Civilingenjör i datavetenskap
University Of L'Aquila
Nyckelinformation
Campus läge
L'Aquila, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Datavetenskap
Institutionen: Informationsteknik, datavetenskap och matematik
Nivå: Master
Klass: LM18
Antagningstypologi: Öppen antagning med bedömning av personliga kompetenser och färdigheter
Internationalisering: Internationell examenskurs
Masterprogrammet i datavetenskap kännetecknas av en utpräglad autonom aktivitet hos studenten för att utveckla sin förmåga att lösa problem.
Den expertis som programmet tillhandahåller är huvudsakligen ägnad åt distribuerade system och mobila applikationer, datornätverk, avancerade algoritmer och artificiell intelligens samt analys och utveckling av komplexa mjukvarusystem.
Antagningar
Läroplan
Utexaminerade måste ha tillräckliga kunskaper och en grundlig förståelse för matematik och grundläggande datorkunskaper för analys och design av komplexa datorsystem. Sådana färdigheter inkluderar avancerade algoritmer och datastrukturer, formella metoder och verifiering av komplexa mjukvarusystem, design och optimering av nätverk, system och telematikapplikationer, artificiell intelligens, mjukvara och avancerad teknik samt webbteknik.
Utexaminerade måste också ha en grundlig kunskap om datavetenskap och relaterade områden, och metoder, från de grundläggande upp till de mest innovativa och avancerade.
Utifrån denna kunskap måste akademiker självständigt förstå principer och lösningar relaterade till applikationer och komplex informationsteknik, även om de inte beaktas under studietiden eftersom de kännetecknas av den senaste utvecklingen eller relaterade till specifika sammanhang.
Sammanfattningsvis kommer akademiker att ha:
- Kunskap och förståelse för matematiska begrepp och avancerad beräkning i grunden för komplexa informationssystem;
- En grundlig kunskap om datavetenskap och en systematisk förståelse av relaterade nyckelbegrepp;
- Förmågan att självständigt förstå och påverka den senaste utvecklingen inom IT-sektorn och de innovativa och specifika applikationerna.
I varje tillhandahållet program uppnås dessa mål genom högspecialiserad didaktisk verksamhet som uppgår till mer än 80 poäng.
Tillämpa kunskap och förståelse
Utexaminerade måste kunna tillämpa sina kunskaper och förståelse för analys och utveckling av informationsteknologi och avancerade telematiksystem och lösningar.
I synnerhet måste de kunna analysera komplexa informationstekniska problem, att utvärdera motsvarande lösningar och föreslå nya som är anpassade till deras kunskapsnivå och förståelse, och som kan kräva tvärvetenskaplighet och förmåga att vidta åtgärder utanför deras specialiseringsområde. Analysen innefattar identifiering av problemet, en tydlig definition av specifikationerna, undersökning av möjliga lösningar och slutligen val av de mest lämpliga metoderna och teknologierna och deras korrekta tillämpning.
Utexaminerade bör kunna använda en mängd olika metoder, inklusive matematisk analys, beräkningsmodellering eller praktiska experiment, för att designa och implementera komplexa IT-lösningar, både arbeta självständigt och styra eller arbeta med akademiker och yrkesverksamma, inte nödvändigtvis inom IT domän.
Sammanfattningsvis måste de utexaminerade därför ha:
- Förmågan att tillämpa sin kunskap och förståelse för att identifiera, formulera och lösa komplexa IT-problem med traditionella eller avancerade metoder;
- Förmågan att tillämpa sin kunskap och förståelse för att analysera tekniska produkter, processer och IT-metoder, även när dessa är av hög komplexitet;
- Förmågan att tillämpa sin kunskap och förståelse för utveckling och implementering av komplexa lösningar och avancerade projekt som uppfyller definierade eller delvis specificerade krav;
- En förståelse för designmetodikerna och förmågan att använda dem.
Dessa mål uppnås genom en konsekvent uppsättning avancerade kurser, som gör det möjligt att omsätta den kunskap som förvärvats i praktiken och kräver genomförande av projekt både på fristående basis eller genom deltagande i arbetsgrupper.
Göra domar
Utexaminerade måste ha förvärvat en hög kritiskt tänkande, en förmåga att identifiera de lämpligaste metoderna för att analysera och lösa komplexa IT-problem och att designa avancerade system, en förmåga att förstå gränserna för sina kunskaper och genomföra lämpliga förbättringar av sin egen kunskapsnivå. och av förståelse. Sådana undersökningar kan involvera litteratursökningar, regulatoriska och inom specifika databaser. De kan också leda till design och implementering av experiment, tolkning av data och datorsimulering, och när det är nödvändigt att generera utveckling av ursprungliga teoretiska och praktiska lösningar och metoder, inklusive utvidgning av kunskapsgränsen inom de intressanta områdena.
