
Master in
Master i språk och internationell ledning (LIM) Université d'Artois

Stipendier
Introduktion
Programmål
Masterprogrammet i språk och internationell ledning är utformat för franska och internationella studenter med flytande kunskaper i minst två främmande språk (förutom sitt modersmål) som strävar efter en karriär med internationell tonvikt. Programmet erbjuder studenter en mängd olika kurser i internationellt företag (marknadsföring, handel, logistik, förhandling etc.), samt kurser i språk, där fokus ligger på att förvärva en djup kunskap om de socioekonomiska och kulturella miljöerna i geografiska zoner de studerar. Kurserna undervisas främst på engelska och franska, men också på tyska, kinesiska och spanska. Genom intensiv studie och utbildning blir kandidater från detta masterprogram specialister i internationell verksamhet som kan utvecklas i multikulturella sammanhang. Föreläsningar, studiegrupper, rollspel, studentprojekt och praktikplatser kombineras för att ge studenterna en djupgående yrkesutbildning.
Färdigheter och förmågor
Språk: Muntlig och skriftlig färdighet i två främmande språk, plus ett tredje språk på nybörjarnivå. En majoritet av de affärsrelaterade kurserna undervisas på engelska. Våra kandidater är grundligt utbildade för att arbeta i en professionell och internationell miljö.
Management: Arbetskunskap och kunskap i en mängd internationella affärsfunktioner. Våra kandidater kan leda projekt och förhandlingar inom marknadsföring, handel och logistik. De är också utbildade i skapande av företag.
Interkulturalitet: Våra studenter får en djup förståelse för de politiska, sociala och ekonomiska aspekterna av samtida samhällen undervisa och lära sig hur man kan tillämpa interkulturellitet. Med de kombinerade färdigheter som förvärvats i programmet Språk och internationell ledning är våra kandidater väl positionerade för att ge sig in på dynamiska och omfattande internationella karriärer.
Förkunskapskrav
Första inlägget baseras på:
- Ansökan och främmande intervju
- Kompetens på två främmande språk: engelska, franska, tyska, spanska eller kinesiska, beroende på valda språkalternativ (OBS: Studenter får inte studera på sitt modersmål)
Andra års antagning baseras på:
- Framgångsrikt slutförande av det första året i språk och internationell ledning
- Framgångsrikt slutförande av det första året på ett relaterat masterprogram, efter en främmande språkintervju och efter godkännande av kandidaten
Fortsättningsutbildning: Arbetssökande och anställda kan ansöka till magisterexamen.
Kontakt: 03 21 60 38 17 / [email protected]
De kan ansöka om magisterexamen eller examen genom validering av professionell prestation och erfarenhet (VAPP) eller validering av tidigare erfarenhet (VAE) eller en blandad kurs.
Kontakt: 03 21 60 60 59 / [email protected]
Karriärmöjligheter
Med omfattande toppmodern utbildning i marknadsföring, logistik, handel och ledning, såväl som i språk, hittar våra kandidater ledande karriärmöjligheter på internationellt företag, logistik, marknadsföring, kommunikation och turism.
Funktioner i programmet
- Affärsrelaterade kurser undervisade på engelska
- Universitetslärare samt affärsproffs från olika sektorer
- Möjlighet att delta i dubbla diplomprogram med internationella partneruniversitet
- Studentprojekt som når ut till det bredare universitetet och näringslivet
- Tvärvetenskapliga projekt som Hackathon och Kalypso, som placerar eleverna innovativa lärandemiljöer där de ställs inför verkliga utmaningar och teambyggande situationer
Kursinnehåll (2 år)
Semester 1
12 veckor - 30 hp
Språk (muntliga och skriftliga färdigheter; fallstudier i förhandlingar och interkulturell kommunikation)
- Val av två främmande språk från tyska, kinesiska, engelska, franska eller spanska (OBS undantagsspråk)
- En nybörjarnivå: italienska eller holländska
Management (Kurser undervisade på engelska och franska)
- Importera
- Internationell verksamhet
- marknadsföring
- Försäljning och förhandling
- Projektledning
- Karriärutveckling
- Personligt projekt
- Interkulturell ledning
Interkulturella studier (sociopolitiska och ekonomiska aspekter av samtida samhällen.)
- Europa - Kina: Anglophone- eller frankofonstudier och kinesiska studier
- Europe - Americas: Två geografiska områden bland anglophone-studier, Germanofonstudier, spansktalande studier och frankofonstudier
- Internationella marknader: Alla studenter kommer att följa seminarier om tillvägagångssätt till internationella marknader undervisade på engelska och franska.
Semester 2
10 veckor - 30 hp
Språk (muntliga och skriftliga färdigheter; fallstudier i förhandlingar och interkulturell kommunikation)
- Val av två främmande språk från tyska, kinesiska, engelska, franska eller spanska (OBS undantagsspråk)
- En nybörjarnivå: italienska eller holländska
Management (Kurser undervisade på engelska och franska)
- Exportera
- Företagsekonomi
- Digital marknadsföring
- marknadsföring
- Finansiera
- Projektledning
- Förhandling och kommunikation
- Skapande av företag
Interkulturella studier (sociopolitiska och ekonomiska aspekter av samtida samhällen.)
- Europa - Kina: Anglophone- eller frankofonstudier och kinesiska studier
- Europe - Americas: Två geografiska områden bland anglophone-studier, Germanofonstudier, spansktalande studier och frankofonstudier
- Internationella marknader: Alla studenter kommer att följa seminarier om tillvägagångssätt till internationella marknader undervisade på engelska och franska
Semester 2 avslutas med en tvåmånaders arbetsplats och avslutande av en rapport om arbetsplatsen.
Semester 3
12 veckor - 30 hp
Språk (muntliga och skriftliga färdigheter; fallstudier i förhandlingar och interkulturell kommunikation)
- Val av två främmande språk från tyska, kinesiska, engelska, franska eller spanska (OBS undantagsspråk)
- En nybörjarnivå: italienska eller holländska
Management (Kurser undervisade på engelska och franska)
- Kalypso affärssimulering
- Internationell ekonomi
- Internationell verksamhet
- Förvaltning
- marknadsföring
- logistik
- Personligt projekt
- Karriärutveckling
- Kvalitetssäkring och reglerande frågor
Interkulturella studier (sociopolitiska och ekonomiska aspekter av samtida samhällen.)
- Europa - Kina: Anglophone- eller frankofonstudier och kinesiska studier
- Europe - Americas: Två geografiska områden bland anglophone-studier, Germanofonstudier, spansktalande studier och frankofonstudier
- Internationella marknader: Alla studenter kommer att följa seminarier om tillvägagångssätt till internationella marknader undervisade på engelska och franska
Semester 4
30 högskolepoäng
Den 4: e terminen består helt och hållet av en sexmånaders arbetsplats följt av avslutande av en examensarbete baserad på arbetsupplevelsen.