MA i psykologi - tillämpad psykologi (positiv och coachande psykologi)
University College Cork
Nyckelinformation
Campus läge
Cork, Irland
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 2 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
EUR 8 080 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* EU-studenter: 8 020 euro på heltid; 3 945 € år 1 deltid; 3 945 € år 2 deltid | studenter utanför EU: 18 080 €
Introduktion
Coachande psykologer är specialister på beteendeförändringar som använder systematiska metoder från den psykologiska bevisbasen för att åstadkomma positiv förändring. Människor som vill ha professionellt stöd, för att maximera sina prestationer och potential, arbetar med coachingyrken.
Denna kurs sammanför områdena positiv psykologi och coachande psykologi. Att sätta upp mål är en viktig livskunskap och en av nyckelkomponenterna för framgång inom alla valda områden. De flesta individer kan relativt enkelt välja mål som passar deras behov. Vad som är mycket svårare är att följa de steg som är nödvändiga för måluppfyllelse, ofta på grund av våra fluktuerande nivåer av viljestyrka och svårigheter att tillämpa konstant viljestyrka. Evidensbaserad coachningspsykologi är vetenskapen om att skapa lämpliga mål i linje med våra värderingar, öka motivationen för måluppfyllelse och sedan ta tillvara metoder för att uppnå dessa mål.
Positiv psykologi är vetenskapen om välbefinnande, styrkor och uppnåendet av vår potential och allt som är bra i oss. När en människas välbefinnande ökar, ökar deras måluppfyllelse också. Följaktligen ger synergierna mellan positiv psykologi och coachande psykologi ett mycket kraftfullt tillvägagångssätt för att hjälpa människor att inse sin potential och att bli deras bästa möjliga jag.
Denna mästares tillvägagångssätt kan användas inom ett brett spektrum av områden:
- De som arbetar inom mänskliga tjänster har önskan att införliva ett coachande förhållningssätt till beteendeförändring i sitt professionella arbete. Detta kan innefatta lärare, socialarbetare, socialvårdare, ungdoms- och samhällsarbetare, skyddstjänstemän, sjuksköterskor, medicinska specialister, näringsläkare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, tal- och språkterapeuter etc.
- Utexaminerade som har ambitionen att arbeta som frilanscoacher eller interna coacher i företagsorganisationer.
- Personalpersonal.
- Chefer och ledare som vill utveckla förmågan att maximera sina lagers potential.
- De som vill maximera prestanda genom att lägga till ett psykologiskt förhållningssätt till färdighetsutveckling. Detta kan innefatta sport- och träningspersonal, de som arbetar med sångare, skådespelare och andra begåvade individer.
- Utexaminerade i psykologi som vill förvärva en uppsättning yrkeskunskaper som en del av sin väg mot yrkesutbildning inom ett annat område inom psykologi, eller för att genomföra doktorandstudier.
Varför välja denna kurs
Detta är den första kursen i sitt slag som erbjuds på MA -nivå i Irland. Programmet utrustar studenter med avancerad utbildning i coaching färdigheter som kommer att förbereda dem för en karriär som professionella coacher. Detta inkluderar principerna för bevisbaserad coachning: specifikt positiv psykologi och coachning, färdigheter, affärer, etik och tillsyn i coachning, coachande färdigheter i grupp/team och organisationsinställningar. Utbildning ges också i forskningskunskaper, inklusive att granska litteraturen, utveckla hypoteser, skriva forskningsförslag, utforma och genomföra empiriska studier, genomföra avancerade statistiska analyser och presentera resultat. Färdigheter i forskningsmetodik är en förutsättning för alla psykologyrken, och de utgör en viktig uppsättning färdigheter som skiljer psykologer från varandra på den bredare arbetsplatsen.
Galleri
Antagningar
Läroplan
I del I tar studenterna 60 högskolepoäng bestående av centrala och valbara moduler.
I del II genomför studenterna en forskningsuppsats (30 hp). Även om studenter måste slutföra del I innan de går vidare till del II, påbörjas arbetet med forskningsavhandlingen i början av din kurs under överinseende av en anställd.
Deltid : Deltidsalternativet undervisas på vardagsarbetstid över 2 år. Moduler är i stort sett lika för deltidsalternativet men tas över två år med studenter som slutför 20 poäng i år 2 för del I.
Del I
Studenter genomför kärnmoduler till ett värde av 50 poäng och väljer 10 poäng från de valbara modulerna.