När det gäller datoryrket ska akademiker kunna tillämpa sina kunskaper och förståelse för att utveckla teoretisk och praktisk förmåga att lösa problem, genomföra utredningar och implementera komplexa IT-lösningar, samordna och leda olika arbetsgrupper. Dessa färdigheter kan innefatta kunskap, användning och medvetenhet om processer och hårdvara och avancerad mjukvara, testning, användning av vetenskaplig och teknisk litteratur och andra informationskällor.
Utexaminerade bör också kunna känna igen de bredare implikationerna av datoryrket, inte bara dess tekniska aspekter, utan också etiska, kommersiella och industriella.
Sammanfattningsvis bör de utexaminerade ha:
- Förmågan att använda lämpliga metoder för att bedriva forskning både teoretisk och applikativ eller andra detaljerade undersökningar av lämpliga tekniska ämnen, med hjälp av referenser till vetenskaplig och teknisk litteratur, föreskrifter, databaser och andra informationskällor;
- Förmågan att leda arbetsgrupperna för förverkligandet av komplexa IT-projekt;
- Förmåga att designa och genomföra lämpliga experiment, tolka data och dra slutsatser;
- Förmågan att välja och använda utrustning, lämpliga verktyg och metoder som kombinerar teori och praktik;
- En förståelse för tillämpliga tekniker och metoder och deras gränser;
- En medvetenhet om de icke-tekniska implikationerna av datavetenskaplig praktik.
Utöver undervisning och projektverksamhet uppnås dessa mål även genom direktplacering på IT-arbetsmarknaden, och genom utbildningsaktiviteter som är kopplade till utvecklingen av masteruppsatsen.
Kommunikationsfärdigheter
Utexaminerade måste:
- Kunna effektivt arbeta individuellt, som en del av en grupp och som koordinatorer eller chefer för grupper;
- Veta hur man använder metoder för att effektivt kommunicera med datavetenskapssamhället och med samhället i allmänhet;
- Ha de färdigheter som behövs för att integrera och organisera aktiviteter inom samarbetsprojekt;
- Ha de färdigheter som behövs för att fånga kraven på problemet genom interaktion med kunder, överföring av specifik kunskap till sina anställda och presentation och effektiv kommunikation av resultat;
- Kunna effektivt använda, förutom italienska, det engelska språket både inom det tekniskt-vetenskapliga området och för utbyte av allmän information.
Dessa mål uppnås genom lärandeaktiviteter som involverar grupparbete, utarbetande av projektrapporter skrivna på engelska, och slutligen genom förberedelser av den skriftliga och muntliga presentationen av masteruppsatsen.
Lärande färdigheter
Utexaminerade måste ha förvärvat förmåga att studera naturvetenskapliga ämnen, även i relation till olika avancerade sammanhang, för att effektivt kunna integrera de mottagna föreställningarna. De måste också kunna förstå gränserna för sina kunskaper och vara skickliga i att identifiera den vetenskapliga litteraturen, läroböcker, andra källor och material som är användbart för undersökningen. Dessa färdigheter bör göra det möjligt för akademiker att på ett effektivt sätt genomföra utbildningar på ännu högre nivå, såsom doktorsexamen eller post-Master Degree, och chefskarriärer som kräver en hög grad av självständighet och självuppdateringsförmåga.
Slutligen måste de ha förmågan att läsa och lära sig på engelska.
Förmågan att lära följs ständigt upp under studietiden genom framstegstester och tentor relaterade till de föreställningar som främst bör förvärvas genom självstudier.
Engelska lärs in i specifika kurser och genom gradvis användning av den i klasserna.
Programresultat
Masterprogrammet i datavetenskap kännetecknas av en markant autonom aktivitet hos studenten för att utveckla hennes förmåga att lösa problem.
Den expertis som programmet tillhandahåller ägnas huvudsakligen åt distribuerade system och mobila applikationer, datornätverk, avancerade algoritmer och artificiell intelligens samt analys och utveckling av komplexa mjukvarusystem.
Förloppet av studier genom en lämplig konstant åtgärd av analys, föreslås det att genomföra men också att förutse kraven från rådande marknadens behov. Utbildningsprogrammet avser faktiskt att introducera studenterna till de mest avancerade ämnena inom informatik, både vetenskapliga och tillämpade. Enligt visionen för utbildningsprogrammet är magisterexamen i informatik en kandidat för att vara en protagonist för teknisk innovation på den internationella arenan. Rent praktiskt syftar kursen till att ge fördjupade teoretiska, metodologiska och professionella kompetenser inom relevanta informationsteknologiområden: Master Graduate kommer att kunna i uppgiften att analysera, specificera, utveckla, testa och underhålla mjukvarusystem, konfigurera och hantera av nätverkstjänster och telekommunikationssystem, utveckling och förvaltning av komplexa dator- och informationssystem.
