1. Ansök online
Webbplatsen universityadmissions.se (extern länk) är den officiella webbplatsen för att söka till högre utbildning i Sverige. Den sköts av UHR – Högskolerådet. UHR sköter antagningsprocessen tillsammans med de svenska universiteten. Om du ansöker som utbytesstudent från ett universitet som för närvarande har ett utbytesavtal med Högskolan i Borås, se ansökningsprocessen för utbytesstudenter istället. Observera att om du inte är EU/EES-medborgare måste du betala en ansökningsavgift på 900 kr innan din ansökan blir giltig. Det finns dock några undantag från denna regel. För att ta reda på om du är skyldig att betala ansökningsavgiften, besök universityadmissions.se (extern länk)
2. Skicka stödjande dokument
När du har fyllt i din onlineansökan måste du skicka in styrkande dokument som kopior av ditt pass, gymnasie-/universitetsdiplom, utskrifter och engelska certifikat.
Du kan ladda upp dina dokument med hjälp av uppladdningsfunktionen på hemsidan www.universityadmissions.se - det är det snabbaste och enklaste sättet att slutföra din ansökan. Du kan också skicka in dina dokument via vanlig post eller en leveranstjänst till:
Universitetsantagning i Sverige
R 312
SE-106 53 Stockholm
SVERIGE
Se till att du har läst informationen på universityadmissions.se om att dokumentera din behörighet och specifika instruktioner som kan gälla för ditt land.
3. Första bedömningen av din ansökan
När National Admissions Office har mottagit dina styrkande handlingar kommer de att skickas vidare till en central enhet som gör en första bedömning av din ansökan för att säkerställa att den uppfyller de allmänna behörighetskraven.
4. Erfaren personal bedömer din ansökan och säkerställer att din ansökan uppfyller de specifika behörighetskraven
Om din ansökan uppfyller de allmänna behörighetskraven skickas den till det lokala antagningskontoret vid Högskolan i Borås där erfaren personal bedömer din ansökan och säkerställer att den uppfyller de specifika behörighetskraven.
5. Urvalsprocessen
När det lokala antagningskontoret har bedömt alla ansökningar börjar urvalet. Högskolan i Borå använder inte urvalsgrupper specifikt för avgiftsbetalande studenter.
6. Meddelande om urvalsresultat
När urvalsresultaten har publicerats får du en påminnelse via e-post från Antagningskansliet om att logga in på 'Mina sidor' på universityadmission.se och kontrollera dina resultat.
Ditt meddelande kommer att vara tillgängligt online såväl som i en utskrivbar PDF-fil.
Antagna studenter kommer att få allmän information från universitetet om meddelandet om urvalsresultat.
7. Registrera dig
Antagna studenter behöver anmäla sig till sitt program och sina kurser för att behålla sin plats i programmet. Anmälningstiden sker vanligtvis veckan innan terminsstart. Högskolan i Borå skickar information via e-post till alla antagna studenter med instruktioner om hur man anmäler sig.
Engelska språkkunskaper
För de flesta kurser och program på masternivå motsvarar kravet engelska kurs B/6 från Svenska gymnasiet (gymnasiet).
Kunskaper i engelska kan bevisas genom testresultat från ett antal internationellt erkända test.