MA i sociala medier och samhälle
University of Groningen
Nyckelinformation
Campus läge
Groningen, Nederländerna
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
18 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 314 / per year *
Ansökningstiden
01 May 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* EU / EES-studenter: 2143 € / år. Studenter utanför EU / EES: 13500 €
Introduktion
Varför går vissa inlägg virala på sociala medier och andra gör det inte? Hur kan social media analys användas i affärs- och beslutsfattande? Hur förändrar plattformar som Facebook hur vi lever och gör affärer?
Detta MA-program erbjuder en kritisk utforskning av sociala medier i samtida nätverkssamhällen och utbildar studenter att arbeta med (big) data på ett ansvarsfullt sätt. Sociala medier har förändrat strukturen i vardagen och samhället. Detta har haft viktiga konsekvenser för hur vi informerar oss själva, med vilka vi ansluter oss och på vilka sätt, hur vi organiserar vårt dagliga liv och hur vi presterar som medborgare. Kunskap om hur dessa snabbt växande kommunikationsinfrastrukturer grundläggande förändrar samhället är nödvändigt. I en tid då intensiv datainsamling och analys är nyckeln för företag och regeringar, hjälper detta MA-programmets teoretiska inställning till sociala medier och deras datadrivna inverkan på samhället eleverna att förstå och reflektera över kritiska frågor för att svara på aktuella samhällsförändringar . Ur praktiskt perspektiv utbildas eleverna för att undersöka data på sociala medier i samband med sociala, politiska och ekonomiska förändringar.
Varför studera detta program i Groningen?
Detta program utbildar dig att kritiskt engagera dig i de djupa samhälleliga förändringar som sociala medier medför, med praktisk erfarenhet av analys av sociala mediedata. Praktiken bekanta dig med arbetsmarknaden och startar din karriär. Förvärvade färdigheter inkluderar:
- Avancerad kunskap om sociala medier;
- Sociala medier analys;
- Djupgående insikter om användning av sociala medier;
- Utmärkta kommunikations- och skrivfärdigheter;
- Förmåga att hantera sociala medier;
- Entreprenörskunskap.
Program
År 1
Kurser
- Fånga medianvändning (5 EC, valfritt)
- Diskursanalys (5 EC, valfritt)
- Nätverkskultur (5 EC)
- Statistik med R (5 EC, valfritt)
- Transformation in the Digital Society (5 EC)
- Digital etnografi (5 EC, valfritt)
- Plattformstudier (5 EC)
- Sociala medier analys (5 EC, valfritt)
- Studera medianvändning (5 EC)
- Visuell analys (5 EC, valfritt)
- Data för samhället: Civic Media (5 EC, valfritt)
- Medielag och politik (5 EG, valfritt)
- Teoretisk specialisering (5 EC)
- Forskningsseminarium (10 EC)
- Entreprenörskap (5 EC, valfritt)
- Story Lab (5 EC, valfritt)
- Examenslaboratorium (5 EC)
År 2
Kurser
- Examensarbete (15 EC) Praktik (15 EC)
Ingångskrav
Förkunskapskrav
Holländskt examensbevis
Specifika krav | Mer information |
Språktest | Ytterligare krav Engelska: Ett VWO-examensbevis eller ett ämnescertifikat för VWO-engelska (märke 6 eller högre), lägsta krav på TOEFL iBT 90 (med minst 21 på alla artiklar), eller IELTS 6.5 (med minst 6 för alla artiklar) ). Language Center English Test (LCET) nivå C1 (B2 för högst två komponenter). Om du har ett VWO-examen krävs inget språktest. |
Internationellt diplom
Specifika krav | Mer information |
Språktest | Ytterligare krav Engelska: Ett VWO-examensbevis eller ett ämnescertifikat för VWO-engelska (märke 6 eller högre), lägsta krav på TOEFL iBT 90 (med minst 21 på alla artiklar), eller IELTS 6.5 (med minst 6 för alla artiklar) ). Language Center English Test (LCET) nivå C1 (B2 för högst två komponenter). |
Ansökningsfrister
Typ av student | Deadline | Börja kursen |
Holländska studenter | 15 augusti 2020 15 augusti 2021 | 1 september 2020 1 september 2021 |
EU / EES-studenter | 01 juni 2021 | 01 juni 2021 |
icke-EU / EES-studenter | 01 juni 2021 | 01 juni 2021 |
Undervisningsavgifter
Nationalitet | År | Avgift | Programform |
EU / EES | 2020-2021 | 2143 € | heltid |
utanför EU / EES | 2020-2021 | 13500 € | heltid |
Jobbmöjligheter
Detta spår leder till positioner inom dataanalys, marknadsundersökning, marknadsföring, kommunikation och PR, konsulttjänster, entreprenörskap, policyrådgivning.
Forskning
Du lärs ut av lärare som är internationellt kända inom mediestudier. Du drar nytta av och kan vara involverad i forskningen vid Center for Media and Journalism Studies, bedömd som ett utmärkt och världsledande forskningscenter. Institutionen är känd för sin informella och livliga atmosfär, vilket möjliggör ett fruktbart utbyte mellan personal och studenter.
Läroplan
År 1
Kurser
- Multimodal diskursanalys (5 EC, valfritt)
- Nätverksteori (5 EC)
- Statistisk analys med R (5 EC, valfritt)
- Transformationer i det digitala samhället (5 EG)
- Analysera sociala mediedata (5 EC, tillval)
- Fånga medianvändning (5 EC, valfritt)
- Konceptualisering av publik (5 EC)
- Plattformstudier (5 EC)
- Anslutningar: Samtida debatter (5 EG)
- Data för samhället: Civic Media (5 EC, valfritt)
- Mediepolicy och reglering (5 EG, valfritt)
- Forskningsseminarium SMS (10 EC)
- Startlabb (5 EC, tillval)
- Story Lab (5 EC, valfritt)
- Examenslaboratorium (5 EC)
År 2
Kurser
- Avhandling SMS (15 EC)
- Praktik (15 EC)
Programalternativ
Mästarens hedersprogram (hedersprogram)
Mästarens hedersprogram utvecklades speciellt för studenter som vill få mer från sina studier.
Det är ett program värt 15 ECTS som följs utöver standardmastersprogrammet. Det är ett ettårigt tvärvetenskapligt program som är utformat för att introducera studenter till olika aspekter av ledarskap.
Studera utomlands
Utbildning utomlands är unaccommodated
Antagningar
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Jobbmöjligheter
Detta spår leder till positioner inom dataanalys, marknadsundersökning, marknadsföring, kommunikation och PR, konsulttjänster, entreprenörskap, policyrådgivning.