Masterprogrammet är särskilt ägnat åt alla aspekter relaterade till internationalisering, och för detta syfte ges alla obligatoriska kurser, i varje tillhandahållen läroplan, på engelska. För intresserade och meriterande studenter ges det möjlighet att delta i en av de tvååriga studierna vid ett utländskt universitet i stället för de kurser som erbjuds av vårt universitet, som en del av specifika avtal med utländska universitet. Dessa studenter kommer att kunna uppnå, efter avslutad utbildning, den utländska examen utöver den som utfärdas av vårt universitet. Listan över partneruniversitet och regler som styr tillgång till mobilitetsprogram och urvalsmetoder visas varje år i vårt examensprogram, som finns tillgängligt på skolans webbplats.
I synnerhet är de för närvarande planerade kurserna:
- Inrikes, ska utföras helt i L'Aquila;
- Internationellt dubbeltitelkonsortium med universitetet i Nice (Frankrike), kallat UBIDIS;
- Internationellt dubbeltitelkonsortium med Mälardalens universitet (Sverige) och VU Amsterdam (Nederländerna), kallat GSEEM.
Vi håller också på att utforma och implementera excellenskurser, även i samarbete med Gran Sasso Science Institute.
I förhållande till utbildningsprocessens kvalitet noterar vi att examenskursen belönades med det så kallade "Bollino GRIN".
Bollino GRIN, som beviljats årligen sedan 2004 i samarbete mellan GRIN (Computer Scientists Group - sammanslutningen av datavetenskapsakademiker) och AICA (Italienska föreningen för informatik och automatisk beräkning), certifierar kvaliteten på innehållet i kandidat- och masterexamen i datavetenskap (klasserna L-31 och LM-18, i vårt akademiska system).
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Roll i en arbetsmiljö:
Programmerare: Kunskaper om de viktigaste metoderna och algoritmiska programmeringsspråken även relaterade till avancerade och innovativa applikationer, inklusive applikationer på nätverk, för mobila enheter och applikationer som involverar artificiell intelligens.
Webbprogrammerare: Kunskaper om huvudspråken från internet och mobilapplikationer, och deras tillämpning och möjliga framsteg.
Systemingenjör: Kunskaper om större operativsystem. Nätverksdesigner: kunskap om huvudsystemen, protokoll och nätverkstillämpningar. Mjukvarudesigner och projektkoordinator: kunskap om elementen och de mest avancerade metoderna inom Software Engineering.
Databaser och DBMS-designer: kunskap om huvudspråken och formalismer för definition och användning av databaser, kunskap om möjlig framtida utveckling.
Administratör av databassystem: kunskap om större DBMS. Teknisk tränare: allmänna kunskaper som förvärvats i masterprogrammet.
Marknadsföringsexpert: kunskap om de viktigaste datorsystemen och deras industriella och kommersiella tillämpbarhet.
Forskare: avancerade kunskaper som förvärvats i masterprogrammet i grund- och tillämpningssammanhang.
Entreprenör (särskilt i relation till innovativ start-up): förmåga att tillämpa ägd kompetens på ett innovativt sätt för att skapa och sälja nya applikationer.
Färdigheter förknippade med funktionen
Färdigheter kopplade till rollen:
Dator- och informationsteknologin är nu genomträngande och allmänt tillämpad inom nästan alla områden. I framtiden är utsikterna för en ytterligare utvidgning av domänerna och deras tillämpning. Följaktligen kommer Master Graduate in Computer Science att hitta jobbmöjligheter både i företag och organisationer som utvecklar nya datorapplikationer, och i de som helt enkelt tillämpar dem och hanterar dem.
I allmänhet är sysselsättnings- och yrkesreferensområden för utexaminerade i klassen de för utformning, design, organisation, implementering, förvaltning och underhåll av informationssystem (särskilt med avseende på avancerade tillämpningsområden, nya teoretiska och tekniska utvecklingar, med särskild omsorg om kraven på tillförlitlighet, prestanda och säkerhet och idag även datavetenskapens etik).
Utexaminerade förbereds för arbete i företag som producerar datasystem, nätverk och mobila applikationer, både i företag, offentliga förvaltningar och mer generellt i alla organisationer som använder IT-system.
De utexaminerade kommer att få tillgång till samordnings- och ledningsfunktioner och roller relaterade till grundläggande och tillämpad forskning både inom industrin och i forskningsinstitut.
Slutligen kan de också anställas i undervisning i utbildningsorganisationer. Dessutom ger de internationella programmen GSEEM och UBIDIS specifika färdigheter inom avancerade IKT-områden, som kan spenderas i Italien eller utomlands.
Professionell status.
Karriärmöjligheter:
Anställd i ett privat företag inom datavetenskap, IKT (informations- och kommunikationsteknik) eller andra områden där IT kommer att finna sin tillämpning (dvs. praktiskt taget alla sysselsättningssektorer). Anställd i en offentlig förvaltning med roll som utveckling eller förvaltning av datorsystem eller relaterade områden. Entreprenör inom IKT-området. IKT-konsult.
Lärare eller forskare vid utbildningsinstitutioner eller offentliga eller privata forskningscentra.