Civilekonom i ekonomi och ledning inom konst, kultur, media och underhållning
VARAKTIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
EUR 13 474 / per year
STUDIEFORMAT
På Campus
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Detta program bygger på tre huvudsakliga tillgångar:
- Bocconis internationella rykte för forskning och undervisning inom ekonomi, förvaltning och lag
- Milano, med ekonomisk vitalitet och livlig kreativitet
- Italien, med sin konstnärliga och kulturella tradition.
Dessa element utgör den ideala inställningen för att förbereda studenterna att bygga en internationell karriär som chefer eller entreprenörer och yrkesverksamma inom områden som ofta kallas kreativa industrier, inklusive bildkonst, scenekonst, bio, media, förlag, underhållning, turism, mode , design och lyx.
Under de senaste årtiondena har dessa sektorer haft och fortsätter att spela en central roll i den ekonomiska utvecklingen i många länder. Denna roll är kopplad till deras förmåga att producera ekonomiskt värde och förbättra deras attraktivitet, lägga till socialt välbefinnande och kvaliteten på liv.
Kärnkurser kompletteras med workshops som hjälper deltagarna att förstå dynamiken i varje delområde inom industriella och icke-industriella konst- och kultursektorer. Workshops omfamnar en praktikerperspektiv och en jordnärlig strategi som kärnföreläsningar och falldiskussioner förbättras med olika campusbesök, olika möten med chefer och proffs, uppdragsverksamhetsprojekt och fältforskning om framväxande problem och utmaningar som kreativa affärer och offentliga organisationer inom konst och kulturområden står inför.
Kandidater kommer att kunna integrera användningen av ekonomiska och ledande tekniker och verktyg med förståelse för den kreativa industrins specifika dynamik och komplexitet.
Programstruktur
Programmet är uppbyggt i två olika block: kärnkrav och majors.
I det första kvarteret ska eleverna utveckla avancerad kunskap och kompetens inom områdena immateriella rättigheter, dataanalys, strategisk förvaltning och bolagsstyrning, jämförande kulturpolitik och insamling av pengar, projekt- och evenemangshantering, konsumentförvaltning och kulturmässling, prestationshantering och utvärdering .
I det andra kvarteret väljer studenterna en stor (inklusive obligatoriska och valfria kurser) och workshops som syftar till att bättre definiera och specialisera elevernas kompetens och yrkesorientering inom olika områden och delsektorer inom kreativ ekonomi.
FÖRSTA ÅRET på Bocconi (Milano) |
Första terminen
Huvudämnen:
- Strategisk förvaltning och kulturellt entreprenörskap
- Internationell äganderätt
- Customer Relationship Marketing i konsten
- Prestationsmätning och utvärdering
Andra semester
Huvudämnen:
- Fundraising Management
- Jämförande kulturpolitik
- Team och projektledning
- Kulturstudier
- Större verkstad
Studenterna kommer att generera en bred och tvärvetenskaplig förberedelse: kärnkurser fokuserar på vad som är annorlunda och viktigt när man arbetar som chefer och entreprenörer inom kultursektorn.
ANDRA ÅRET på Bocconi (Milano) och / eller utomlands |
majors
- Konstmarknader, arv och kultur
- Städer, turism och evenemang
- Mode och design
- Media
- Scenekunst och underhållning
Studera utomlands program
- Dubbel grader med:
CBS Copenhagen Business Schools (Köpenhamn, Danmark)
HEC École des Hautes Etudes Commerciales (Paris, Frankrike)
Southern Methodist University / HEC Montréal (Dallas, USA / Montréal, Kanada)
- Utbytesprogram
Praktik (obligatorisk)
Främmande språk (två språk)
Avhandling
Lärandemål
Magisterexamen i ekonomi och ekonomi inom konst, kultur, media och underhållning har följande pedagogiska mål:
- tillhandahålla affärsförberedelser (ledningsstyrning, planeringshantering, marknadsföring, regering och strategi) med hänsyn till de olika affärsfunktionerna för att arbeta inom samtidskunskap, kulturarv, media, turism, show business och mode; och att förstå utvecklingen i konsten och kulturen;
- ge en enhetlig förståelse inom olika sektorer av konst, kultur, media och underhållning, särskilt när det gäller val av strategi, styrning och ekonomisk karaktär hos företag som hör till samma område,
- fullfölja affärs-och juridiska studier som ger kompetenser inom ämnen som ekonomi och kvantitativa och juridiska, för att utveckla tvärvetenskapliga problemanalys färdigheter;
- utveckla beteendemässiga färdigheter via ad hoc-seminarier och via in / ut av klassaktiviteter relaterade till kurser, nämligen kompetens inom kommunikation, interaktion, hantering av komplexa problem;
- Främja flytande engelska på ett effektivt och effektivt sätt. kunskaper i ett andra EU-språk (italienska för icke-italienska modersmål). Slutligen, för att främja en omfattande kultur för att utveckla kritiskt tänkande och att dyka in i spännande ämnen.
Karriärmöjligheter
Kandidater erbjuds vanligtvis karriärmöjligheter inom följande specialiserade sektorer: kulturarv och konstmarknad; media (television, bio, radio, traditionell publicering och multimedia, musikbranschen); kommunikation; redigering och media; live underhållning; turism; mode och design.
Typiska professionella profiler inom dessa sektorer är följande:
- Entreprenörer, frilanspersonal, konsulter inom kulturarv, kommunikation, levande underhållning, media och mode
- Chefer i kommunikation, radio, tv och bio, förlag och nya medier, mode, underhållning och live performance företag
- Chefer på kultur, museer, arkivering, arkeologiska och turismstiftelser och institutioner
- Konsulter och experter i utvärdering och vård av konstnärligt och kulturellt arv
- Programscheman chefer i kommunikationsföretag
- Royalty chefer
- Interna och externa kommunikationschefer
- Arrangörer av underhållning och festivaler
- Experter på kulturell turism
- Experter på konsortieverksamhet (konst, kultur, sport och kommunikation)
- Planners och utvecklare av temaparker