Kärnmoduler (50 hp)
- AP6016 Forskningsmetoder och dataanalys (10 hp)
- AP6181 Practice of Evidence-Based Coaching (10 hp)
- AP6182 Positiv psykologi och mänsklig blomstring (10 hp)
- AP6183 Coachingpraktik för positiv psykologi (10 hp)
- AP6184 Kognitiv förbättring och motiverande intervjuer som strategier för förändring (10 hp)
Valbara moduler (10 hp)
- AP6129 Hälsopsykologi (5 hp)
- AP6159 Positiv organisationspsykologi (5 hp)
- AP6160 Privat praktik (5 poäng)
- AP6164 Positiv psykologi i gruppmiljöer (5 hp)
- AP6169 Lärande, välbefinnande och delaktighet i arbetet (10 hp)
Del II
- AP6171 Forskningsavhandling i arbets-, organisations- och coachningspsykologi (30 hp)
Postgraduate Diploma in Applied Psychology (positiv och coachande psykologi)
Studenter som framgångsrikt slutför och godkänner undervisade moduler till ett värde av 60 poäng i del I och väljer att inte slutföra del II kan lämna programmet och tilldelas en forskarutbildning i tillämpad psykologi (positiv och coachande psykologi). En student som därefter ansöker om att få genomföra masterprogrammet måste göra det inom 5 år efter framgångsrikt avslutat Postgraduate Diploma in Applied Psychology (Positive and Coaching Psychology) under förutsättning att programmet erbjuds.
Postgraduate Certificate in Applied Psychology (positiv och coachande psykologi)
Studenter som framgångsrikt genomför och godkänner undervisade moduler till ett värde av minst 30 poäng i del I kan lämna programmet och tilldelas ett forskarutbildningscertifikat i tillämpad psykologi (positiv och coachande psykologi). En student som därefter ansöker om att fullfölja masterprogrammet måste göra det inom 5 år efter framgångsrikt slutförande av Postgraduate Certificate in Applied Psychology (Positive and Coaching Psychology) under förutsättning att programmet erbjuds.
- Se universitetskalendern (tillämpad psykologi-positiv och coachande psykologi) för ytterligare information om programmets innehåll.
Denna kurs löper över ett år på heltid eller två år på deltid och kräver ett engagemang på 40-50 timmars total studentinsats under terminens alla veckor.
bedömning
Moduler bedöms genom en mängd olika metoder inklusive kontinuerlig bedömning, coachning, uppsatser, portföljer och vissa årsslutsprov (för vissa valbara moduler). Studenter måste också slutföra en forskningsavhandling som omfattar en rapport till professionella standarder på 15 000 ord (ej inklusive tekniska bilagor, om några). En fullt dokumenterad presentation för en publik av jämnåriga och experter på cirka 30 minuter kommer också att äga rum. För en fullständig beskrivning av bedömningen för varje modul, se Modulboken .
Denna kurs ges av akademiker från School of Applied Psychology . Se vår personalsida för forskningsprofiler för vår nuvarande akademiska personal.
Ansluten läroplan
Vi uppmuntrar innovativ undervisning och lärande vid UCC. Denna inlärningsmetod återspeglar vårt engagemang för Connected Curriculum där vi betonar kopplingen mellan studenter, lärande, forskning och ledarskap genom vår vision för ett Connected University . Vår personal ligger i framkanten av detta integrerande förhållningssätt till lärande och kommer att stödja dig i att skapa meningsfulla kopplingar inom och mellan ämnen som hälsa och psykologi.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Coachingpsykologi är ett utvecklande yrke inom det bredare fältet psykologi; I Psychological Society of Ireland (PSI) anses det vara en specialintressegrupp . Detta är ett steg på vägen mot att bli en full avdelning, där utövare kommer att kunna kalla sig Chartered Coaching Psychologists. Så det här programmet är verkligen för banbrytarna – några av er kanske kommer att forma detta yrke under åren framöver.
Självklart behöver du inte vara psykolog för att vara en bra coach. Om du bestämmer dig för att inte följa PSI-vägen skulle du med största sannolikhet vilja gå med i någon av de professionella coachande organen och börja följa deras ackrediteringsvägar som Association for Coaching och European Mentoring and Coaching Council .
Masterutbildning är en integrerad del av alla mänskliga tjänster yrke. I slutändan tänker vi oss att våra studenter kommer att ha tre karriärvägar öppna för dem genom att slutföra den här kursen.
- Direkt in i den privata sektorn, antingen som konsult eller genom utveckling av privat praktik.
- Vidareutbildning i ett psykologyrke som klinisk, pedagogisk eller hälsa.
- En forsknings-/akademisk karriär inom psykologi eller relaterat område, kanske genom att flytta in i ett doktorandprogram som Doctor of Clinical Psychology-programmet .