.
- CE11: Studenter behärskar de vanligaste programmeringsteknikerna inom fysik och kemi och är bekanta med de väsentliga beräkningsverktygen inom dessa områden.
- CE12: Du kan utveckla effektiva Fortran-program för att använda dessa verktyg i ditt dagliga arbete.
- CE13: Förstår de grundläggande principerna för "ab initio"-metoder och densitetsfunktionsteori.
- CE14: Studenten kan skilja mellan de olika befintliga metoderna och hur man väljer den mest lämpliga för varje problem.
- CE15: Studenter förstår och hanterar de matematiska verktyg som krävs för utvecklingen av teoretisk kemi i dess grundläggande aspekter och dess tillämpningar.
- CE16: Känner till teorier och beräkningsmetoder förknippade med kinetiska processer och kritiskt utvärderar deras tillämpbarhet vid beräkning av hastighetskonstanter.
- CE17: Studenten är förtrogen med beräkningstekniker som, baserade på molekylär mekanik och dynamik, ligger till grund för design av molekyler av intresse inom områden som farmakologi, elektrokemi, etc.
- CE18: Känner till och kritiskt utvärderar tillämpbarheten av avancerade metoder inom kvantkemi på kvasi-degenererade system, såsom system med övergångsmetaller eller exciterade tillstånd (deras spektroskopi och reaktivitet).
- CE19: Kan teorier och beräkningsmetoder för studier av fasta ämnen och ytor; kritisk utvärdering av dess tillämpbarhet på problem med katalys, magnetism, konduktivitet, etc.
- CE20: Känner till förekomsten av avancerade beräkningstekniker såsom: instruktions- och datapipelines, superskalära och multiskalära processorer, kedjeoperationer, parallella plattformar, etc.
Tvärgående kompetenser
- CT1: Eleven kan anpassa sig till olika kulturella miljöer och visa att han/hon reagerar på förändringar med flexibilitet.
- CT2: Eleven är organiserad i arbetet och visar att han/hon vet hur man hanterar den tid och de resurser som finns tillgängliga för honom/henne.
- CT3: Studenten har förmågan att analysera och syntetisera på ett sådant sätt att han/hon kan förstå, tolka och utvärdera relevant information, ta ansvar för sitt eget lärande eller, i framtiden, identifiering av yrkesmöjligheter och anställningskällor.
- CT4: Studenten har förmågan att generera nya idéer utifrån sina egna beslut.