Civilingenjör i marknadsföring
VARAKTIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
EUR 13 474 / per year
STUDIEFORMAT
På Campus
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Marknadsföring har blivit en viktig drivkraft för både prestanda inom organisationer och organisationsbeslut. Programmet gör att eleverna kan utveckla bred professionell kunskap inom marknadsföringshantering tack vare en unik kombination av kursinnehåll.
Den integrerar en avancerad förberedelse i viktiga marknadsföringsverktyg och områden som kvantitativa metoder, juridiska frågor och digitala marknadsstrategier med mycket innovativa metoder och kompetenser från olika akademiska områden som neurovetenskap eller antropologiska studier och deras inverkan på marknadsrelaterade områden som konsumentbeteende.
Kandidater är beredda att lyckas i en snabbt föränderlig globaliserad näringsliv med den nödvändiga kunskapen och färdigheter som gör det möjligt för dem att inte bara reagera utan att proaktivt forma framtida marknadsföring.
De kommer att kunna komma in i arbetsmarknaden inom en rad olika branscher, från företag till företag till konsumenter, och spela olika roller inom marknadsföringsfunktionen. De kan lyckas med tillverknings-, service-, detaljhandels- och konsultföretag samt marknadsundersöknings- och kommunikationsbyråer.
Programstruktur
Under det första året studerar studenter de konceptuella och operativa verktygen som behövs för att förstå marknadernas miljö och beteende från efterfrågesidan och utbudssidan (konkurrenskraftiga kontext, konsument- och industrins upphandlingar, analys av distributionssystem) och de viktigaste aspekterna av marknadsföring ledning (strategisk utsikter, produkthantering, innovationsutveckling och företags kommunikation).
Studenter specialiserar sig sedan i ett av de områden som är inriktade på yrkeskompetens och framtida karriäröppningar genom att välja en av de majors föreslagna av Bocconi eller genom att utforma en uppsättning kurser som ska väljas bland de som finns inom programmet.
FÖRSTA ÅRET på Bocconi (Milano) |
Första terminen
Huvudämnen:
- Strategiska marknadsföringsverktyg
- Market Sensing
- Global Vision och Ekonomiska Scenarier
Studenter förvärvar en konsument-centrerad attityd, utvecklar grunden för strategisk marknadsföring och förstår hur man analyserar industriella strukturer och dynamik.
Andra semester
Huvudämnen:
- Go to Market-verktyg
- Marknadsföring Analytics
- Innovation och konkurrenskraftiga banor
Denna termin fyller pelarna i marknadsföring, utvecklar en tvärvetenskaplig uppsättning kompetenser för problemlösning och forskning och låter eleverna förvärva en solid tankegång för innovation och konkurrenskraftiga utmaningar.
ANDRA ÅRET på Bocconi (Milano) och / eller utomlands |
majors
- Företagskommunikation och sociala medier
- Distributionsnätverk och detaljhandeln i den digitala tiden
- Produkt- och servicehantering
- Stor data och företagsanalys
Gratis spår
- 4 valfria
Studera utomlands program
- Dubbel grader med:
ESADE Escuela Superior de Administracion y Direction de Empresas (Barcelona, Spanien)
NHH Norska Handelshögskolan (Bergen, Norge)
Drottningens handelsskola (Kingston, Kanada)
Universidade Catolica Portuguesa (Lissabon, Portugal)
Universität Mannheim (Mannheim, Tyskland)
University of Melbourne (Melbourne, Australien)
WU Wirtschaftsuniversität Wien (Wien, Österrike)
- Utbytesprogram
Praktik (obligatorisk)
Främmande språk (två språk)
Avhandling
Lärandemål
Magisterexamen i marknadsföring har följande pedagogiska mål:
- tillhandahålla avancerade studier inom marknadsföring på såväl operativa som strategiska områden med hänvisning till det nationella och internationella sammanhanget
- utveckla en fullständig förståelse för de olika marknadsföringsteknikerna med hänvisning till företag-till-företag och företag-till-konsument, inklusive olika kulturella sammanhang;
- slutföra din förberedelse inom affärsområdet som ger kompetenser inom ämnen som ekonomi, kvantitativ och juridisk, för att utveckla problemanalys färdigheter inom tvärvetenskapliga områden;
- utveckla beteendemässiga färdigheter via ad hoc-seminarier och via in / ut av klassaktiviteter relaterade till kurser, nämligen kompetens inom kommunikation, interaktion, hantering av komplexa problem;
- Främja flytande engelska på ett effektivt och effektivt sätt. kunskaper i ett andra EU-språk (i engelsk version av MSc: italienska för icke-italienska modersmål). Slutligen, för att främja en omfattande kultur för att utveckla kritiskt tänkande och att dyka in i spännande ämnen.
Karriärmöjligheter
Jobbmöjligheter för kandidater i MSc i marknadsföring ledning är:
- Business-to-business och business-to-consumer roller i alla branscher
- Viktiga områden inom marknadsföring, t.ex. marknadsanalys, strategisk marknadsplanering, genomförande av marknadsföring och övervakning
- Möjligheter på den internationella arenan tack vare den internationella medvetenheten om Bocconis varumärke och dess nätverk av relationer med företag, offentliga institutioner och ideella organisationer
- Öppningar inom tillverknings-, service-, detaljhandels- och konsultföretag samt med marknadsforsknings- och kommunikationsbyråer
- Ett brett utbud av startpositioner och roller, som produkt- och varumärkeschef, reklam strateg, marknadsanalytiker, medieplanerare, nyckelkonto och kundrelationschef, handels- och försäljningschef, försäljningschef, kategorichef, PR och evenemangshanterare, etc. .